Vydáva Český svaz kin- ballu ve spolupráci s ČASPV, překlad z anglického originálu Martina Zídková. 101203 SPORT PRO VŠECHNY 96 Článek 1. Definice 1 Článek 2. Pomůcky a vybavení 1 2.1 Hranice a vymezení hřiště 1 2.2 Míč 1 2.3 Technické vybavení 1 Článek 3. Týmy 1 3.1 Role hlavních trenérů a jejich asistentů 1 3.2 Role kapitána týmu 2 3.3 Role a povinnosti hráče 2 Článek 4. Činovníci 2 4.1 Hlavní rozhodčí 2 4.2 Asistent rozhodčího 3 4.3 Použití rozhodcovských pásek 3 4.4 Počítač skóre 3 4.5 Časoměřič 3 Článek 5. Pravidla hry 3 5.1 Délka hry 3 5.2 Průběh hry 4 5.3 Určení 5 5.4 Podání 5 5.5 Úmysl zranit 8 5.6 Příjem míče 8 5.7 Pravidla pro kroky 8 5.8 Pravidla pěti a deseti vteřin 9 5.9 Protesty během hry 9 5.10 Neoprávněný útok 10 5.11 Hranice hřiště 10 Článek 6. Bodový systém 10 6.1 Získání bodu 10 6.2 Vítěz hry 11 6.3 První napomenutí 12 6.4 Opakované napomenutí 12 Článek 7. Bránění 12 7.1 Úmyslné bránění 12 7.2 Neúmyslné bránění 13 Článek 8. Sportovní chování a etika 14 Článek 9. Pravidla pro čas 14 9.1 Hrací doba 14 9.2 Oddechový čas 15 9.3 Postupy rozhodčích při oddechových časech 16 Příloha A Pravidla sportovního chování 16 Příloha B Oficiální postupy rozhodování 17 Příloha C Rozvržení získaných bodů 23 Příloha D Body za sportovní chování 24 Článek 1. Definice Kin-ball je sportovní hra, v níž mezi sebou současně soupeří tři týmy, z nichž každý má na hřišti současně čtyři hráče. Týmy jsou barevně odlišeny. Cílem této hry je, aby tým, jehož barvaje vyvolána, zpracoval míč jakoukoli části těla dříve než dopadne na zem ato způsobem, který je dán pravidly. Tým, který zpracuje míč ho musí následně odpálit na některé ze soupeřících družstev a hra pokračuje dokud není odpískaná chyba. Jestliže kterýkoliv z týmů udělá chybu (např. nechytí míč ), zbylé dva týmy získávají po jednom bodu. Článek 2. Pomůcky a vybavení 2.1 Hranice a vymezení hřiště Zdi, podlaha, strop a jakýkoliv pevný objekt v tělocvičně jsou hranicemi hřiště. Velikost hřiště se může lišit v závislosti na rozměrech tělocvičny, ale nesmí být větší než 21,4 metrů na 21,4 metrů (70x70 stop). Pokud hřiště omezují čáry, pak musí být všechny stejné barvy, musí navazovat na sebe a musí mít šířku 5 cm (2 palce). 2.2 Míč Míč používaný při KIN-BALLu musí být značkový míč OMNIKIN, 1,22 metrů v průměru (48 palců) a musí být uznán jako oficiální míč Mezinárodní KIN-BALLové Federace (International KIN-BALL Sport Federation, označovanájako IKBF). 2.3 Technické vybavení a) Rozlišovací vesty („rozlišováky") majítři oficiální bary: modrá, šedá a černá. b) Časomíra musí být viditelná všem hráčům i divákům. c) Zvuk signalizuje začátek a konec časové periody. Tento zvuk může být integrovaný v časomíře nebo může být úplně nezávislý (např. ztlumená siréna, trubka). d) Výsledková tabule, která odpovídá standardům IKBF, musí být viditelná všem hráčům adivákům. e) Oficiální výsledková listina IKBF musí být vyplněna tím, kdo počítá body před hrou, během hry i po hře. f) Pumpička, která musí odpovídat standardům IKBF. g) Šestistěnná kostka, která má tři oficiální bary (dvě stěny od každé barvy na opačných stranách kostky). Článek 3. Týmy Každý tým je tvořen nejméně čtyřmi a nejvíce osmi hráči, hlavním trenérem, jeho asistentem a instruktorem. Na hřišti musí být po celou dobu čtyři hráči z každého týmu. 3.1 Role hlavních trenérů a jejich asistentů a) Společně se svým týmem musí dodržovat pravidla a nařízení hry a pravidla sportovního chování. Z toho vyplývá, že jejich chování spadá pod rozhodovací pravomoc rozhodčích. b) Jsou zodpovědní za chovánítýmu na hřiště i mimo něj. c) Musí dodržovat pravidla fair-play. d) Musí se ovládat. e) Musí zajistit, aby hráči respektovali rozhodnutí rozhodčích. f) Dohlíží na práci kapitána. g) Pouze hlavnítrenér nebo jeho asistent, kteří jsou zapsáni na záznamovém archu, mají dovoleno zůstat s týmem po celou dobu hry. Musí stát před nebo za lavičkou. Poznámky: osoba, která má povolení stát u lavičky, je zodpovědná za své chování. Z toho plyne, že její/jeho chování spadá pod rozhodovací pravomoc rozhodčích. 1 3.2 Role kapitána týmu a) Reprezentuje svůj tým na hřišti. Je to jediný člen týmu, kdo může mluvit s rozhodčím, aby získal potřebné informace ohledně použití a interpretace pravidel. Musítak učinit zdvořile, dle potřeby a pouze, pokud míč není ve hře. Za situaci „míč není ve hře" je považován stav, kdy byla odpískaná chyba nebo když rozhodčí požádal z jakéhokoliv důvodu o oddechový čas nebo o přerušení hry. Pokud je kapitán týmu na lavičce, pak může, ve vhodném čase, vejít do hřiště a žádat nezbytné informace od rozhodčího. b) Pokud musí kapitán během zápasu přestat hrát (zranění) a nemůže dále plnit svou funkci, pak trenér musí nahlásit hlavnímu rozhodčímu jiného hráče jako kapitánatýmu po zbytek hry. c) Může požádat o oddechový čas. 3.3 Role a povinnosti hráče a) Musíznát pravidla hry a dodržovat je. b) Musí přijmout rozhodnutí rozhodčího v rámci sportovního chování. Pokud má jakoukoliv pochybnost, pak jediná osoba, která může požádat o objasnění, je kapitán. c) Musí respektovat pravidla sportovního chování a chovat se podle následujících principů: - být zdvořilý k soupeřům i rozhodčím -vyvarovat se jednání a postojů, které by ovlivňovaly rozhodnutí rozhodčích -vyvarovat se jednání a postojů, které by zdržovaly hru -nežádat rozhodčí o vysvětlení (to smí pouze kapitán) - nepřít se o rozhodnutí rozhodčích - nepodávat stížnost Článek 4. Činovníci 4.1 Hlavní rozhodčí a) Musí dodržovat všechna Pravidla hry. b) Vydává napomenutí. c) Musí náhodně vybrat, který tým začne hru (viz článek 5.2 a). d) Vydává konečné rozhodnutí v každé hře. Proti tomuto rozhodnutí se nesmí protestovat ze strany hráčů, ani trenérů. e) Může požádat o oddechový čas z jakéhokoliv důvodu. f) Má pravomoc rozhodnout o kterémkoli bodě, který není specifikován v těchto pravidlech. Poznámky: Rozhodčí musí podat zprávu organizátorovi soutěže o jakékoli sporné záležitosti, která se vyskytla během hry a která nenísoučástí pravidel. g) Vybavení rozhodčího je následující: - žlutá vesta s černým nápisem ROZHODČÍ (REFEREE) na zádech -sportovní boty -píšťalka - odznak označující hlavního rozhodčího třetího stupně - pásky na rukáv s oficiálními barvami h) Rozhodčí má právo rozhodnout o jakémkoliv porušení pravidel na hřišti i mimo ně. Pokud však hlavní rozhodčí podepíše spodní část záznamového archu, pak rozhodčí již nemají možnost vstoupit do hry. To znamená, že hlavní rozhodčí zapíše do záznamového archu jakýkoliv incident, který zahrnuje hráče, trenéry nebo jiné účastníky, kteří se zachovali nesportovně mezi koncem periody nebo hry a podpisem hlavního rozhodčího pod záznamový arch. Napomenutí během této doby budou považována za velká napomenutia budou se počítat pouze body za týmového ducha. i) Má pravomoc diskvalifikovat tým nebo hráče, který po obdržení napomenutí odmítá pokračovat ve hře nebo pokud svým jednáním brání pokračování ve hře. j) Hlavní rozhodčí může být nahrazen, pokud je během hry zraněn a není schopen plnit své povinnosti. k) Musí prověřit veškeré vybavení hráčů a nepovolit jakékoliv předměty, které by mohly být na hřišti pro hráče nebezpečné (hodinky, šperky, čepice atd.) 2 4.2 Asistent rozhodčího Asistent rozhodčího je přítomen při rozhodování třetího stupně a u hry vrcholové úrovně (MR, MS apod.). Pomáhá hlavnímu rozhodčímu při uplatňování pravidel. 4.3 Použití rozhodcovských pásek Použití rozhodcovských pásek je oficiálnízpůsob, jak odpískat chybu. Pásky musí být nošeny následujícím způsobem: -černá páska na paži - šedá páska na zápěstí, na stejné straně jako černá - modrá páska na druhém zápěstí 4.4 Počítač skóre a) Je zodpovědný za výsledkovou ceduli. b) Je zodpovědný za záznamový arch, kde musí být napsáno vše, co je nezbytné pro průběh hry. c) Musí zaznamenávat napomenutí stejně jako oddechové časy pod dohledem vrchního rozhodčího. d) Musí okamžitě oznámit hlavnímu rozhodčímu vyloučení hráče po druhém malém napomenutí a vyloučení týmu za čtyři malá napomenutí (viz článek 6.3). e) Plnísvé povinnosti, pokud sedínasvém místě. 4.5 Časoměřič a) Je zodpovědný za měření času v jednotlivých periodách hry a ve hře jako celku. b) Je zodpovědný za měřeníčasu mezi jednotlivými periodami. c) Je zodpovědný za měření oddechových časů. V tomto případě musí upozornit hlavního rozhodčího prostřednictvím signálu, když vyprší časový limit 25 sekund od začátku oddechového času. d) Oznamuje hlavnímu rozhodčímu jakékoliv problémy týkající se měřeníčasu. e) Oznamuje konec hracího času při každé periodě a hře použitím silného zvukového signálu. Signál časoměřiče posazuje míč do pozice „mimo hru" a končí periodu nebo hru. Poznámky: Pokud signál nefunguje, pak musí časoměřič použít jakýkoliv jiný způsob, jak okamžitě upozornit hlavního rozhodčího. Časomíra musí začít měřit čas, jakmile rozhodčí vloží míč do hry dvěma za sebou následujícími písknutími. Článek 5. Pravidla hry 5.1 Délka hry a) Hra KIN-BALL se skládá ze sedmi period z nichž každá trvá 7 minut (čas se může lišit pro mladší hráče nebo neoficiální hru). b) Mezi periodami je povolena přestávka vždy 1 minutu. Poté hru s míčem v držení zahájí tým, který má nejméně bodů. Pokud je remíza mezi dvěma nebo třemi týmy, je provedeno losování mezi týmy, kterých se toto týká (viz článek 5.2 a). Poznámky: Příslušný orgán může změnit oficiální délku trvání hry podle typu turnaje. V případě významného mezinárodního turnaje rozhoduje IKBF. Upřednostňované modely jsou: -tři periody po 15 minutách s 5 minutovými přestávkami mezi každou periodou, NEBO -tři periody po 7 minutách se 2 minutovými přestávkami mezi každou periodou, NEBO - dvě periody po 7 minutách se 1 minutovými přestávkami mezi každou periodou. 3 5.2 Průběh hry a) Los: kapitáni týmů a hlavní rozhodčí se potkají ve středu hřiště pro los kostkou. Ostatní členové týmů musí zůstat na svých lavičkách. Hlavní rozhodčí hodí oficiální kostkou a barva, která je na svrchní straně kostky, určuje tým, který začínáš míčem. Po losování rozhodčí zavolá hráče na hřiště dlouhým hvizdem. Poznámky: při rozhodování natřetí úrovni hod kostkou provádí asistent rozhodčího. b) První podání: první podání znamená začátek zápasu nebo periody. Je proveden uprostřed hřiště. Rozhodčí ukáže na míč a dvakrát za sebou krátce zapíská. Pokud hráč během prvního podání na začátku periody nebo zápasu pohne míčem, pak rozhodčí odpíská chybu pro chybujícítým za nedovolený pohyb míče. Toto pravidlo je také uplatňováno při opakování. Poznámky: při rozhodování na třetí úrovni je asistent rozhodčího zodpovědný za vložení míče do hry poté, co obdrží povolení od hlavního rozhodčího. Poznámka: Pokud je hlášen nedovolený pohyb míče, pak je podání provedeno na stejném místě, kde byla odpískaná chyba a stejný hráč může opět podávat. c) Podání: Podáníje prováděno poté, co rozhodčí zastavil hru. Je provedeno tak, že rozhodčí ukáže na míč rukou a dvakrát za sebou krátce zapíská. V době podání může chybujícítým vzít míč na vzdálenost dvou průměrů míče od místa, kde byl míč odpálen, například pokud se míč dostal mimo hru nárazem na stěnu a nebylo by možné z tohoto místa podávat nebo také z taktických důvodů, aby pohybem po písknutí, do vzdálenosti průměru dvou míčů, ztížil příjem míče. V ostatních případech je místo, kde byla odpískaná chyba stejné jako místo odpalu. Tým, který má v držení míč se může pohybovat po dvou písknutích signalizujících odpal (Míče se dotýkají pouze dva hráči). V tomto případě musí tým provést rovný a přímočarý odpal míče. Navíc musí odpal být v rámci plochy určené dvěma průměry míče od původního umístění určeného činovníkem. V průběhu opakování se míč nesmí posouvat. Pokud tým odpálí míč a nerespektuje jednu z předchozích podmínek, pak rozhodčí pískne chybu za nepovolený pohyb míče. Poznámky: Podáníje učiněno, když jsou tři hráči v kontaktu s míčem s výjimkou situace, kdy tým zaujme strategickou útočnou pozici (fingovaný pohyb). Při rozhodování na třetí úrovni je asistent rozhodčího zodpovědný za vložení míče do hry poté, co obdrží povolení od hlavního rozhodčího.- Následujícítabulka ukazuje, kde musí být míč umístěn pro podání po každé chybě: Chyba Z místa, kde se stala chyba Odkud byl míč odpálen Úder směrem dolů X Krátký úder X Vně pole X Pád míče X Příliš mnoho hráčů na hřišti X Pád způsobený buňkou X Chyba v čase X Chůze X Malé a velké napomenutí X Nepovolené posunutí míče X Míč držený za hrdlo X Jeden hráč držící míč X Chybějící jeden kontakt X X Hod nevyhovující zvláštním předpisům X X Zásah jedním hráčem dvakrát za sebou X X Špatné určení X X Nedovolený odpal X d) Konec hry nebo periody: konec hry (nebo periody) je udáván zvukovým signálem časomíry nebo signálem rozhodčího. Míč je „ve hře" v okamžiku signálu časomíry nebo rozhodčího. Výklady: - míč je ve hře, pokud určený tým upustí míč nebo se dopustí chyby podle pravidel před zazněním signálu časomíry nebo dokonce i když rozhodčí nemá dostatek času na odpískaní chyby. Bod bude potom přiznán každému z ostatních týmů, kterým nebyla odpískaná chyba. - míč není ve hře, pokud je ve vzduchu v momentě, kdy je signalizován konec hry nebo periody - míč není ve hře, pokud se dostane do kontaktu s hranicí hřiště nebo pokud nenastane chyba podle pravidel ve stejném okamžiku, kdyje signalizován konec hry nebo periody 4 5.3 Určení a) Úderu vždy musí předcházet slovo „OMNIKIN", poté musí být vyslovena barva týmu, který má míč zpracovat (např. OMNIKIN černá). Aby toto určení bylo uznáno jako platné v průběhu hry, musí být provedeno před úderem a nejdříve po dvou uskutečněných kontaktech s míčem. Určení musí být opakováno, pokud je provedeno před provedením dvou kontaktů. Poznámky: „Kontakt" znamená, že se hráč určeného týmu dotkne míče libovolnou částítěla, i když míč nezůstává v jeho držení. b) Aby určení bylo platné, musí být celé zvoláno poté, co hlavní rozhodčí dvakrát zapískal. Určení musí být zopakováno, pokud bylo zvoláno před dvojitým hvizdem rozhodčího. Výslovnost při určení musí být přesná. Každé slovo musí být zřetelně slyšet. Poznámky: Kompletní určení je takové, které bylo řečeno zcela. Prodloužení názvu barvy nesmí zasahovat do úderu. Navíc nesmí být slyšet žádné slovo od členů útočících týmů v době odpalu. c) Jeden nebo dva hráči mohou zavolat „Omnikin", vždy však musí následovat barva vybraného týmu. Nicméně během určení musí být slyšet pouze jeden hráč v daný okamžik. d) Po zvolání slova „Omnikin" musí být vyřčena pouze jedna barva. Avšak následující určení jsou akceptovatelná po dvou kontaktech míče nebo po dvojitém zapískání při prvním nebo dalším podání - Omnikin-černá-Omnikin-černá (úder) - šedá-Omnikin-šedá (úder) - Omnikin-černá-„jakékoliv slovo" (úder) -růžová-Omnikin-černá(úder) - Omnikin-šedá-šedá (úder) - Omni-Omnikin-růžová (úder) - Omni-černá-Omnikin-šedá (úder) Následující určeníjsou považována za chyby určení, pokud jsou zvolána po dvou kontaktech nebo po dvou hvizdech píšťalky - Omnikin-růžová-Omnikin-šedá (úder) -Omnikin-Omnikin-černá (úder) - Omnikin-šedá-růžová (úder) - Omnikin-„jméno hráče"-růžová (úder) -Omnikin-zelená (úder) - Omnikin-„eee"-růžová (úder) -Omnikin-černá-Omnikin (úder) 5.4 Podání (odpal) Aby byl odpal uznaný: a) Míč musí být postrčen nebo odpálen libovolnou částítěla nad boky. b) Všichni čtyři hráči uvažované buňky musí být v kontaktu s míčem v okamžiku odpalu. Rozhodčí bude pískat chybu (chybějící kontakt), pokud v okamžiku odpalu nenítato podmínka splněna. Poznámky: Odpal je proces odstrčení nebo úderu do míče (aby byl proveden odpal). Výklady: - Chyba přenášení míče je proces doprovázení míče během úderu, kde alespoň jeden ze čtyř hráčů není ve fyzickém kontaktu s míčem (chybějící kontakt). - Hráč týmu, který nese míč je penalizován chybou ajeden bod získávají ostatní dva týmy. c) Dráha: část dráhy míče musí mít směr vzhůru nebo vodorovně od bodu odpalu. d) Minimální délka dráhy míče: míč musí urazit minimální vzdálenost 1,8 metrů (6 stop) horizontálním směrem. To znamená, že vzdálenost mezi bodem odpalu A a bodem dopadu B musí být 1,5krát průměr míče (1,8 metrů nebo 6 stop) (viz schéma 1). e) Dráha směřuje dolů pokud padá míč z vyššího bodu A přímo dolů do bodu B beztoho, aby alespoň část dráhy byla horizontální. - „parabolický" odpal je uznaný pouze v případě, že míč jde zpět nahoru 5 Schéma 1 - Minimální vzdálenost míče pro odpal -1,8 metru 6 Pokud odpalující hráč odpálí míč směrem dolů a hráč přijímajícího týmu se dotkne míče před tím, než spadne na zem, pak je míč považován za míč ve hře v držení určeného týmu. - Pokud odpalující hráč odpálí míč směrem dolů a míče se nejprve dotkne hráč týmu, který nebyl určen, pak mohou nastat následující možnosti: - pokud je dráha míče upravena, bude to považováno za neúmyslné bránění a odpal bude proveden znovu - pokud dráha míče není upravena, bude to považováno za dráhu směřující dolů -za úmyslné bránění se považuje, pokud hráč neudělavše proto, aby zabránil střetu s míčem (viz článek 7.1 b) Poznámky: Trajektorie míče je upravena, pokud je porušenajeho původnídráha. f) Podávající nesmí podávat bezprostředně dvakrát za sebou. Tzn. v jednom týmu se musejí při podání střídat alespoň dva hráči, (s výjimkou článku 7.2 týkajícího se neúmyslného kontaktu a chyby v určení). Následujícítabulka ukazuje pro každou chybu, zda hráč může odpálit znovu: Chyba Může odpálit znovu Vysvětlení Ano Ne Vně pole X Odpal musel být proveden, aby byla odpískaná chyba Chybějící kontakt X Odpal musel být proveden, aby byla odpískaná chyba Krátký úder X Odpal musel být proveden, aby byla odpískaná chyba Uder směrem dolů X Odpal musel být proveden, aby byla odpískaná chyba Pád míče X Odpal musel být proveden, aby byla odpískaná chyba Nedovolený odpal X Odpal musel být proveden, aby byla odpískaná chyba Zásah jedním hráčem dvakrát za sebou X Odpal musel být proveden, aby byla odpískaná chyba Nedovolený odpal X Odpal musel být proveden, aby byla odpískaná chyba Příliš mnoho hráčů na hřišti X Spatné určení X Pád způsobený buňkou X Chyba v čase X Chůze X Malé a velké napomenutí X Nepovolené posunutí míče X Jeden hráč držící míč X Míč držený za hrdlo X g) Odpal musí být proveden vždy z místa uvnitř hřiště. Přesto, pokud je hřiště omezeno čárami, smí podávající hráč vyběhnout z hřiště a odpal může být veden z vnějšku, pokud všichni hráči podávajícího týmu mají alespoň část těla uvnitř hřiště a jsou s ním v kontaktu a pokud jsou zároveň v kontaktu s míčem. 7 Pokud tým, který má míč v držení, nerespektuje jakékoliv z výše zmíněných pravidel, hlavní rozhodčí píská chybu jedním hvizdem. 5.5 Úmysl zranit Úder nesmí být proveden s úmyslem zranit. Jinak řečeno, míč nesmí být odpálen přímo na hráče, nad jeho ramena, příliš silně nebo na krátkou vzdálenost. Hlavní rozhodčí je ten, kdo musí rozhodnout, zda zde byl úmysl zranit či ne a z toho dát plynoucí malé nebo velké napomenutídle situace. Poznámky: Pokud bránící hráč úmyslně vstoupí míči do cesty, tedy v mezích 1,8 metru (6 stop) od místa odpalu, a je zasažen prudkým míčem a nad ramena, potom tento hráč není obětí úmyslu zranit. Vysvětlení: Rozhodčí spočítá vzdálenost 1,8 metrů (6 stop) od okraje míče nejblíže k bránícímu hráči. 5.6 Příjem míče a) Příjem musí být uskutečněn bez dotyku míče země nebo hranic hřiště včetně všech pevných objektů na hřišti. Jeden, dva, tři nebo čtyři hráči mohou přijmout míč jakoukoliv částítěla. b) Během hry nesmí být míč držen za látku nebozaventilek. c) Držení míče: míč nesmí být za žádných okolností „lapen" do rukou jednoho hráče. Držení míče znamená jeho zastavení uchopením a zavřením pažemi kolem něj. Tento pohyb je považován za chybu a body dostanou ostatní dva týmy, které se chyby neúčastnily. d) Nedovolená obrana: obranný tým může mít uvnitř hranice 1,8 metrů (6 stop) od míče v době odpalu nejvýše dva hráče. Pokud rozhodčí rozhodne, že toto maximum dvou hráčů bylo během odpalu překročeno, odpíská chybu za nedovolenou obranu. 5.7 Pravidla pro kroky a) Když jeden nebo dva hráči chytí míč, mohou se pohybovat po hřišti s míčem, dokud se třetí hráč ze stejného týmu nedotkne míče v 10 sekundovém limitu. Poté, co se tři hráči dotknou míče, jsou oprávněni se pouze otáčet. Jinak řečeno hráči, kteří jsou ve fyzickém kontaktu s míčem a mají alespoň jednu nohu na zemi, mají dovoleno se otáčet. Nicméně hráči v jakékoliv jiné pozici, jako například ležící na zádech nebo břiše atd., nesmí pohnout žádnou částítěla pod svými boky. Mohou přidat části těla, ale nesmíztratit kontakt se zemížádnou částítěla pod boky. Následující schémata ukazují povolené otáčení nohou: Schéma 5 - povolené otáčení nohou Následující schéma ukazuje nepovolené otáčení nohou: Schéma 6 - nepovolené otáčení nohou Otočka nastane, pokud hráč, kterýje ve fyzickém kontaktu s míčem, pohne stejnou nohou jednou nebo vícekrát jakýmkoliv směrem zatímco druhá noha zvaná otočná udržuje stejnou část chodidla v neustálém kontaktu s podlahou bez jejího posunu (s rotací nebo bez rotace). Poznámky: Chyba „kroky" nastane, pokud není respektována otočná noha. b) Výběr otočné nohy: jakýkoliv hráč přijímající míč na třetí nebo po třetím kontaktu může použít obě chodidla jako otočná. Jakmile se jedna noha pohne, druhá se stává otočnou. c) Jakmile dojde ke třem kontaktům s míčem různými hráči stejného týmu, pak jsou následující možnosti: - Hráč ve fyzickém kontaktu s míčem, který ztrácí rovnováhu, může nechat míč padat. Přesto musí držet otočnou nohu na zemi po celou dobu. Hráč se dopustí chyby „kroky", pokud pohne nohou ve snaze získat stabilitu. -V případě falešného odpalu musí odpalující hráč udržet alespoň jednu nohu otočnou, dokud není čas na odpal, jestliže se tento hráč už předtím dotknul míče. Tomuto hráči bude odpískaná chyba „kroky", jestliže pohne otočnou nohou. 8 Následující schémata ukazují povolené otáčení nohou: Schéma 5 - povolené otáčení nohou 5.8 Pravidlo péti a deseti vteřin Pravidlo deseti vteřin a) Pokud je odpískaná chyba, jakýkoliv tým bez ohledu na to, zda se chyby dopustil nebo ne, může vystřídat hráče. Tým, který se dopustil chyby, si bere míč a rozhodčí píská podání ihned v okamžiku, kdy jsou tři hráči v kontaktu s míčem během 10 sekund. Přednost je dána týmu, který se dopustil chyby. Tudíž, jestliže tým, který se dopustil chyby, vystřídá hráče v čase kratším než 10 sekund a tři hráči jsou v kontaktu s míčem, rozhodčí může pískat podání. Podání může být i v případě, že v kontaktu s míčem jsou méně než tři hráči, pokud tým, který má v držení míč, předstírá falešnou strategickou pozici. b) Toto pravidlo platí i v případě příjmu jedním nebo dvěma hráči. Ti se mohou pohybovat po hřišti, dokud nedojde ke třetímu kontaktu ato vše v limitu 10 sekund. Pravidlo péti vteřin a) Od okamžiku, kdy se jeden hráč dotkne míče mají hráči týmu 10 sekund na odpal. b) Během zahájení nebo pokračování ve hře po jejím přerušení má tým 5 sekund na odpal po dvojitém zapískání. Poznámky: Toto pravidlo pěti vteřin není zrušeno po zvolání „Omnikin" a barvy. Jinými slovy řečeno míč musí odpálen během časového limitu 5 vteřin. 5.9 Protesty béhem hry Pokud se tým cítí být poškozen rozhodnutím rozhodčího nebo jinou událostí, která se stala během hry, pak může postupovat následujícími způsoby: - Co nejdříve po incidentu, buď hned jak je míč mimo hru nebo při příští chybě či oddechovém času, musí kapitán týmu dát vědět klidným azdvořilým způsobem rozhodčímu. - Rozhodčí může vysvětlit situaci nebo si vzít čas na opravu situace, pokud je to nutné. 9 5.10 Neoprávněný útok Podávající tým nemůže určit tým, který má o dva body méně, pokud není určený tým ve vedení. Pokud je určený tým ve vedení, je povinný určit tým se stejným skóre nebo tým na druhém místě. Kdykoliv dojde k neoprávněmému útoku jedná se o chybu a ostatní dva týmy získávají každý jeden bod. Příklady neoprávněných útoků: Skóre Příklady neoprávněného útoku Růžová Sedá Černá Sedá útočí na černou 14 12 10 Nebo černá útočí na šedou Nebo růžová útočí na černou 13 12 11 Růžová útočí na černou Růžová útočí na černou 14 13 11 Nebo černá útočí na šedou Nebo šedá útočí na černou 16 16 12 Růžová útočí na černou Nebo šedá útočí na černou 14 13 13 Není možnost útočit neoprávněně 16 12 12 Není možnost útočit neoprávněně 5.11 Hranice hřiště Míč je „ve hře", pokud je v kontaktu s čárami omezující hřiště. V momentě kontaktu se zemí je míč „mimo hru", pokud není uvnitř omezeného hřiště nebo v kontaktu s čárami omezujícími hřiště. Hráč je „mimo hru", pokud žádná část jeho těla není ve hřišti nebo v kontaktu s čárami omezujícími hřiště v momentě kontaktu s míčem. Výklady: - Hráč vždy musí zpracovat míč dříve než se míč dotkne stanovených hranic hry jako jsou zdi nebo jiné překážky. - Pokud je bránící hráč mimo hřiště a chytne míč a žádná část jeho těla není uvnitř hřiště nebo na čáře, pak je jeho tým penalizován chybou „venku". -V případě, že hranicí je zeď, pak může hráč vyběhnout na zeď, aby chytil míč. - Pokud je bránící hráč mimo hřiště a vyhne se míči, když je jeho tým určen, pak útočící tým je penalizován chybou „venku". - Pokud se hráč, který nebyl určen, dotkne míče nejprve mimo hřiště a změní jeho dráhu, rozhodčí automaticky pískne neúmyslné bránění (opakování). Výklady: hráč může znovu získat míč vně hranic hřiště: a) Pokud část jeho těla zůstává v kontaktu s hřištěm Čára omezující hřiště je považována za součást hřiště. b) Pokud hráč vyskočí uvnitř hřiště nebo na jeho hranici a pak chytne míč. Ale jakmile se dostane mimo hřiště, nesmí být už v kontaktu s míčem. Článek 6. Bodový systém 6.1 Získání bodu Pokud je odpískaná chyba během odpalu nebo příjmu, pak ostatní dva týmy, které se chyby nedopustily, získávají po jednom bodu. 10 6.2 Vítěz hry a) Tým s nejvyšším skóre na konci hry je prohlášen za vítěze. Pokud je remíza, může dojít k nastavení času. Poznámky: Pro oficiální soutěže může být ve čtvrtfinále, semifinále a finále nastavena další perioda, která má hru rozhodnout. IKBF může schválit další periodu pro mezinárodní soutěže. b) V případě nastavené periody rozhoduje „náhlá smrt" - Varianta pro dva týmy: Nastavená perioda má stejnou délku jako perioda v normální hrací době. V úvahu se berou týmové body během této periody. Každý tým začíná nastavení s body za týmového ducha, které do té doby obdržel (příloha C). Tým, který obdrží napomenutí během nastavení, ztratí týmové body, které může potenciálně získat a daruje jeden nebo pět bodů druhému týmu podle situace. Příklad: Tým Týmové body na začátku nastavení Napomenutí během nastavení Body za hru na výsledkové tabuli Body za periodu Body celkem Růžová 5 1 12 1 5-1+1=5 Sedá 4 0 12 1 4-0+1=5 Dle příkladu výše, po tomto nastavení, musí být hrána perioda bez časového limitu. Tým, který obdrží pět bodů na výsledkové tabuli, vyhrává. V tomto případě, pokud je zde napomenutí, platí pouze body na výsledkové tabuli. - Varianta pro tři týmy (dvě možnosti): a) První možnost: nastavení, které má stejnou délku jako perioda v normální hrací době. V úvahu se berou týmové body, které tým získá během nastavení. Každý tým začíná nastavení s body za týmového ducha, které do té doby obdržel. Příklad: Tým Týmové body na začátku nastavení Napomenutí během nastavení Body za hru na výsledkové tabuli Body za periodu Body celkem Růžová 5 1 12 1 5-1+1=5 Sedá 5 0 12 1 5+1=6 Černá 5 0 12 1 5+1=6 Dle příkladu v tabulce růžová skončila na třetím místě. Šedá a černá použijí variantu pro dva týmy, aby rozhodly o prvním a druhém místě. Pokud je remíza po tomto nastavení, hrajte další nastavení. V tomto případě musí rozhodnout týmové body. Pokud je remíza mezi dvěma týmy, použijte pravidlo pro dva týmy. b) Druhá možnost: každý tým začíná nastavení s týmovými body, které do té doby obdržel. Za každou vyhranou periodu dostane jednotlivý tým nebo tým, který měl remízu, bod. První tým, který obdrží sedm bodů (včetně týmových bodů), vyhrává. Pokud dva týmy získají sedm bodů ve stejnou dobu, použijte variantu pro dva týmy. Pokud tři týmy získají své body ve stejném čase, hrajte další nastavení. Příklad: Týmové body Skóre po Skóre po Tým na začátku prvním druhém Body celkem Pořadí nastavení nastavení nastavení Růžová 5 12 13 5+1+1=7 První Sedá 4 11 13 4+0+1=5 Druzí Černá 4 11 10 4+0+0=4 Třetí 11 6.3 Napomenutí Tým bude penalizován malým nebo velkým napomenutím za jakékoliv jednání proti sportovnímu chování (viz příloha A). 6.3.1 Velké napomenutí a) Jakékoliv vulgární* posunky nebo poznámky od hráče, trenéra nebo jiného účastníka, které je namířeno proti hráči nebo rozhodčímu, povede k velkému napomenutí. "vulgární: nedostatek kultivovanosti, vnímavosti nebo vkusu, útočný v užitíjazyka b) Jednání nebo slova, která jsou použitá s úmyslem ublížit někomu a která nejsou v souladu se sportovním chováním (viz příloha A). c) Napomenutí dané po skončení oficiálního herního času, ale před tím, než hlavní rozhodčí podepíše záznamový arch (viz článek 4.1 h). Ostatní napomenutí jsou pokládána za malá. 6.3.2 Malé napomenutí a) Týká se nesportovního chování - nedostatek respektu k rozhodnutí rozhodčích - nedostatek respektu vůči spoluhráčům, soupeřům, trenérům, divákům atd. - použití nepatřičného jazyka (kromě 6.3.1 a) nebo b) - pokus vědomě spáchat chybu b) Záměrné bránění mezi dvěma hráči, použití tohoto pravidla viz článek 7.1 a). c) Záměrné bránění mezi hráčem a míčem, použitítohoto pravidla viz článek 7.1 b). 6.3.3 První napomenutí má za následek získání bodu ostatními dvěma týmy. Navíc hráč, který dostal napomenutí, dostane osobní postih. Hráč, který dostane druhé napomenutí, je vyloučen atým pokračuje bez něj, pokud jsou při tom zachováni čtyři hráči natým. - Dvě malá napomenutí stejného hráče = jedno velké napomenutí - Jedno velké napomenutí = vyloučení hráče z probíhající hry Poznámka: Jedno velké napomenutíje stejné jako dvě malá napomenutí, co se týká týmových bodů. Pokud týmu zůstanou po vyloučení hráče jen tři hráči, pak je tento tým automaticky diskvalifikován z probíhající hry. 6.4 Opakované napomenutí Pokud je uděleno druhé, třetí nebo čtvrté napomenutí, pak každý tým, jehož členu nebylo napomenutí uděleno, získá pět bodů na výsledkovou tabuli. Čtvrté napomenutí vede k diskvalifikaci chybujícího týmu a hra pokračuje se dvěmatýmy. Článek 7. Bránéní KIN-BALL nedovoluje žádný fyzický kontakt 7.1 Úmyslné bránéní a) Úmyslné bránění mezi dvěma hráči: blokování, strkání, držení nebo vrážení mezi dvěma hráči je považováno za úmyslné bránění. Za úmyslné bránění se také považuje bránění hráči v pohybu a bránění zformování útočné pozice protihráčů použitím upažených rukou, ramen, nohou, těla nebo ostatních surových způsobů. Pokud se hráč dopustí úmyslného bránění, pak jeho tým získá malé napomenutí pro nesportovní chování (viz článek 6.3). b) Úmyslné bránění mezi hráčem a míčem: hráč dostane malé napomenutí pro úmyslné bránění mezi hráčem a míčem, pokud záměrně vstoupí míči do cesty, aniž by jeho tým byl týmem přijímajícím a tím brání plynulému průběhu hry. Jakýkoliv hráč, který nedělá vše pro to, dle rozhodnutí rozhodčího, aby se vyhnul kontaktu s míčem, je penalizován za úmyslné bránění. Navíc pokud se bránící hráč, který nebyl určen, nacházíjeden nebo méně metrů od míče, dostane malé napomenutí, pokud se dotkne míče. 12 Výklad: - Dva obranné týmy jsou považovány za neurčené, pokud určení ještě nebylo vyřčeno. - Pokud je určení vyřčeno, pak neurčený tým je ten, jehož barva nebyla zvolána. - Rozhodčí počítá vzdálenost 1,8 metrů (6 stop) od okraje míče k bránícímu hráči. - Hráč z týmu, který nebyl určen a který příliš často přijde do kontaktu s míčem s omluvou, že neslyšel barvu týmu, může obdržet, dle rozhodnutí rozhodčího, malé napomenutí pro úmyslné bránění. c) Úmyslné bránění mezi dvěma hráči: blokování, strkání, držení nebo vrážení mezi dvěma hráči je považováno za úmyslné bránění. Za úmyslné bránění se také považuje bránění hráči v pohybu a také bránění zformování útočné pozice protihráčů použitím upažených rukou, ramen, nohou, těla nebo jiných surových způsobů. Pokud se hráč dopustí úmyslného bránění, pak jeho tým obdrží malé napomenutí. Chování bránícího hráče, který se nachází 1,8 metrů (6 stop) nebo méně od míče a který blokuje podání útočícímu hráči, může být také považováno rozhodčím jako překážka bránící vykonání odpalu a bude penalizováno malým napomenutím za úmyslné bránění mezi dvěma hráči. Útočící hráč, který se záměrně dostane do kontaktu s bránícím hráčem, bude penalizován malým napomenutím za úmyslné bránění mezi dvěma hráči. Pokud kontakt vede ke zranění nebo mohl zranění potenciálně způsobit v obou výše zmíněných případech, pak hráč, který se dopustil chyby bude penalizován velkým napomenutím zajednání nebo verbální nadávky s úmyslem ublížit nebo zranit. d) Bránící hráč, který projde skrz útočnou pozici týmu a bránítéto formaci, bude penalizován malým napomenutím. e) Bránící hráč, který zkříží útočnou pozici týmu a nebránítéto formaci, nebude penalizován a nebude to považováno jako neúmyslné bránění, hra pokračuje (viz schéma 7). Schéma 7 7.2 Neúmyslné bránění a) Pokud se tým, který nebyl určen nebo rozhodčí nejprve dotknou míče a ten pak změní svojí dráhu, pak je to považováno za neúmyslné bránění a hra je opakována. K tomuto dojde, ať už určený tým chytne míč, nebo nechytne. Dráha míče je změněna, pokud je linie cesty míče přerušena. Nicméně míč zůstává ve hře, pokud jeho dráha nebyla změněna. b) Míč je považován ve hře, pokud se určený tým nejprve dotkne míče aten se odrazí do hráče nebo rozhodčího bez změny dráhy. c) Jestliže se určený tým ujme míče a přihraje: 1) Míč je považován ve hře, pokud se dotkne buď hráče druhého týmu nebo rozhodčího bez změny dráhy. 2) Pokud se míč dotkne hráče z druhého týmu a jeho dráha se změní, pak jsou následující možnosti: -Jednáse o úmyslné bránění, pokud hráč z druhého týmu neudělal vše, dle rozhodnutí rozhodčího, aby se míči vyhnul. 13