Adobe Systems 1 Zájmové vzdělávání Adobe Systems 2 Zájmové vzdělávání Zájmové vzdělávání = ̶především neformální vzdělávání (+ informální učení) = ̶organizované mimo formální vzdělávací systém = ̶zejména formou aktivního trávení volného času = ̶pedagogické zhodnocení volného času → ̶přispívá k pozitivnímu rozvoji osobnosti Adobe Systems 3 Zájmové vzdělávání Probíhá ve volném čase → nutné vymezení volného času = ̶opak nutné práce a povinností, doba, kdy si své činnosti můžeme svobodně vybrat, děláme je dobrovolně a rádi ̶pozitivní vymezení – volný čas = disponibilní časový prostor – možnost svobodně nakládat s časem ̶negativní vymezení – volný čas = zbývající doba denního průběhu (po škole, práci, …) Obtížné definování volného času (VČ): ̶VČ = cokoliv, co lidé za volný čas považují ̶pro VČ je významné prožívání, plynutí – stav flow Adobe Systems 4 Zájmové vzdělávání a volný čas Funkce volného času (Dumazedièr, 1962): 1.odpočinek = zotavení, reprodukce sil, odstranění napětí, ... 2.rozptýlení = zábava, kompenzace, únik (dnes nejčastěji virtuální svět, ...), … 3.rozvoj = kreativní, kulturní, sociální, sportovní, ... aktivity ̶na všech funkcích se podílí zájmové vzdělávání – především rozvoj = pedagogické zhodnocení VČ Adobe Systems 5 Zájmové vzdělávání a volný čas Specifika volného času (Dumazedièr, 1962) ̶svobodná volba – VČ osvobozuje od povinností (práce, …) ̶absence zištného, utilitárního, ideologického, politického, … zaměření – je-li toto zaměření → polovolný čas ̶hedonistický charakter ̶naplnění individuální potřeby (i když je realizován společně – ve skupině, …) ̶proměnlivost – hledání = rys VČ ̶… Adobe Systems 6 Zájmové vzdělávání a volný čas Základní roviny VČ (Krystoň, 2006) 1.individuální – VČ = prostor pro seberealizaci a saturaci individuálních zájmů 2.sociální – VČ = prevence sociálně-patologických jevů, VČ = součást pozitivních životních způsobů 3.edukační – VČ = prostor pro vzdělávání a celkový rozvoj ̶→ význam zájmového vzdělávání ̶ hodnotné prožívání volného času = pedagogické zhodnocení = rozvoj jedince = zájmové vzdělávání Adobe Systems 7 Zájmové vzdělávání a věk 1.zájmové vzdělávání zaměřené zejména na děti a mládež – pedagogika volného času 2.zájmové vzdělávání dospělých – andragogika – součást androdidaktiky – teorie vzdělávání dospělých 3.zájmové vzdělávání seniorů – řeší geragogika ̶různé věkové skupiny → odlišná očekávání od zájmového vzdělávání → ̶optimální = výzkumné šetření – viz vznik Dětského muzea W ̶nejčastější klienti – mládež do 25 let, dospělí nad 60 let Adobe Systems 8 Význam zájmového vzdělávání ̶vzdělávání = strategická komodita ̶školní vzdělávání = jen východisko → ̶celoživotní vzdělávání – koncepce od Komenského (17. st.) ̶podstata celoživotního vzdělávání = zajištění vzdělávacích potřeb každého jedince → ̶vzdělávání = pro práci, společenské uplatnění, …, pro volný čas = zájmové aktivity = ̶zájmové vzdělávání Adobe Systems 9 Vymezení zájmového vzdělávání ̶zájmové vzdělávání = souhrn výchovně-vzdělávacích, poznávacích, rekreačních a dalších systematických, ale i jednorázových činností a aktivit, směřujících k účelnému a efektivnímu naplnění volného času (Bílá kniha, 2001) ̶zájmové vzdělávání = odpovídá podstatě volného času → bez povinností – pracovních, každodenních, utilitárních, … = zájmy, záliby, koníčky, … → ̶nutné i vzdělávání pro volný čas – viz Spencer (19. st.) ̶zájmové vzdělávání = zlepšení kvality života (Šerák in PEN, 2009) ̶ Adobe Systems 10 Rysy zájmového vzdělávání www.msmt.cz → Mládež → Zájmové a neformální vzdělávání Zájmové a neformální vzdělávání = ̶nedílná součást celoživotního učení ̶právně ukotveno ve školském zákoně (č. 561/2004 Sb.) ̶významná oblast naplňování volného času jedince ̶není selektivní = podporuje rovné příležitosti ̶zvláště důležité pro děti a mládež ̶uskutečňuje se ve školských zařízeních pro zájmové vzdělávání = ve střediscích volného času, družiny a kluby Adobe Systems 11 Rysy zájmového vzdělávání ̶rozvoj průřezových témat RVP = osobnostní a sociální výchova, multikulturní, environmentální, mediální, … výchova ̶rozvoj osobnosti jedince, jeho zájmů a nadání ̶objevování, podchycování a rozvíjení nadání a talentu ̶možnost pozitivně ovlivnit budoucí profesní dráhu ̶významný prostředek prevence rizikového chování ̶neposkytuje stupeň vzdělání, ale významně rozvijí osobnost ̶kompenzuje jednostrannou zátěž ze školy ̶zajišťuje duševní hygienu ̶… Adobe Systems 12 Funkce zájmového vzdělávání ̶výchovná + vzdělávací = rozvíjí znalosti, dovednosti, schopnosti, zájmy, talent, … ̶kulturní rozvoj ̶preventivní = prostředek prevence rizikového chování ̶zdravotní (relaxační a regenerační) ̶sociální = upevňuje sociální vztahy Zaměření zájmového vzdělávání – „klasické vzdělávání“ – rozvoj vzdělání + rekreační, zážitkové, … aktivity → nejrůznější činnosti = pedagogické zhodnocení VČ Adobe Systems 13 Obsahové zaměření zájmového vzdělávání ̶kulturní a estetické ̶pohybové a sportovní ̶zdravotní – primárně zdravotní prevence ̶cestování a turistika ̶environmentální ̶vědecko-technické ̶jazykové ̶náboženské a spirituální ̶… (PEN, 2009) Adobe Systems 14 Zájmové vzdělávání a animativní didaktika animativní didaktika = propojení didaktiky + animace ̶animace – z latiny „anima“ = duše (ekvivalent slova život) ̶lat. animatione = animace, oživování, oživení ̶animovat = oduševňovat, oživovat, probouzet nadšení, naplnit životem (duchem) ̶Francie 19. století – princip animace = Bůh – Stvořitel: Bůh = dárce života – „animuje tím, že vdechuje energii“ Adobe Systems 15 Zájmové vzdělávání a animativní didaktika ̶animativní didaktika vychází z podstaty volného času → ̶≠ poučování, direktivní přístup, školní vyučování, … ̶= nondirektivní podněcování, iniciování osob nebo skupin (Vážanský, Smékal, 1995) ̶= prožitek pohody, sounáležitosti s dalšími participanty, emocionálního rozvoje, objevování nových schopností, … ̶animátor = „profesionál sociálních vztahů“ – povzbuzuje účastníky, aby sami jednali a rozhodovali se ̶časté použití termínu animace v oblasti kultury (galerie, muzea, ...), ale i sportu (viz animátor sportovních aktivit) Adobe Systems 16 Principy animativní didaktiky Zájmové vzdělávání = vzdělávání na základě svobodného rozhodnutí → ̶nenucenost ̶možnost volby a rozhodnutí ̶iniciativa ̶aktivní přístup k činnosti ̶dobrovolnost = vůdčí princip animativní didaktiky → tolerance absence (Vážanský, Smékal, 1995) Adobe Systems 17 Formy zájmového vzdělávání Formy zájmového vzdělávání = podpora edukačních, rekreačních, poznávacích, tvůrčích, … volnočasových aktivit ̶realizace – neformální i informální způsob ̶cíl = saturace individuálních zájmů, rozvoj a kultivace osobnosti ̶celkové zlepšení kvality života jedince (Šerák in PEN, 2009) Adobe Systems 18 Formy zájmového vzdělávání Dle délky ̶krátkodobé – střednědobé – dlouhodobé organizační formy Dle místa: ̶v instituci – školní, mimoškolní, kulturní, sportovní, … ̶v přírodě – na horách, řece, jezeru, pláži, moři, oceánu, … Typická forma = kurz (podrobně viz Gymnasion – časopis pro zážitkovou pedagogiku, č. 27, r. 14 = podzim 2020 = monotematické číslo – Kurz) Adobe Systems 19 Formy zájmového vzdělávání – kurz ̶termín kurz – z latiny „cursus“ = směr, běh ̶opravdový zážitkový kurz = směr i běh ̶kurz = víkendovka, akce, tábor, prázdninovka, projekt, … (Jirásek, 2019) ̶zážitkový kurz = vícedenní akce, s: - ucelenou dramaturgií - realizovanou za využití metod zkušenostního učení - využití her, inscenačních, situačních a dialogických metod - využitím přírodního (i jinak podnětného) prostředí (Macků, 2020) Adobe Systems 20 Zájmové vzdělávání a zážitková pedagogika ̶využívání prvků zážitkové pedagogiky = obor, který se zabývá popisem a metodikou praktického výchovného působení – výchovou prožitkem (Jirásek, 2008) ̶prožitek = vztah k přítomnosti = doba, kdy prožitek probíhá ̶zážitek = reflektovaný prožitek ̶zkušenost = výtěžek a zhodnocení prožitku ̶zážitkové učení = vlastní aktivita – prožitek → reflexe – zážitek → zhodnocení + zobecnění – zkušenost ̶= intenzivní učení Adobe Systems 21 Edutainment Edutainment = kombinace pojmů „education“ (edukace, výchova, vzdělávání) + „entertainment“ (zábava) = spojení učení se zábavou a hrou ̶Edutainment = specifický druh zábavy, jejímž prostřednictvím se zúčastněný může vzdělávat (Němec in PEN, 2009) ̶= vzdělávání, aniž by si to účastníci plně uvědomovali ̶využití zážitkového učení ̶+ řady nových prostředků – zejména ICT, prvky výchovy prožitkem a dobrodružstvím, …