Koncepce bakalářských praxí
Michal Roček
bud. D33/337
michal.rocek@fsps.muni.cz
Tel: +420 549 497 682
TERMINOLOGIE
Praxe je Klimešem (1995) vymezena jako
provádění určitého úkonu nebo činnosti v určitém oboru jako cvičení pro nabytí
zručnosti pro zaučení, nebo také jako zkušenost, zručnost, zběhlost. Lze říci,
že to je urči-té cvičení, aktivita, směřující ke zvládnutí dovedností,
činností, vzorců chování, transformace teoretických vědomostí do konkrétních
profesních aktivit.
Hospitace podle Nového akademického slovníku cizích slov (Kraus a kol. 2006) je hospitace návštěva vyučovací hodiny, přednášky apod. za účelem poznání stavu a úrovně výchovně vzdělávací práce a výměny pedagogických zkušeností. Slouží k bližšímu poznání práce sledovaného jevu. Obdobně vymezuje hospitaci Encyklopedie Diderot (1999): „návštěva ve vyučovací hodině za účelem zjištění kvality výuky nebo získání zkušeností“.
Odborná praxe
je v návaznosti na obecnou
charakteristiku možno chápat jako aktivity směřující ke zvládnutí klíčových
kompetencí profesních činností, dovedností, návyků, osvojení si vzorců chování
a jednání ve zvoleném oboru.
Odbornou praxí v tělovýchově
rozumíme aktivity směřující k
utváření či završení zvládání klíčových kompetencí, spojených s přípravou,
koncipováním, řízením a evaluací pedagogického procesu, profesního chování a
jednání tělovýchovného, resp. sportovního pedagoga (trenéra, cvičitele, instruktora,
manažera...), spojených s řízením pedagogického procesu v konkrétní oblasti
tělovýchovy.
Pedagogická praxe
je v podstatě jiným výrazem pro
stejnou – odbornou – praxi. Tradičně je však toto označení spojováno s praxí ve
škole
aktivita směřující ke zvládnutí klíčových kompetencí – praktických činností,
profesního chování a jednání pedagoga
Provázející učitel docházejí k němu studenti na svou
praxi ve fakultních školách. Studenti a provázející učitel společně připravují,
realizují a reflektují výuku. Ovlivňují přípravu budoucích učitelů a svým
působením vytváří studentům učitelství prostor pro přímou praxi s dětmi.
Terminologie projektu
Cvičný pedagog jako v předchozím případě, ale působí mimo fakultní školy
Hospitační záznam je záznam pozorovaných skutečností a sledovaných jevů. Zaznamenáváme na něj postřehy, které jsme si v průběhu hospitace poznamenali na připravené archy.
Deník praxe Jeho podoba není předepsána. Student do něho zapisuje individuální plán pedagogické praxe, poznatky z výchovné a vzdělávací činnosti fakultní školy či sportovní organizace, zhodnocení vlastní pedagogické praxe směrem k sobě (sebereflexe), zhodnocení pedagogické praxe směrem ke spolupracující organizaci (fakultní škole, sportovního klubu, provázejícího učitele, cvičného pedagoga apod.), v deníku praxe je také prostor pro popsání a zhodnocení svých pocitů z absolvované praxe.
Fakultní škola výuková základna budoucích učitelů, kde se ve spolupráci s VŠ pedagogy realizují pedagogické praxe studentů pedagogických oborů. Zajišťují hospitační činnost studentů, vlastní výukovou činnost studentů, poradenské a konzultační činnosti.
Tandemová výuka (či párová) výuka je výuka, při které 2 učitelé sdílí odpovědnost za plánování realizaci a evaluaci výuky – v kontextu praxe studentů se jedná o spolupráci zkušeného (provázejícího) učitele a studenta učitelství. Tandemová výuka má velký potenciál pro profesní učení studenta – student se učí aktivně, při jednání, nikoliv pasivně, jak je tomu při hospitaci, kdy „jen“ pozoruje provázejícího učitele při výuce
PŘÍLOHY
.........................................................................................................................................................................................................................
Příloha č. 1 Smlouva o zajištění spolupráce při realizaci praxe studentů
MU |
Poskytovatel |
Masarykova univerzita, Fakulta sportovních studií |
.............................. |
zastoupená PhDr. Janem Cackem, Ph.D., na základě směrnice děkana FSpS MU IČ: 00216224, se sídlem Žerotínovo nám. 617/9, Brno
Kontaktní adresa: Masarykova univerzita Fakulta sportovních studií Kamenice 753/5, 625 00 Brno |
zastoupená .............................. IČ: …. se sídlem .............................. společnost zapsaná v obchodním/jiném rejstříku vedeném ..........., oddíl ..........., vložka ...........
|
|
|
PŘEDMĚT SMLOUVY |
|
Předmět smlouvy |
Předmětem této Smlouvy je spolupráce MU a Poskytovatele za účelem praktické přípravy studentů Fakulty sportovních studií MU, programu Tělesná výchova a sport a Osobní a kondiční trenér (dále jen Studenti) formou praxe (dále jen Praxe), kterou budou Studenti vykonávat v souladu s podmínkami stanovenými v této Smlouvě u Poskytovatele. |
Podstata smluvního vztahu |
Účelem a podstatou této smlouvy je zajistit Studentům praxi u Poskytovatele, která má za cíl vést k odbornému a osobnostnímu rozvoji Studentů. Role MU je vytvořit pro Studenty rámec pro výkon praxe. Výkon praxe konkrétního Studenta je založen samostatným vztahem Studenta a Poskytovatele (viz výkon praxe). |
Trvání Smlouvy |
Tato Smlouva se uzavírá na dobu neurčitou. |
Ukončení Smlouvy |
Smluvní strany jsou oprávněny tuto Smlouvu písemně vypovědět s výpovědní dobou třiceti (30) kalendářních dnů ode dne doručení výpovědi druhé smluvní straně. Strany se shodly, že Studenti nesmí být poškozeni – zahájené praxe Studentů budou dokončeny, pokud nebude stranami dohodnuto jinak. |
.............................................
Příloha č. 2 Souhlas s umístěním studenta na praxi
.........................................................................................................................................................................................................................
Příloha č. 3 Časový plán praxe
|
Datum |
Doba
|
Délka trvání pohybové jednotky |
Hospitace/ |
Poznámka |
1. |
|
|
|
|
|
2. |
|
|
|
|
|
3. |
|
|
|
|
|
4. |
|
|
|
|
|
5. |
|
|
|
|
|
6. |
|
|
|
|
|
7. |
|
|
|
|
|
8. |
|
|
|
|
|
9. |
|
|
|
|
|
10. |
|
|
|
|
|
11. |
|
|
|
|
|
12. |
|
|
|
|
|
13. |
|
|
|
|
|
..................................................................................................................................................................................................................
Příloha č. 4 Hospitační záznam
Cíl (téma) hospitované PJ |
|
Obsahová náplň PJ |
|
Organizační rozdělení PJ (časové údaje – např. úvodní – hlavní – závěrečná část, členění na skupiny, ...) |
|
Zajištění bezpečnosti |
|
Použité didaktické metody (např. vysvětlování, demonstrace, ...) |
|
Využití didaktických prostředků (nářadí, didaktické techniky, ...) |
|
Pedagogická komunikace (pedagoga/studenta s cvičícími, cvičící mezi sebou, ...) |
|
Specifika hospitované PJ
|
|
Celkové zhodnocení PJ (např.
hlavní přínos PJ, co Vás zaujalo, návrhy
|
|
.........................................................................................................................................................................................................................
Příloha č. 5 Příprava na pohybovou jednotku
Část PJ/ čas |
Obsahové a didaktické aspekty (aktivity, metody, diagnostika, ...) |
Organizační a bezpečnostní poznámky |
Úvodní část. . . min. |
|
|
Rušná část. . . min. |
|
|
Průpravná část. . . min. |
|
|
Hlavní část. . . min. |
|
|
Závěrečná část. . . min. |
|
|
.........................................................................................................................................................................................................................
Příloha č. 6 Hodnocení studenta
Oblasti hodnocení – Hodnocený student: |
Hodnocení* |
jasně stanovil cíl/cíle pohybové jednotky |
|
přesně vymezil obsah pohybové jednotky |
|
organizačně vhodně rozvrhl pohybovou jednotku |
|
zvolil adekvátní metody s ohledem na věk a počet účastníků |
|
zapojil všechny účastníky do zvolených aktivit |
|
vhodně motivoval účastníky |
|
dobře komunikoval (z jazykového a terminologického hlediska) |
|
odpovědně zajistil bezpečnost |
|
srozumitelně podával zpětnou vazbu jednotlivým účastníkům |
|
. . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . .
|
|
.........................................................................................................................................................................................................................
Příloha č. 7 Deník praxe
..................................................................................................................................................................................................................
Literatura:
- Korthagen, F. A. J., Kessels, J., Koster, B., Lagerwerf, B., & Wubbels, T. (2011). Jak spojit praxi s teorií: didaktika realistického vzdělávání učitelů. Brno: Paido.
- Maňák, J.(2011). K problému teorie a praxe v pedagogice. Pedagogická orientace, 21(3), 257–271
- Tilinger, P. (2014). Odborné a pedagogické praxe ve sportu a tělesné výchově (2. vyd). Praha: Nakladatelství Karolinum.