Otázky k závěrečné zkoušce (rozšiřující studium) 1. Pohybové schopnosti Výklad pojmu. Struktura PS a jejich definování. Rozvoj PS. 2. Výklad pojmu ontogeneze a fylogeneze motoriky člověka. Činitelé vývoje a charakteristika věkových období vývoje a jejich vztah k tělesné výchově. Senzitivní období vývoje. Průřezové a longitudinální metody sledování. 3. Metodika výběru dětí a mládeže pro sport. Pohybové předpoklady, sportovní talent. Zásady výběru mládeže pro sport (zaměřenost výběru, věk výběru, početnost výběru, výběrové kriteria ( jejich oprávněnost, komplexnost a hierarchie), demokratičnost a humánnost výběru, etapovitost výběru. 4. Řízení tělovýchovného procesu. Přípravná fáze řízení ( plánování ) a realizační fáze řízení (vztah mezi řídící a řízenou soustavou). Subjektivní a objektivní role učitele (trenéra) a žáka (sportovce), interakční vztahy učitel-žák, resp. tréner-sportovec. Druhy informací o aktuálních stavech sportovce-žáka. Inovace řízení. Způsoby řízení. 5. Sportovní výkonnost, sportovní výkon. Definice pojmů. Klasifikace SV a jejich diferencované bio-psycho-motorické požadavky. Struktura SV a její vlastnosti. 6. Diagnostika trénovanosti a její využívání ve sportovním tréninku. Definice DT. Metody DT. Požadavky na DT. Vyhodnocování výsledků DT. 7. Atributy vědního oboru kinantropologie Definovat, vysvětlit a uvést příklady na pojmy: předmět výzkumu,metodologie, vědecký jazyk (pojmy,kategorie), systém poznatků ( teorie, pravidla, zákonitosti). 8. Empirické a teoretické výzkumné metody EM (pozorování, dotazovací M, studium dokumentů, měření, chronometráž) EM (analýza, syntéza, indukce, dedukce, induktivně-deduktivní M, modelování, teoretický experiment). Experimentální a neexperimentální výzkum. 9. Rozvoj žáka-sportovce vlivem bio-psycho-sociální adaptace na tréninkové zatížení. Složky a druhy tréninkového zatížení. Vnější a vnitřní TZ. Periodizace TZ. Homeostáza, homeokinéza, superkompenzace a její fáze. Synchronní a asynchronní adaptační efekt. 10. Zvláštnosti sportovního tréninku dětí a mládeže. Všeobecné zásady ST. Specifické zásady ST ( uplatňované v rozvoji pohybových schopností, technické,taktické,psychické přípravě, v dlouhodobé sportovní přípravě, v obsahu prostředků přípravy a tréninkového zatížení, v stavbě ST) a soutěžení 11. Trénovanost a sportovní forma, přepětí a přetrénování. Co to je T a SF a čím se vyznačuje. Obsah pojmů P-tí a P-ní, jejich příčiny, projevy (objektivní a subjektivní) a způsoby jejich odstraňování. 12. Antidopingová problematika ve sportu Etika dopingu, definice dopingu. Epidemiologie dopingu. Dopingové látky a metody.Účinky dopingových látek. Škodlivé účinky dopingu ( anabolika, stimulancia a další ). Literatura 1. Čelikovský, S. a kol. Antropomotorika pro studující tělesnou výchovu. Praha: St. ped. nakl., 1990. 285 s. 2. Dovalil, J., a kol. Výkon a trénink ve sportu. Praha: Olympia, 2002. 336 s. 3. Kasa, J. Športová antropomotorika. Bratislava: Slovenská vedecká spoločnosť pre tel. vých. a sport, 2000. 210 s. 4. Kučera, M. a kol. Sportovní medicína. Praha: Grada, 1999. 5. Nekola, M. a kol. Doping a sport. Praha: Olympia, 2002. 6. Vilímová, V. Didaktika tělesné výchovy. Brno: Paido, 2002. 103 s.