Příprava k praxi - kombinované studium

Koncepce bakalářských praxí


Michal Roček

bud. D33/337

michal.rocek@fsps.muni.cz

Tel: +420 549 497 682




TERMINOLOGIE

Praxe je Klimešem (1995) vymezena jako provádění určitého úkonu nebo činnosti v určitém oboru jako cvičení pro nabytí zručnosti pro zaučení, nebo také jako zkušenost, zručnost, zběhlost. Lze říci, že to je urči-té cvičení, aktivita, směřující ke zvládnutí dovedností, činností, vzorců chování, transformace teoretických vědomostí do konkrétních profesních aktivit.

Hospitace podle Nového akademického slovníku cizích slov (Kraus a kol. 2006) je hospitace návštěva vyučovací hodiny, přednášky apod. za účelem poznání stavu a úrovně výchovně vzdělávací práce a výměny pedagogických zkušeností. Slouží k bližšímu poznání práce sledovaného jevu. Obdobně vymezuje hospitaci Encyklopedie Diderot (1999): „návštěva ve vyučovací hodině za účelem zjištění kvality výuky nebo získání zkušeností“.

Odborná praxe je v návaznosti na obecnou charakteristiku možno chápat jako aktivity směřující ke zvládnutí klíčových kompetencí profesních činností, dovedností, návyků, osvojení si vzorců chování a jednání ve zvoleném oboru.

Odbornou praxí v tělovýchově rozumíme aktivity směřující k utváření či završení zvládání klíčových kompetencí, spojených s přípravou, koncipováním, řízením a evaluací pedagogického procesu, profesního chování a jednání tělovýchovného, resp. sportovního pedagoga (trenéra, cvičitele, instruktora, manažera...), spojených s řízením pedagogického procesu v konkrétní oblasti tělovýchovy.

Pedagogická praxe je v podstatě jiným výrazem pro stejnou – odbornou – praxi. Tradičně je však toto označení spojováno s praxí ve škole
aktivita směřující ke zvládnutí klíčových kompetencí – praktických činností, profesního chování a jednání pedagoga
Provázející učitel docházejí k němu studenti na svou praxi ve fakultních školách. Studenti a provázející učitel společně připravují, realizují a reflektují výuku. Ovlivňují přípravu budoucích učitelů a svým působením vytváří studentům učitelství prostor pro přímou praxi s dětmi. Terminologie projektu 

Cvičný pedagog jako v předchozím případě, ale působí mimo fakultní školy  

Hospitační záznam je záznam pozorovaných skutečností a sledovaných jevů. Zaznamenáváme na něj postřehy, které jsme si v průběhu hospitace poznamenali na připravené archy.

Deník praxe Jeho podoba není předepsána. Student do něho zapisuje individuální plán pedagogické praxe, poznatky z výchovné a vzdělávací činnosti fakultní školy či sportovní organizace, zhodnocení vlastní pedagogické praxe směrem k sobě (sebereflexe), zhodnocení pedagogické praxe směrem ke spolupracující organizaci (fakultní škole, sportovního klubu, provázejícího učitele, cvičného pedagoga apod.), v deníku praxe je také prostor  pro popsání a zhodnocení svých pocitů z absolvované praxe.

Fakultní škola výuková základna budoucích učitelů, kde se ve spolupráci s VŠ pedagogy realizují pedagogické praxe studentů pedagogických oborů. Zajišťují hospitační činnost studentů, vlastní výukovou činnost studentů, poradenské a konzultační činnosti.

Tandemová výuka (či párová) výuka je výuka, při které 2 učitelé sdílí odpovědnost za plánování realizaci a evaluaci výuky – v kontextu praxe studentů se jedná o spolupráci zkušeného (provázejícího) učitele a studenta učitelství. Tandemová výuka má velký potenciál pro profesní učení studenta – student se učí aktivně, při jednání, nikoliv pasivně, jak je tomu při hospitaci, kdy „jen“ pozoruje provázejícího učitele při výuce


PŘÍLOHY 

.........................................................................................................................................................................................................................

Příloha č. 1 Smlouva o zajištění spolupráce při realizaci praxe studentů

MU

Poskytovatel

Masarykova univerzita, Fakulta sportovních studií

..............................

zastoupená PhDr. Janem Cackem, Ph.D., na základě směrnice děkana FSpS MU

IČ: 00216224, se sídlem Žerotínovo nám. 617/9, Brno

 

Kontaktní adresa: Masarykova univerzita

                                 Fakulta sportovních studií

                                 Kamenice 753/5, 625 00 Brno

zastoupená ..............................

IČ: ….

se sídlem ..............................

společnost zapsaná v obchodním/jiném rejstříku vedeném ..........., oddíl ..........., vložka ...........

 

 

 

PŘEDMĚT SMLOUVY

Předmět smlouvy

Předmětem této Smlouvy je spolupráce MU a Poskytovatele za účelem praktické přípravy studentů Fakulty sportovních studií MU, programu Tělesná výchova a sport a Osobní a kondiční trenér (dále jen Studenti) formou praxe (dále jen Praxe), kterou budou Studenti vykonávat v souladu s podmínkami stanovenými v této Smlouvě u Poskytovatele.

Podstata smluvního vztahu

Účelem a podstatou této smlouvy je zajistit Studentům praxi u Poskytovatele, která má za cíl vést k odbornému a osobnostnímu rozvoji Studentů. Role MU je vytvořit pro Studenty rámec pro výkon praxe. Výkon praxe konkrétního Studenta je založen samostatným vztahem Studenta a Poskytovatele (viz výkon praxe).

Trvání Smlouvy

Tato Smlouva se uzavírá na dobu neurčitou.

Ukončení Smlouvy

Smluvní strany jsou oprávněny tuto Smlouvu písemně vypovědět s výpovědní dobou třiceti (30) kalendářních dnů ode dne doručení výpovědi druhé smluvní straně. Strany se shodly, že Studenti nesmí být poškozeni – zahájené praxe Studentů budou dokončeny, pokud nebude stranami dohodnuto jinak.

.............................................

Příloha č. 2 Souhlas s umístěním studenta na praxi

.........................................................................................................................................................................................................................

Příloha č. 3 Časový plán praxe

 

Datum

Doba
(od – do)

Délka trvání pohybové jednotky

Hospitace/
výstup

Poznámka

1.

 

 

 

 

 

2.

 

 

 

 

 

3.

 

 

 

 

 

4.

 

 

 

 

 

5.

 

 

 

 

 

6.

 

 

 

 

 

7.

 

 

 

 

 

8.

 

 

 

 

 

9.

 

 

 

 

 

10.

 

 

 

 

 

11.

 

 

 

 

 

12.

 

 

 

 

 

13.

 

 

 

 

 


..................................................................................................................................................................................................................

Příloha č. 4 Hospitační záznam

Cíl (téma) hospitované PJ


Obsahová náplň PJ


Organizační rozdělení PJ

(časové údaje – např. úvodní – hlavní – závě­reč­ná část, členění na skupiny, ...)

 

Zajištění bezpečnosti 

 

Použité didaktické metody (např. vysvětlování, demonstrace, ...)

 

Využití didaktických prostředků (nářadí, didaktické techniky, ...)

 

Pedagogická komunikace

(pedagoga/studenta s cvi­čí­cími, cvičící mezi sebou, ...)

 

Specifika hospitované PJ

 

 

Celkové zhodnocení PJ (např. hlavní přínos PJ, co Vás zaujalo, návrhy
na změ­ny, shrnutí)
Rozsah – minimálně 10 vět (pokračovat můžete na zadní straně formuláře) 

 

 

.........................................................................................................................................................................................................................

Příloha č. 5 Příprava na pohybovou jednotku

Část PJ/ čas

Obsahové a didaktické aspekty

(aktivity, metody, diagnostika, ...)

Organizační a bez­peč­nostní poznámky

Úvodní část. . . min.

 

 

Rušná část. . . min.

 

 

 

Průpravná část. . . min.

 

 

Hlavní část. . . min. 

 

 

Závěrečná část. . . min.

 

 


.........................................................................................................................................................................................................................

Příloha č. 6 Hodnocení studenta

Oblasti hodnocení – Hodnocený student:

Hodnocení*

jasně stanovil cíl/cíle pohybové jednotky

 

přesně vymezil obsah pohybové jednotky

 

organizačně vhodně rozvrhl pohybovou jednotku

 

zvolil adekvátní metody s ohledem na věk a počet účastníků

 

zapojil všechny účastníky do zvolených aktivit

 

vhodně motivoval účastníky

 

dobře komunikoval (z jazykového a terminologického hlediska)

 

odpovědně zajistil bezpečnost

 

srozumitelně podával zpětnou vazbu jednotlivým účastníkům

 

. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 
(další možná specifická hodnocená oblast)

 


.........................................................................................................................................................................................................................

Příloha č. 7 Deník praxe

..................................................................................................................................................................................................................

Literatura:


  • Korthagen, F. A. J., Kessels, J., Koster, B., Lagerwerf, B., & Wubbels, T. (2011). Jak spojit praxi s teorií: didaktika realistického vzdělávání učitelů. Brno: Paido.
  • Maňák, J.(2011). K problému teorie a praxe v pedagogice. Pedagogická orientace, 21(3), 257–271
  • Tilinger, P. (2014). Odborné a pedagogické praxe ve sportu a tělesné výchově (2. vyd). Praha: Nakladatelství Karolinum.