Reflexe praxe 1
Požadavky na ukončení předmětu
- Splnění povinnosti docházky na semináře (viz sylabus předmětu).
- Aktivní participace na přípravě a realizaci alespoň jednoho vybraného seminárního tématu.
- Písemné vypracování a odevzdání jedné kazuistiky výukové situace z vlastní výuky.
Ad 1.
- studující absolvuje všechny seminární bloky předmětu
- případná absence bude řešena vždy individuálně (předem známou nepřítomnost studující omlouvám vždy s dostatečným předstihem)
- absence ale není možná na seminárním bloku, na kterém probíhá prezentace tématu, ke kterému je studující přihlášen(a)
Ad 2.
- přihlašování k jednotlivým tématům proběhne v Rozpisech témat předmětu
- k rozpisu „Téma pro reflexi“ se přihlašují vždy všichni studenti či studentky, kteří budou dané téma připravovat ke společné diskusi na semináři a následně budou tuto diskusi společnými silami řídit a moderovat (postup a struktura viz níže)
- každý studující se musí přihlásit k přípravě a realizaci alespoň jednoho tématu (lze se tedy přihlásit i vícekrát, ale jednou je to povinnost)
- pokud má studující nápad na nějaké vlastní téma, které vnímá v rámci současného vzdělávání jako akutní či klíčové, může jej v rámci Rozpisů témat přímo navrhnout a v případě jeho schválení a širší shody může být také zařazeno přímo do programu seminářů
- přihlášení k rozpisu bude probíhat do .........................
- řízená diskuse k danému tématu bude na semináři realizována následujícím způsobem
- podklady k diskusi budou zpracovány induktivně, autoři tedy vyjdou primárně ze svých vlastních zkušeností a ze zkušeností, které získali během svých pedagogických praxí (třeba i zprostředkovaně od svých provázejících učitelů) a s jejich pomocí odprezentují problematiku ostatním kolegům
- následně potom řídí a moderují diskusi, ve které konfrontují své postoje a zkušenosti s postoji a zkušenostmi ostatních a společně se tak snaží hledat možná řešení v rámci dané problematiky s nezbytnou oporou o teorii
- doporučená struktura výstupu
- představení tématu a konkretizace jednotlivých problémů, které chtějí autoři v jeho rámci řešit
- předložení vlastních či zprostředkovaných zkušeností s danou problematikou z praxe, souvisejících názorů a postojů a vizí budoucího směřování problematiky
- prezentace teoretických a formálních východisek, která jsou z pohledu autorů pro vybrané problémy klíčová
- řízení a moderování diskuse, jejímž cílem je na základě shromážděných zkušeností, poznatků a v souladu s teorií vytřídit všechny relevantní soudy (návrhy řešení) o dané problematice, případně definovat otázky, které v rámci dané problematiky evidentně vznikají, a je žádoucí se jimi dále zabývat
- délka jednoho výstupu cca. 20 minut včetně diskuse
- podoba vypracovaných podkladů k diskusi a způsob prezentace problematiky je plně v kompetenci skupiny autorů (k organizované diskusi není potřeba nic odevzdávat či uchovávat)
- bližší informace k tématům, a jejich konkretizaci, budou probrány na prvním semináři
Ad 3.
- metodika k vypracování kazuistiky bude probírána na prvním semináři (metodika 3A), kde následně zazní i podrobnější informace k jejímu zpracování
- kazuistiku student(ka) vypracuje a odevzdá nejpozději do .................. do příslušné Odevzdávárny předmětu (Kazuistika výukové situace)
- formální úprava a požadavky budou rovněž komunikovány na prvním semináři, základní osnovu tvoří:
- označení seminární práce, uvedení jména autora, jeho učo, semestr
- úvodní část - popis širšího kontextu výukové jednotky, ze které výuková situace pochází (cíl výuky, nastavení organizace, účastníci, je-li to pro pochopení kontextu důležité, tak co dané jednotce předcházelo, či co bude následovat...), stručný průběh jednotky, zařazení výukové situace do organizačního rámce jednotky (z jaké části hodiny výuková situace je)
- anotace výukové situace - podrobnější popis samotné výukové situace, zdůraznění klíčových bodů
- analýza výukové situace - rozbor průběhu a důsledků výukové situace, označení příčin (v této části by neměla být opomenuta jasná opora o odbornou literaturu)
- alterace výukové situace - návrh možných opatření či změn, které by zajistili efektivnější průběh výukové situace, či zachycení a zvýraznění faktorů, které mohou být z dané situace využity k zefektivnění podobných výukových situací (opět je dobré opřít tyto závěry o odbornou literaturu)
- seznam použitých zdrojů (dle citační normy APA 7ed.)