1. Uvedení výrobku na trh - vstup na trh, počátek prodejů - většina kupujících a maloobchodníků o výrobku neví - poptávka velmi nízká, nízký objem prodeje - rozsáhlá reklama a podpora prodeje - vysoké náklady, nízká míra zisku (ztráta) - novátoři - strategie – nižší počáteční cena a velká reklamní kampaň - vyšší počáteční cena, nižší náklady na reklamu (max. zisku, rychlá návratnost) - reklama se zaměřuje na seznámení zákazníků s výrobkem 2. Fáze růstu - informovanost - distribuce do většiny oblastí - počáteční osvojitelé (celkem brzy kupují vše nové, nositelé mínění) - prodeje, výr. nákladů/jednotku - dosahování zisku - zvyšování kvality, rozšiřování modifikacemi - reklama – na podporu prodeje 3. Fáze zralosti - nejdelší - zákazníci výrobek znají - nejvyšší poptávka - postupný pokles prodeje - nejnižší náklady, nejvyšší zisk - reklama upozorňuje na vyjímečné vlastnosti oproti konkurenci - zákazníci: počáteční většina, pozdní většina (opatrnost) - možnost snížení ceny, modifikace, kvality, atraktivity 2. Fáze úpadku - prodeje - snaha o získání zisku - opozdilci (svázáni s tradicí), věrní zákazníci - stažení výrobku z prodeje Odchylky v životním cyklu Móda - krátkodobě působící - v určitou dobu nejoblíbenější či nejobvyklejší styl (odívání, bydlení, účes, umění, způsob života - fáze a) několik jedinců b) nositelé veřejného mínění – zájem ostatních c) masová záležitost Výstřelky - intenzivnější, kratší život, než móda - prudký růst, min. krátká doba zralosti, rychlý úpadek - počáteční obrovský zájem, rychlá ztráta Styl - způsob a forma vyjádření a prezentace - je spjat s danou dobou - postupně se vytratí, aby se po několika letech opět úspěšně vrátil Nový život - výrobek ve fázi úpadku - silná reklamní kampaň, nové umístění na trhu - modifikace, změna vlastností literatura: n Čáslavová, E. Management v tělesné výchově a sportu. Praha: KU, 2003. n Kincl, J. Marketing podle trhů. Praha: Alfa Publishing, 2004. n Majaro, S.Základy marketingu. Praha: Grada Publishing, 1996. n Světlík, J. Marketing, cesta k trhu. Zlín: EKKA, 1994, 253 s.