Reflexe praxe 1

2. seminární blok

Výstupy z učení

  • studující charakterizuje procesuální stránku reflexe a sebereflexe
  • studující definuje pravidla pro poskytování zpětné vazby
  • studující  vhodným způsobem dává zpětnou vazbu
  • studující stanoví konkrétní cíl reflexe a respektuje potřebné podmínky reflexe, působící faktory a nezbytná pravidla

Vzdělávací obsah

  • koncepce reflektivního deníku učitele
  • metody a postupy získávání reflektivních podkladů v praxi
  • učitel nemůže být laik – profesní jednání a soudy v duchu lege artis
  • problematika profesního růstu
  • 2 připravené tematické diskuse studujících na vybrané téma (viz rozpis "Téma pro reflexi" v rozpisech témat předmětu, postup a struktura diskuse uvedená v bodě "Ad. 2" na stránce "Požadavky na ukončení předmětu")
  • reflexe pedagogické praxe s využitím videozáznamů výuky studujících - 5 reflektivních výstupů dle rozpisu "Reflexe videozáznamu" v rozpisech témat předmětu
    • ke každému reflektivnímu výstupu se přihlašují vždy tři studentky/tři studenti, kteří ji následně zpracovávají a prezentují společně
    • trojice si z videozáznamů své výuky na pedagogických praxích vybere jednu výukovou situaci, která má z jejich pohledu reflektivní potenciál (a to jak v negativním, tedy „nepovedená“ situace, tak i pozitivním, tedy „vydařená“ situace, smyslu), tematické zaměření reflexe je plně v její kompetenci (organizace výuky, použité metody, řešení nekázně...)
    • délka samotné ukázky bude min. 1 minuta a max. 3 minuty
    • připravenou videoukázku dvojice vloží do Odevzdávárny předmětu (Reflexe videozáznamu), odkud bude následně spouštěna na semináři
    • k dané ukázce si dvojice připraví její anotaci a analýzu (v duchu metodiky 3A), kterou ukázku doprovodí a doplní
    • následovat potom bude společná diskuse, jejímž smyslem bude hledat případné vhodné alterace (opět v duchu metodiky 3A) provedení situace, nebo naopak faktory, které je možné z dané situace přenést pro zkvalitnění výuky i v rámci dalších výukových situací
    • celková délka jednoho reflektivního výstupu bude cca. 10 minut
    • každá studentka/každý student se přihlásí alespoň k jednomu reflektivnímu výstupu s videozáznamem
  • skupinová reflexe s využitím záznamů v reflektivních denících studentek a studentů
    • každá studentka/každý student bude mít s sebou na semináři fyzicky svůj reflektivní deník z poslední pedagogické praxe (opět nezáleží na tom, jestli bude v papírové, nebo elektronické podobě)
    • studenti postupně sami vyberou ze svých reflektivních deníků některé záznamy, nebo jejich části, se kterými jsou ochotni pracovat v malých skupinách a na jejich základě se pak budou snažit převyprávět ostatním ve skupině průběh své praxe jako příběh
  • zároveň je v průběhu celého semináře prostor pro reflexi konkrétních problémů a situací, s jejichž možným řešením chtějí studentky/studenti pomoci


    Materiály ke studiu