Školní management a poradenství

6. výukový blok

Výstupy z učení

  • studující popíše poradenský systém v České republice
  • určí hlavní aktéry školního poradenského pracoviště a objasní jejich činnost a možnosti spolupráce se školou a rodiči

Vzdělávací obsah

Školský poradenský systém a školní poradenská pracoviště

  • vznik poradenského systému v ČR a jeho legislativní zakotvení
  • charakteristika stávajícího poradenského systému v ČR
  • školská poradenská zařízení jako klíčové uzlové body poradenského systému
  • školní poradenské pracoviště jako základní jednotka poradenského systému
    • personální zajištění a struktura

Doporučené zdroje:

BITTMANNOVÁ, Lenka. Speciálněpedagogické minimum pro učitele : co dělat, když do třídy přijde žák se speciálními vzdělávacími potřebami. Vydání první. Praha: Pasparta, 2019, 157 stran. ISBN 9788088290148.

MERTIN, Václav a Lenka KREJČOVÁ. Výchovné poradenství. 2., přepracované vydání. Praha: Wolters Kluwer Česká republika, 2013, 363 stran. ISBN 9788074783562.


Hlavní aktéři školního poradenského pracoviště

  • výchovný poradce 
    • kvalifikace a náplň práce
    • spolupráce s rodiči
  • školní metodik prevence
    • kvalifikace a náplň práce
    • spolupráce s učiteli
  • individuální vzdělávací plán
  • podpůrná opatření dle vyhl. č. 27/2016 Sb.

Doporučené zdroje:

MERTIN, Václav a Lenka KREJČOVÁ. Výchovné poradenství. 2., přepracované vydání. Praha: Wolters Kluwer Česká republika, 2013, 363 stran. ISBN 9788074783562.

KOPŘIVA, Karel. Lidský vztah jako součást profese :psychoterapeutické kapitoly pro sociální, pedagogické a zdravotnické profese. 4. vyd. Praha: Portál, 2000, 147 s. ISBN 807178429X.

LAZAROVÁ, Bohumíra. Netradiční role učitele. O situacích pomoci, krize a poradenství ve školní praxi. 2. vyd. Brno: Paido, 2008, 69 s. Pedagogická literatura. ISBN 978-80-7315-169-0.


Následující