Reflexe praxe 1

Požadavky na ukončení předmětu

  1. Splnění povinnosti docházky na semináře (viz sylabus předmětu).
  2. Aktivní participace na přípravě a realizaci alespoň jednoho vybraného seminárního tématu. 
  3. Písemné vypracování a odevzdání jedné kazuistiky výukové situace z vlastní výuky.

Ad 1.

  • studující absolvuje všechny seminární bloky předmětu
  • případná absence bude řešena vždy individuálně (předem známou nepřítomnost studující omlouvám vždy s dostatečným předstihem)
  • absence ale není možná na seminárním bloku, na kterém probíhá prezentace tématu, ke kterému je studující přihlášen(a) 

Ad 2.

  • přihlašování k jednotlivým tématům proběhne v Rozpisech témat předmětu 
  • k rozpisu „Téma pro reflexi“ se přihlašují vždy všichni studenti či studentky, kteří budou dané téma připravovat ke společné diskusi na semináři a následně budou tuto diskusi společnými silami řídit a moderovat (postup a struktura viz níže)
  • každý studující se musí přihlásit k přípravě a realizaci alespoň jednoho tématu (lze se tedy přihlásit i vícekrát, ale jednou je to povinnost)
  • pokud má studující nápad na nějaké vlastní téma, které vnímá v rámci současného vzdělávání jako akutní či klíčové, může jej v rámci Rozpisů témat přímo navrhnout a v případě jeho schválení a širší shody může být také zařazeno přímo do programu seminářů
  • přihlášení k rozpisu bude probíhat do .........................
  • řízená diskuse k danému tématu bude na semináři realizována následujícím způsobem
    • podklady k diskusi budou zpracovány induktivně, autoři tedy vyjdou primárně ze svých vlastních zkušeností a ze zkušeností, které získali během svých pedagogických praxí (třeba i zprostředkovaně od svých provázejících učitelů) a s jejich pomocí odprezentují problematiku ostatním kolegům
    • následně potom řídí a moderují diskusi, ve které konfrontují své postoje a zkušenosti s postoji a zkušenostmi ostatních a společně se tak snaží hledat možná řešení v rámci dané problematiky s nezbytnou oporou o teorii
    • doporučená struktura výstupu
      • představení tématu a konkretizace jednotlivých problémů, které chtějí autoři v jeho rámci řešit
      • předložení vlastních či zprostředkovaných zkušeností s danou problematikou z praxe, souvisejících názorů a postojů a vizí budoucího směřování problematiky
      • prezentace teoretických a formálních východisek, která jsou z pohledu autorů pro vybrané problémy klíčová
      • řízení a moderování diskuse, jejímž cílem je na základě shromážděných zkušeností, poznatků a v souladu s teorií vytřídit všechny relevantní soudy (návrhy řešení) o dané problematice, případně definovat otázky, které v rámci dané problematiky evidentně vznikají, a je žádoucí se jimi dále zabývat
    • délka jednoho výstupu cca. 20 minut včetně diskuse   
  • podoba vypracovaných podkladů k diskusi a způsob prezentace problematiky je plně v kompetenci skupiny autorů (k organizované diskusi není potřeba nic odevzdávat či uchovávat)
  •  bližší informace k tématům, a jejich konkretizaci, budou probrány na prvním semináři 

Ad 3.

  • metodika k vypracování kazuistiky bude probírána na prvním semináři (metodika 3A), kde následně zazní i podrobnější informace k jejímu zpracování
  • kazuistiku student(ka) vypracuje a odevzdá nejpozději do .................. do příslušné Odevzdávárny předmětu (Kazuistika výukové situace)
  • formální úprava a požadavky budou rovněž komunikovány na prvním semináři, základní osnovu tvoří:
    • označení seminární práce, uvedení jména autora, jeho učo, semestr
    • úvodní část - popis širšího kontextu výukové jednotky, ze které výuková situace pochází (cíl výuky, nastavení organizace, účastníci, je-li to pro pochopení kontextu důležité, tak co dané jednotce předcházelo, či co bude následovat...), stručný průběh jednotky, zařazení výukové situace do organizačního rámce jednotky (z jaké části hodiny výuková situace je)
    • anotace výukové situace - podrobnější popis samotné výukové situace, zdůraznění klíčových bodů
    • analýza výukové situace - rozbor průběhu a důsledků výukové situace, označení příčin (v této části by neměla být opomenuta jasná opora o odbornou literaturu)
    • alterace výukové situace - návrh možných opatření či změn, které by zajistili efektivnější průběh výukové situace, či zachycení a zvýraznění faktorů, které mohou být z dané situace využity k zefektivnění podobných výukových situací (opět je dobré opřít tyto závěry o odbornou literaturu)
    • seznam použitých zdrojů (dle citační normy APA 7ed.)