Adobe Systems 1 Pedagogika volného času (VČ) Vladimír Jůva Katedra TV a společenských věd FSpS MU juva@fsps.muni.cz Adobe Systems 2 Organizační rámec Pedagogiky VČ – JS 2024 ̶19. 2. – 11. 3. 2024 – „přednášky“ + společné diskuse k tématům: - vymezení pedagogiky VČ - historický a empirický výzkum VČ - vymezení, rysy, funkce a význam VČ - animativní didaktika - pedagogické principy pro VČ aktivity ̶11. 3. – 13. 5. 2024 – studentské prezentace + diskuse ̶Požadavky pro splnění předmětu: - aktivní účast ve výuce (max. 2 absence) - výběr tématu prezentace – její zpracování – kontrola - vystoupení dle domluveného data + vložení do odevzdávárny Adobe Systems 3 Pedagogika VČ – literatura + další zdroje ̶Kaplánek, M. Volný čas a jeho význam ve výchově. Praha : Portál, 2017. ̶Knotová, D. Pedagogické dimenze volného času. Brno : Paido, 2011. ̶Kaplánek, M. (ed.). Čas volnosti – čas výchovy : pedagogické úvahy o volném čase. Praha : Portál, 2012. ̶Hofbauer, B. Děti, mládež, volný čas. Praha : Portál, 2005. ̶Opatřilová, D., Vítková, M. et al. Speciálně pedagogická podpora dětí a mládeže se speciálními vzdělávacími potřebami mimo školu. Brno : MU, 2011. ̶Pávková, J. Pedagogika volného času. Praha : Portál, 2002. Adobe Systems 4 Pedagogika VČ – literatura + další zdroje ̶Pávková, J., Hájek, B., Hofbauer, B., Hrdličková, V., Pavlíková, A. Pedagogika volného času. Portál : Praha, 1999. ̶Slepičková, I. Sport a volný čas. Praha : UK, 2005. ̶Spousta, V. a kol. Teoretické základy výchovy ve volném čase. Brno : MU, 1994. ̶Spousta, V. a kol. Metody a formy výchovy ve volném čase. Brno : MU, 1996. ̶Šerák, M. Zájmové vzdělávání dospělých. Praha: Portál, 2009. ̶Vážanský, M., Smékal, V. Základy pedagogiky volného času. Brno : Paido, 1995. Adobe Systems 5 Pedagogika VČ – literatura + další zdroje ̶JIRÁSEK, I. Zážitková pedagogika : teorie holistické výchovy (v přírodě a volném čase). Praha : Portál, 2019. ̶PRŮCHA, J. Pedagogická encyklopedie. Praha : Portál, 2009. (Hesla Pedagogika VČ, Mimoškolní edukační média, Edutainment, Mediální pedagogika, ...) ̶PRŮCHA, J.; WALTEROVÁ, E.; MAREŠ, J. Pedagogický slovník. Nové, rozš. vyd. Praha : Portál, 2009. Adobe Systems 6 Pedagogika VČ – literatura + další zdroje ̶Elektronické zdroje: - Gymnasion – časopis pro zážitkovou pedagogiku https://gymnasion.org/ - http://ezdroje.muni.cz/ – hledání přes klíčová slova - www.msmt.cz – mládež – zájmové a neformální vzdělávání - Asociace vzdělavatelů pedagogů volného času = http://avpvc.mucamaca.cz/ - … ̶ ̶ Adobe Systems 7 Vymezení pedagogiky VČ ̶Pedagogika = věda + výzkum (tvoří vědecký text) ̶Pedagogika = sociální věda ̶Pedagogika = věda o permanentní edukaci ̶Pedagogika zkoumá vývoj, systém a realizaci edukace ̶Pedagogika VČ zkoumá edukaci ve VČ = pedagogické zhodnocení VČ Adobe Systems 8 Vymezení VČ edukace ̶Edukace (výchova ) = záměrné působení na rozvoj jedince (pomoc jedinci = klíčové pro VČ aktivity) s cílem dosáhnout pozitivních změn v jeho rozvoji ̶Edukace = procesy řízeného učení = důraz na facilitaci procesů učení ve VČ ̶VČ edukace = pedagogické zhodnocení VČ Adobe Systems 9 Rysy VČ edukace VČ edukace může být: ̶přímá – intencionální (např. bezprostřední působení VČ pedagoga) ̶nepřímá – funkcionální (působení pedagogizovaného prostředí při VČ aktivitách) ̶heteroedukace (např. rodinné VČ aktivity) ̶autoedukace (autonomní pedagogické zhodnocení VČ) ̶ Adobe Systems 10 Rysy VČ edukace VČ edukace může mít rysy: ̶formálního vzdělávání – ve vzdělávacích institucích (např. školní výuka) – edukace pro VČ ̶neformálního vzdělávání – organizované mimo formální vzdělávací systém (!!! VČ = zájmové vzdělávání) ̶informálního vzdělávání – neorganizované (každodenní zkušenost – !!! VČ) Adobe Systems 11 Rysy VČ edukace VČ edukace by měla být: ̶demokratická – rovnost šancí ve VČ ̶humanistická – rysy pomáhání, orientovaná na dítě, sportovce, klienta, … ̶nondirektivní (doprovázení, podněcování, ...) ̶permanentní – dříve pro děti a mládež, dnes narůstá význam VČ dospělých, seniorů, ... ̶integrující (zdravotní a sociální znevýhodnění) ̶... Adobe Systems 12 Prezentace – obecné aspekty ̶Východisko = studium relevantních zdrojů = tištěné, e-zdroje, www, ústní sdělení, … ̶Dodržování etických aspektů vědecké práce (objektivita, uvádění pramenů, využití AI, ...) ̶Jasné vymezení tématu ̶Logická struktura: - úvod (vymezení cíle prezentace, ...) - vlastní obsah prezentace - závěr (význam, shrnutí, ...) - 10 „testových“ otázek Adobe Systems 13 Prezentace – informace k přípravě ̶Vybrat téma + datum – upřesnění na 1. a 2. semináři ̶Struktura: úvod – východiska – … shrnutí – zdroje – test ̶Využít a citovat min. 6 zdrojů, z toho min. 2 zahraniční (angličtina, němčina, … – viz http://ezdroje.muni.cz/, …) ̶Zařadit krátké (cca 1–3 minuty) video ̶Zpracovat 10 „testových“ otázek (hlavní pojmy – kvíz) ̶Zaslat prezentaci ke kontrole – min. 5 dní před dohodnutým termínem vystoupení na juva@fsps.muni.cz ̶Schválenou prezentaci vložit do odevzdávárny v ISu ̶Vystoupit na semináři (dodržení dohodnutého data!!!) Adobe Systems 14 Tematické oblasti pro prezentace – 1 ̶Na čem se stále častěji tráví VČ? ̶Na čem se můžeme dopravovat? ̶Na čem se mohou pohybovat zdraví i nemocní, děti i senioři? ̶Na čem si lze hrát? ̶Na čem lze sportovat? ̶Na čem lze provozovat gymnastiku? Společný jmenovatel = ??? Adobe Systems 15 Tematické oblasti pro prezentace – 1 ̶Na čem si lze zlepšit zdraví? ̶Na čem lze bojovat? ̶Na čem je nejhezčí pohled na svět? ̶Na čem vznikaly lidské dějiny? ̶S čím lze přirozeně komunikovat? ̶... Společný jmenovatel = ??? Adobe Systems 16 Tematické oblasti pro prezentace – 1 ANd9GcRrpKxCdkxiuPeRaFnlXHtnRwLx4XmlAIZLwBYnlkfR39V0RY_Ewg Adobe Systems 17 Tematické oblasti pro prezentace – 1 1. Kůň + historie 2. Kůň + bezpečnost 3. Kůň + KT jezdce 4. Kůň + KT koně 5. Kůň + soutěžní sporty 6. Kůň + sportovní hry 7. Kůň + turistika 8. Kůň + zábava 9. Kůň + svět =k%C5%AF%C5%88 Adobe Systems 18 Tematické oblasti pro prezentace – 1 10. Kůň + empirický výzkum 11. Kůň + služby 12. Kůň + western 13. Kůň + práce 14. Kůň + terapie 15. Kůň + tábory 16. Kůň + životní filozofie 17. Kůň + komunikace 18. Kůň + ... (volné téma) 19. Minikůň 20. Hobby horsing =k%C5%AF%C5%88 Adobe Systems 19 Tematické oblasti pro prezentace – 2 ̶Na čem lze cestovat? ̶Na čem se můžeme dopravovat? ̶Na čem si lze hrát? ̶Na čem lze sportovat? ̶Na čem můžeme poznávat? ̶Na čem se mohou pohybovat děti i senioři? ̶Na čem lze ... ? Společný jmenovatel = Adobe Systems 20 Tematické oblasti pro prezentace – 2 Kolobeh Snehobeh Adobe Systems 21 Tematické oblasti pro prezentace – 2 1. Koloběžka + historie 2. Koloběžka + KT 3. Koloběžka + soutěžní sport 4. Koloběžka + bezpečnost 5. Koloběžka + pes 6. Koloběžka + věk 7. Koloběžka + škola 8. Koloběžka + zábava 9. Koloběžka + svět Kolobeh Adobe Systems 22 Tematické oblasti pro prezentace – 2 10. Koloběžka + empirický výzkum – sonda 11. Koloběžka + služby 12. Koloběžka + terény 13. Koloběžka + projekty 14. Koloběžka + technika 15. Koloběžka + životní filozofie 16. Koloběžka + … (volné téma) 17. Sněhoběžka + ledoběžka Snehobeh