Adobe Systems 1 Historie volného času Adobe Systems 2 Výzkum volného času Výzkum (obecně) = ̶systematický způsob řešení problémů ̶rozšiřování vědomostí lidstva ̶... Moderní sociální věda ← empirický výzkum např. empirická pedagogika – od počátků 20. st. – experimentální pedagogika – výzkum VČ – po 2. světové válce (např. v ČSSR – 60. léta ̶ Adobe Systems 3 Výzkum volného času Zaměření výzkumu v sociálních vědách → výzkum VČ ̶minulost a VČ = historický výzkum (historické proměny VČ, národní a kulturní specifika VČ, nárůst VČ, ... – viz 6 000 let domestikace koně, …) ̶současnost VČ = empirický výzkum – kvanti – kvali – mix (náplň, zhodnocení VČ, ... – viz jezdectví a VČ) ̶budoucnost VČ = výzkum trendů → anticipace (individuální, institucionální, komunitní, státní, globální, ... plány a vize VČ – viz prognózy jezdectví, …) Adobe Systems 4 Historický výzkum volného času Historický výzkum volného času = interdisciplinární oblast: ̶historie – světová – národní – lokální – osobní – ... ̶dějiny filozofie ̶dějiny sociálních věd, hl. historická pedagogika ̶dějiny TV a sportu – např. nové interpretace gymnasia (nejenom škola + sportoviště, ale CŽV, trávení VČ, …) ̶beletrie – příklady? ̶... Adobe Systems 5 Metodologie historického výzkumu (VČ) metodologický přístup: ̶historický výzkum klíčových problémů teorie (= historie idejí = uvažování o volném čase) a praxe (= způsoby trávení volného času, VČ aktivity) ̶komparativní historie = místo monografického bádání (např. jedna osobnost) konfrontace více historických dimenzí ® přehodnocení stereotypů ̶historie všedního dne ̶ Adobe Systems 6 Historický výzkum (VČ) – tendence ̶komparativní historie ® přehodnocení stereotypů ̶historie všedního dne (dějiny každodennosti) = detailní analýzy jednotlivých událostí – včetně VČ ̶mikrohistorie (teleskop X mikroskop) = hluboká analýza vybraného fenoménu – typické pro VČ ̶výzkum soudobých dějin VČ ̶orální historie (narace) ̶výzkum životního příběhu (blízké empirickému výzkumu, např. viz císařovna Sisi – kondice + jezdectví + …) Adobe Systems 7 VČ v antickém Řecku Aristoteles (384–322 př. Kr.) ̶jedno z prvních vymezení VČ ̶vztah práce a disponibilní doby ̶upřednostnění intelektuálních činností před fyzickou prací ̶vrchol blaženosti = činnost uspokojující člověka aristoteles Adobe Systems 8 VČ v antickém Řecku Aristoteles – VČ: ̶VČ = přemýšlení, diskuse, četba, poslech, věda, filozofie, ... ̶VČ ≠ nicnedělání, nuda ̶VČ = scholé = rozjímání ̶cíl všech aktivit = dobro pro ně samotné (tzn. ≠ práce) ̶VČ = osvobození od nutnosti, povinnosti ̶VČ = nejvyšší hodnota – svoboda, štěstí ̶VČ = pěstovat tělo i ducha, poznávání skutečnosti + umění ̶VČ = vzdělávat se a kultivovat Adobe Systems 9 VČ v antickém Řecku analogické pojetí – další antičtí filozofové Plútarchos (asi 46 – asi 127) ̶slavný literát – životopisy ̶důraz na morální kvality (etická díla) ̶štěstí = dostatek scholé (X bez povinností není VČ) ̶ ANd9GcSVhcxPcQ5FLNmuXLQ-AOVkw0ShG_XsCL5phDhgahvmrxl7rEhm Adobe Systems 10 VČ v antickém Římě 1. přetrvávání řeckých hodnot ̶stoicismus – důraz na mravnost, blaženost = žít v souladu s přírodou ̶Marcus Aurelius (121–180) 2. X panem et circenses – chléb a hry = ̶uspokojit lid + získat pro své cíle ̶význam zábavy v životě lidu (jezdectví, gladiátoři, …) marcus_aurelius Adobe Systems 11 VČ a středověk Křesťanství = asketický vztah k životu ̶zbožné nicnedělání = modlitba ̶VČ = oddech po práci + zbožné rozjímání Tomáš Akvinský (1225–1274) ̶život pozemský = zbožné rozjímání = příprava na posmrtný život (viz i JAK) ̶kontemplace – hluboká motlitba, … ̶ora et labora (modli se a pracuj) Protestantství (od 16. století) ̶význam práce → opovržení zahálkou, včetně zbožného nicnedělání ̶ 01-28--TomasAkvinsky-2801-Santiebeati22550 Adobe Systems 12 VČ a renesance ̶práce = životní dominanta ̶nicnedělání = zavrženíhodné ̶hlavní ctnosti = píle, pracovitost, skromnost ̶odpočinek (VČ) = regenerace sil pro práci ̶křesťanský humanismus → dokonalý, aktivní člověk → rozvoj → ̶hlavní hodnota = poznávat, studovat, tvořit, ... Florencie-radnice1 Adobe Systems 13 Renesanční názory na VČ Thomas More (1478–1535) ̶právník, politik, spisovatel, lord kancléř ̶VČ na ostrově Utopia ̶práce = 6 hodin denně (!) ̶VČ = disponibilita – svoboda – studium, ... ANd9GcTf8BAV58KTWEmr1fNInU0nWArIC5OMivTPCCOXtbLQgIwbKhfh9Q Adobe Systems 14 Renesanční názory na VČ François Rabelais (cca 1483–1553) ̶spisovatel, právník, lékař, vědec ̶Gargantua a Pantagruel ̶vzdělanost a kulturnost = životní cíl ̶nová výchova = studium + práce + hra + zábava – propojení vzdělávání + VČ aktivit + zdravého života (pohyb, sport, ...) ̶ 200px-Francois_Rabelais_-_Portrait Adobe Systems 15 Renesanční názory na VČ Francis Bacon (1561–1626) ̶filosof, vědec, historik, politik, lord kancléř ̶zakladatel empirismu ̶indukce = moderní věda ̶Nová Atlantis = ideální stát ̶význam vědy pro společnost ̶VČ = rozvoj vzdělání 220px-Pourbus_Francis_Bacon Adobe Systems 16 Renesanční názory na VČ Thomasso Campanella (1568–1639) ̶filosof, teolog, spisovatel ̶Sluneční stát ̶práce = 4 hodiny denně (!!!) ̶VČ = studium, diskuse, čtení, vypravování, procházky, (!) sport, ... ̶důraz na tělesné zdraví ̶hradby = encyklopedie znalostí (názornost) ̶jediná ohavnost = lenost ANd9GcTZt3gdGmzOr3uuSEu2ss3fcNX9FzVS2_IQ5GFSazexwrSTvPyr Adobe Systems 17 Renesanční názory na VČ Jan Ámos Komenský (1592–1670) ̶vševýchova ̶výuka + přestávky = zábava, hra, hudba, ... ̶dobrá škola = práce + odpočinek ̶prázdniny a rekreace ̶cestování = VČ + studium + ... ̶Zahrada utěšené podívané ANd9GcRAvThT0AgNxRoWWHFiXNENbI013FtHOvHR4kfqGKieGkiNYYoOHw Adobe Systems 18 Obrat k životu (a VČ) – empirismus 17. st. John Locke (1632–1704) ̶individuální výchova gentlemana ̶tělesná výchova + otužování, hygiena, strava ̶mravní výchova – sebeovládání ̶rozumová + jazyková výchova (utilitarismus) ̶východisko moderní edukace pro život ̶význam sportu = úspěch v životě ̶hra – vždy pozitivní činnosti ̶význam cestování – jazyk, zkušenost, ... Soubor:John Locke.jpg Adobe Systems 19 Osvícenské názory na VČ Jean Jacques Rousseau (1712–1778) ̶pohnuté životní osudy ̶myslitel, sociální teoretik, senzualista, pedagog, spisovatel, hudebník, ... ̶Emil čili o výchově ̶svoboda = cíl i forma ̶přirozenost = respektování specifik ̶citovost – láska k dítěti ̶čas svobody = nejlépe využitý čas ̶svoboda – aplikace na VČ ANd9GcTJQoLUgruHox5vh-Ve7XSzmNzPDSz2QBNJb1_WlIFwgwfSZcYx Adobe Systems 20 Oddělení práce a VČ – 19. století Karl Marx (1818–1883) ̶průmyslová revoluce ® odcizení práce ® práce + VČ ̶VČ = rozvoj produktivních sil + společenské bohatství ̶práce = říše nutnosti ̶VČ = říše svobody ̶VČ = podmínka rozvoje člověka ̶VČ = vzdělávání pro trh práce, nabytí pracovní síly ̶podmíněnost – práce + VČ – bez práce ≠ VČ ANd9GcQ711YImd40VQuVOPFyPP93XAGhkx0gdHYpv5bJx_6N9ejsVRil Adobe Systems 21 Výchova pro VČ – 19. století Herbert Spencer (1820–1903) ̶britský sociolog, filozof a pedagog ̶cíl výchovy = příprava k životu (i VČ) ̶život = životní funkce (role): - přímá sebezáchova („přežití“) - nepřímá sebezáchova (profese) - rodičovská role - sociální (občanská) role - volný čas (koníčky a záliby – umění) ̶důraz na TV, životosprávu (Locke) ̶ spencer Adobe Systems 22 Východiska pojetí dnešního VČ Thorstein Veblen (1857–1929) ̶Teorie zahálčivé třídy ̶vztah – společenské postavení ® trávení VČ ̶majetní – VČ = symbol bohatství a postavení ̶náplň – zahálka + konzum ̶ostentativní zahálka ® ostentativní spotřeba ̶demonstrativní spotřeba ̶konzumní způsob života Soubor:Veblen3a.jpg