Didaktika sebeobrany nk 4723 Jaro 2025 PhDr. Martin Bugala, Ph.D. Rozvrh Seminář Didaktika sebeobrany 21.02.2025 14:25:00 16:55:00 Přednáška Didaktika sebeobrany 28.02.2025 13:55:00 16:25:00 Seminář Didaktika sebeobrany 07.03.2025 9:50:00 11:30:00 Seminář Didaktika sebeobrany 14.03.2025 12:35:00 14:15:00 Přednáška Didaktika sebeobrany 11.04.2025 17:10:00 18:50:00 Přednáška Didaktika sebeobrany 02.05.2023 17:35:00 19:15:00 Ukončení předmětu •Zkouška ØDidaktický výstup: • v délce trvání cca 15 minut •Pozn. v případě uvolnění ØPísemně vypracovat přípravu • „Kurz sebeobrany pro dospělé“ Ø10 lekcí na 4 – 5 stran A4 • -Z toho zpracovat jednu lekci a tuto odučit, • -Zaslat na email min. týden před zkouškou. • Teoretický základ Ø Co je didaktika? • - je teorií vzdělávání, zabývající se formami postupy a cíli vyučování. Ø Formy výuky • - podle vztahu k osobnosti žáka, • - podle charakteru výukového prostředí, • - podle délky trvání. • Podle vztahu k osobnosti žáka •Individuální výuka – Jeden učitel vzdělává jednoho žáka (např. domácí vzdělávání). •Individualizovaná výuka – Přizpůsobuje se potřebám, zájmům a možnostem dítěte, podporuje jeho tvořivý rozvoj (Průcha, Walterová, Mareš, 2003). •Skupinová výuka – Žáci jsou rozděleni do menších skupin, kde spolupracují, sdílí odpovědnost a vzájemně si pomáhají. Kooperativní výuka navíc posiluje sociální vztahy. •Hromadná (frontální) výuka – Učitel vede celou třídu jednotným způsobem. Umožňuje efektivní předání velkého objemu znalostí, ale žáci zůstávají pasivní. Přestože je často kritizována, zůstává nejrozšířenější metodou. Podle charakteru výukového prostředí •výuka ve třídě nebo v posluchárně •výuka v odborných učebnách a laboratořích •výuka v dílně •výuka na školním pozemku a v přírodě, terénu apod. •výuka v muzeu, apod. •vycházka a exkurze •domácí úlohy, úlohy pro samostatnou práci mimo výuku • Podle délky trvání •Vyučovací hodina – Základní výuková jednotka, obvykle 45 minut. •Zkrácená/prodloužená hodina – V alternativních koncepcích se délka upravuje podle věku žáka či povahy činností (např. otevřené vyučování, flexibilní rozvrh). •Vysokoškolská výuka – Zahrnuje přednášky, semináře, cvičení a speciální kurzy. Teoretický základ ØDidaktické postupy • - Komplexní(v celku), • - Analyticko-syntetický(od části k celku), • - Synteticko-analytický (od celku k části). ØCíle vyučování • - Obecné cíle (frekventant kurzu bude umět rozpoznávat potenciální hrozby), • - Konkrétní (frekventant dokáže vyjmenovat fáze cyklu konfliktu. Praxe ØPráce s klienty, ØNaplánovaný kurz vs realita, ØOsobnost instruktora, ØKompetence instruktora, • Ø Ø Práce s klienty •Individuální přístup – zohlednění fyzických, psychických a zkušenostních odlišností účastníků. •Motivace a psychická příprava – práce se stresem, budování sebedůvěry. •Diferencovaná výuka – přizpůsobení obsahu dle úrovně klientů (začátečníci, pokročilí, profesionálové). •Bezpečnost – zajištění fyzické i psychické bezpečnosti při výuce. Naplánovaný kurz vs realita •Flexibilita – schopnost instruktora přizpůsobit plán dle aktuálních potřeb účastníků. •Neočekávané situace – práce s různou úrovní skupiny, nečekané reakce klientů. •Aplikace teorie do praxe – přizpůsobení výukových metod reálným podmínkám. •Reflexe – vyhodnocení efektivity kurzu a jeho úprav pro další běhy. Osobnost instruktora •Důvěryhodnost a autorita – získání respektu a důvěry účastníků. •Empatie a komunikační schopnosti – schopnost motivovat, vést a reagovat na individuální potřeby klientů. •Psychická odolnost – práce s konfliktními situacemi a zvládání stresu. •Neustálý rozvoj – pravidelná sebevzdělávání a zdokonalování výukových metod. Kompetence instruktora •Odborné znalosti – teorie sebeobrany, právní aspekty, první pomoc. •Praktické dovednosti – techniky sebeobrany, taktické přemýšlení, krizové scénáře. •Didaktické schopnosti – efektivní předávání znalostí a dovedností různým cílovým skupinám. •Organizační a metodická příprava – sestavení logické a bezpečné výuky.