METODOLOGIE KVANTITATIVNÍHO VÝZKUMU (dc4002) Vyučující: doc. RNDr. Jiří Zháněl, Dr. (garant předmětu) Aktualizováno 10. 02. 2025 I. POKYNY PRO VYPRACOVÁNÍ PREZENTACE PROJEKTU DP Struktura projektu podle „Pokyny k vypracování závěrečných prací (bakalářských/magisterských/rigorózních/disertačních“) PRVNÍ SLIDE: Název práce Jméno/-a autorů Jméno školitele 1 ÚVOD (uvedení do problematiky, 1 slide) Obsahuje základní informace o tom, co práce řeší a proč. Uvádí motivaci autora k volbě problematiky, její aktuálnost, stručnou formulaci řešených problémů. Vychází z obecného (i historického) základu řešené problematiky, může zmiňovat dosavadní vědecko-výzkumné poznatky jako východiska pro výzkum. 2 SYNTÉZA POZNATKŮ (přehled literatury, literární rešerše, max. 3 slide) Přehled literatury k řešené problematice (ne v podobě referenčního seznamu, ale stručná informace o obsahu citované literatury dle APA7th). Kritické zhodnocení ve vztahu ke zkoumané problematice práce. V závěru kapitoly (nebo v části 3) stručná formulace výzkumného problému (má vycházet ze syntézy, v čem spočívá, z čeho vychází). Citovat minimálně 5 zdrojů CZ a 3 cizojazyčných (ne překlady). 3 CÍLE VÝZKUMU (CV), VÝZKUMNÉ OTÁZKY, HYPOTÉZY (2 slide) Cíl výzkumu (CV): výstižné, stručné a srozumitelné formulování CV (možno i dílčí cíle). Vychází z formulace výzkumného problému. Např. „Cílem výzkumu je určení …, posouzení …, zjištění vztahu … Výzkumná otázka (VO)/y, resp. hypotézy (H) Výzkumné otázky (formulace 1 či více otázek k řešení VO, co chci zjistit?) Hypotéza/-y (není nutno, stačí v podobě pracovní hypotézy). Je-li žádoucí H, formulovat hypotézu v souladu s definicí a s kritérii dobrých hypotéz. 4 METODIKA Výzkumné metody (jasně formulovat následující body, viz přednášky, max. 3 slide) ✓ typ výzkumu: kvantitativní/kvalitativní/smíšený, a dále upřesnit typ studie (Hopkins, 2009; Hendl, 2012; Hendl et al, 2014; Hendl a Reml, 2017), ✓ výzkumný soubor (charakteristika, populace, resp. náhodný/záměrný výběr, způsob výběru, rozsah souboru, M/Ž, věk), ✓ měřící procedury (popis metod vedoucích k získání výzkumných dat, včetně přístrojů), ✓ sběr dat (popis místa, průběhu a časového harmonogramu, pilotní studie), ✓ typy dat (kvantitativní/kvalitativní, závislé/nezávislé proměnné, typy měřících stupnic), ✓ metody analýzy dat (nejen deskriptivní a analytické, ale jaké konkrétně, výpočet čeho?). 5 REFERENČNÍ SEZNAM (použitá literatura v prezentaci dle APA7th, min. 1 slide) II. POŽADAVKY KE SPLNĚNÍ PŘEDMĚTU dc4002 1) Připravit podrobný projekt DP podle výše uvedené struktury s důrazem na metodologické aspekty disertační práce (zejména části 3 a 4)! Prezentace projektu (ppt, 10–15 slide) ve výuce 15.5.2025 (max. 15 min + 5 min diskuse), po prezentaci provést případné úpravy projektu dle pokynů vyučujícího. 2) Vypracovat stručný souhrn a komentář (v češtině) ke 2 cizojazyčným článkům vysvětlující vztah a přínos pro svoji DP (minimálně 2 strany). Článek č. 1 z Metodologie bude zadán vyučujícím, Článek č. 2 vztahující se k tématu svojí DP vyhledá student/ka ze zahraničních časopisů (Q1– Q3 na WoS v anglickém jazyku (možno i DE, ESP) od roku 2015. 3) Požadované podklady zaslat (body 1–2) vyučujícímu emailem (zhanel@fsps.muni.cz) nejpozději do 30.05.2025 ve formátu pdf. v jednom zazipovaném souboru. Dokument označit vlastním jménem takto: Příjmení_jméno: např. novak_jiri.pdf (neuvádět žádné další označení!). 4) Online písemný zkouškový test z Metodologie kvantitativního výzkumu (30 otázek, termíny budou vypsány dle domluvy). III. METODY HODNOCENÍ PŘEDMĚTU DC4002 Položky Hodnocení Požadovaná účast na výuce (np) 100 % 1. Hodnocení projektu ZP A–F 2. Hodnocení kvality článků, souhrnu a komentáře A–F 3. Hodnocení zkouškového testu A–F (body) Nesplnil/-a (F) <22 Splnil/-a ≥22 A 30–29 B 28–27 C 26–25 D 24–23 E 22 Celkové hodnocení (rozhoduje písemný test) Medián hodnocení 1.–3. Brno 20.2.2025 doc. RNDr. Jiří Zháněl, Dr. garant předmětu