Žák s SVP v TV Didaktika ATV Proč jsou žáci uvolňovaní z tělesné výchovy? § Nízká vnitřní motivace k pohybové aktivitě na straně žáka § Ochranitelský přístup rodičů § Obava učitele (hlavně u těžšího postižení) z možného poškození zdraví žáka nebo s ohledem na vlastní kompetence – organizačně, obava z ochuzení ostatních žáků § Bariérový vstup na sportoviště § Snaha snížit administrativní a organizační zátěž pro školul a učitele § Pokud se žáci nesetkají s pestrou nabídkou pohybových aktivit a nebudou mít sociální kontakt, možnost sdílet emoce a rozvíjet své motorické kompetence ve školní tělesné výchově, mají v pozdějším věku velmi snížené možnosti přístupu k pohybovým aktivitám, a tím i k podpoře vlastního zdraví a zvyšování kvality života § Srovnej s právní úpravou ve vyhlášce 391/2013 (str. 23) FORMY ATV § Inkluzivní (ITV) – společné vzdělávání všech žáků, včetně žáků se SVP § TV na vybraných školách – TV ve třídách a školách pro žáky s SVP, kdy celý vzdělávací obsah je uzpůsoben potřebám a limitům určité skupiny žáků (např. se zrakovým či sluchovým postižením) § Zdravotní TV (ZTV) – specifická forma TV zaměřená na podporu zdraví v kontextu biologickém, psychologickém i sociálním, lze využít jako předmět speciálně pedagogické podpory či volitelný předmět, popř. zájmový kroužek § Rehabilitační TV (RTV) – realizovaná ve speciálním školství § Léčebná TV (LTV) – realizovaná fyzioterapeutem/ergoterapeutem ve zdravotnictví na základě preskripce lékařem Cíl ATV § Umožnit každému žákovi přístup k tělesné výchově tak, aby mohly být naplněny jeho vzdělávací potřeby § Aktivní přístup: § Škola (ředitel, školní psycholog, třídní učitel, učitel Tv, asistent pedagoga) § Rodina § Poradenské zařízení (PPP, SPC, SVP, Centrum APA) § Lékař (pediatr, tělovýchovný lékař, odborný lékař dle postižení) Role AP v TV § Bezpečnost, pomoc s pomůckami, nastavení správné polohy, pomoc s porozuměním, může i provádět činnost se žákem § Žák má být veden k nejvyšší míře samostatnosti § Extrémy: nedostatečná pomoc X moc péče § Pocit úspěchu – žák něco vybojoval, dokázal Možnosti zapojení žáka při Inkluzivní TV a role AP Co lze zlepšit § Požadovat od registrujících lékařů podrobnější informace o zdravotních rizicích spojených se zapojením konkrétního žáka do školní Tv a nespokojovat se s pouhým vyjádřením zdravotní nezpůsobilosti či způsobilosti s nedostatečně definovanou podmínkou § Vytvořit PLPP či IVP a zapojit externí subjekty (Centrum APA) § Realizovat plány, včetně vstupních a výstupních diagnostik § Inspirace: § www.apa.upol.cz, www.pohybproinkluzi.ftvs.cuni.cz DESATERO PRO PRACOVNÍKY V APA § F Flexibility § A Accept differentness as normality § C Cooperation § I Impossible? § L Locomotion § I Identifying the qualities § T Taking money or not? § A Adaptability § T Total safety (safety first) § E Education KONTRAINDIKACE – str. 53 DOPLŇ!!!! § Vadné držení těla § Hypermobilita § Diabetes melitus § Obezita § Bronchiální astma § Srdeční vady § Poruchy zraku § Poruchy sluchu § DMO § Epilepsie § Progresivní neurologická onemocnění (myopatie, spinální sv. atrofie apod.) § Míšní léze Amputace, dysmelie a jiné vrozené vady končetin – DESATERO PRO VÝUKU TV § Maximální možné začlenění § Komunikovat o předchozích zkušenostech a možnostech s rodiči, zhodnotit poh.schopnosti a dovednosti žáka § Dbát na rozcvičení a kompenzaci. Prevence asymetrie a zkrácení v oblasti pahýlu, podpora sv. rovnováhy § Soukromí při převlékání § Pracovat na motivaci (Petráček, Vujicic) § Bezpečné prostředí – vyzkoušet, poskytnout čas, podporu, § Respektovat zdravotní specifika – extrémní teploty, únava, fantomové bolesti § Spolupráce s protetikem, porozumění kompenzační pomůcce, kontrola pomůcky § Motivovat do volnočasových i soutěživých aktivit ADHD – DESATERO PRO VÝUKU TV § Speciálně pedagogická diagnostika – určení PO § Využít PO ku prospěchu žáka i třídního kolektivu § Spolupráce mezi rodinou a školou. Komunikace pozitivní, racionální a empatická § Vzdělávat se v problematice ADHD, laskavost, tvořivost, optimismus, flexibilita, klid a trpělivost § JASNÁ PRAVIDLA, PŘEHLEDNÉ A STRUKTUROVANÉ PROSTŘEDÍ I ČAS VÝUKY § Vyhýbat se negativním hodnocením, neporovnávat výkon s těmi šikovnějšími § Hledat potenciál dítěte § Tv je ideální pro komplexní rozvoj (oblast senzomotorická, emoční, kognitivní). Cíle stanovit postupně a vnímat obtíže´, kterým žák čelí § Pracovat po krátkých usecích. Astma - DESATERO PRO VÝUKU TV § Eliminovat faktory, které spouštějí astmatický záchvat (co nejméně prašné prostředí) § Před hodinou Tv zkontrolovat aplikaci léků § Před cvičením uvolnit nosní dutiny, dýchat nosem § Nezapomenout na úvodní rozcvičení a závěrečné zklidnění § Nastavit tělesné zatížení tak aby nedošlo k pozátěžovému bronchospasmu. § Umožnit přestávky pro odpočinek, dodržovat pitný režim § Cvcičení na SDT § V případě astmatického záchvatu najít úlevovou polohu a poskytnout první pomoc § Nemotivovat žáka k překonání dechových obtíží § Komunikovat s žákem a jeho rodiči. Sledovat a vypozorovat při jakých aktivitách je nejvyšší riziko záchvatu, sdílet s ostatními učiteli Cystická fibróza - DESATERO PRO VÝUKU TV § Lze začlenit, ale zohledňujeme specifika § Intelekt není onemocněním ovlivněn § Počítat s léčebným režimem – časté hospitalizace, méně volného času § Kašel je součástí hygieny dýchacích cest a není nakažlivý § Děti užívají léky a potřebují více času na příjem potravy § Potíže s trávením a potřeba chodit častěji na toaletu § Pohybové aktivity jsou žádoucí, ale je třeba přizpůsobit se aktuálnímu zdravotnímu stavu § Každodenní dechová cvičení mohou provádět i ostatní žáci § Vstřícný přístup, ale ne lítost § Důležitá je komunikace a sdílení informací s rodiči Diabetes melitus 1.typu § Komunikovat se žákem u rodinou. Mít informace o zdravotním stavu žáka i o jeho schopnosti aplikovat a podávat inzulín. Podat informaci kdy se bude věnovat PA § Zajímat se o hladina glykémie před PA (bezpečný rozsah před zátěží je 5-14 mmol/l) § Znát příznaky hypoglykémie a hyperglykémie § Mít v místě konání PA rychle vstřebatelný zdroj glukózy a telefon § Neváhat s volání RZS § Cvičit nejlépe hodinu po hlavním jídle § Dát žáku prostor pro monitoring a aplikaci inzulínu § Podporovat diabetika k pravidelné PA a zodpovědnosti k životosprávě Downův syndrom § Individuální přístup, cvičit pod dohledem § Názorně vysvětlovat a ukazovat, výhodou je strukturovaný program § Od jednoduchého ke složitějšímu, základní pohybové a sociální návyky § Motivace – hudba, taneční prvky § Nepřetěžovat - srdeční vady, ne maximální zátěž a náhlé změny intenzity cvičení § Stabilizace kloubů, mírný silový trenink ve fyziologickém rozsahu – zvýšená kloubní pohyblivost § Atlantoaxiální instabilita, epilepsi, poruchy zraku, sluchu - doporučení Epilepsie § Nosit informační lístek pro své okolí § Komunikovat s rodiči a mít přehled o výskytu záchvatu § Respektovat únavu žáka § Spánkový režim § Eliminovat faktory způsobující záchvat § Nepanikařit Mozková obrna § Informace o zdravotním stavu § Vlastní diagnostika § Bezbariérovost, proaktivita ve vyhledávání zdrojů § Dbát na rozcvičení, protahovat, zvyšovat rozsah pohybu v kloubech, koordinace, síla § Zvolit správnou komunikaci § Spasticita – odpočinek § Pomůcky, správné sezení na vozíku, eliminovat jednostrannou zátěž Onkologická onemocnění § Během léčby a těsně po ní – souhlas lékaře, krátká doba a nízká intenzita, hygiena, žilní katetr, respektovat únavu, pozor na kontaktní sporty a slunce § V dlouhodobé remisi – postupná zátěž, konzultace s lékařem, respekt k rozhodnutí dítěte, nezlehčovat únavu, změny konzultovat s rodiči Poranění míchy § Znalost zdravotních aspektů § Aktivní zapojení § IVP je vhodný § Dekubity § Autonomní dysreflexie Porucha autistického spektra § Velmi individuální –typ PAS, intelektová deficit, stupeň postižení § Časté promítnutí do pohybové oblasti – str.145 § Důležitá diagnostika § Náročné chování § Vizualizace § Strukturování prostoru § Komunikace s rodinou Sluchové postižení § Předcházení vzniku komunikačních bariér § Seznámit se s kompenzační pomůckou, dodržovat komunikační zásady § Pracovat s kolektivem, peer tutoring, FM systém Zrakové postižení § Zjistit kontraindikace § Bezpečnost § Komunikace Další § Poruchy příjmu potravy -