6. výukový blok
Výstupy z učení
- studující popíše poradenský systém v České republice
- určí hlavní aktéry školního poradenského pracoviště a objasní jejich činnost a možnosti spolupráce se školou a rodiči
Vzdělávací obsah
Školský poradenský systém a školní poradenská pracoviště
- vznik poradenského systému v ČR a jeho legislativní zakotvení
- charakteristika stávajícího poradenského systému v ČR
- školská poradenská zařízení jako klíčové uzlové body poradenského systému
- školní poradenské pracoviště jako základní jednotka poradenského systému
- personální zajištění a struktura
Doporučené zdroje:
BITTMANNOVÁ, Lenka. Speciálněpedagogické minimum pro učitele : co dělat, když do třídy přijde žák se speciálními vzdělávacími potřebami. Vydání první. Praha: Pasparta, 2019, 157 stran. ISBN 9788088290148.
MERTIN, Václav a Lenka KREJČOVÁ. Výchovné poradenství. 2., přepracované vydání. Praha: Wolters Kluwer Česká republika, 2013, 363 stran. ISBN 9788074783562.
Hlavní aktéři školního poradenského pracoviště
- výchovný poradce
- kvalifikace a náplň práce
- spolupráce s rodiči
- školní metodik prevence
- kvalifikace a náplň práce
- spolupráce s učiteli
- individuální vzdělávací plán
- podpůrná opatření dle vyhl. č. 27/2016 Sb.
Doporučené zdroje:
MERTIN, Václav a Lenka KREJČOVÁ. Výchovné poradenství. 2., přepracované vydání. Praha: Wolters Kluwer Česká republika, 2013, 363 stran. ISBN 9788074783562.
KOPŘIVA, Karel. Lidský vztah jako součást profese :psychoterapeutické kapitoly pro sociální, pedagogické a zdravotnické profese. 4. vyd. Praha: Portál, 2000, 147 s. ISBN 807178429X.
LAZAROVÁ, Bohumíra. Netradiční role učitele. O situacích pomoci, krize a poradenství ve školní praxi. 2. vyd. Brno: Paido, 2008, 69 s. Pedagogická literatura. ISBN 978-80-7315-169-0.