NHL X ČESKÁ EXTRALIGA Ekonomické rozdíly Už první velký rozdíl mezi těmito ligami najdeme v ekonomice těchto zemí. USA společně s Kanadou patří mezi k ekonomicky nejvyspělejším zemím světa. Česká republika je určitě jednou z nejvíce se rozvíjejících ekonomik bývalého východního bloku, ale stále se nemůže ani v nejmenším vyrovnat gigantům jako jsou dva severoamerické státy. Historie Kanada společně s USA lze povazovat za kolébku ledního hokeje a od toho se odvíjí také to, že zde profesionalismus vznikl už v roce 1903 a na rozdíl od ČR zde má hluboké kořeny. Naopak u nás se plnému profesionalismu dostalo až po zániku SSSR po roce 1989 a přijetí demokracie. Předtím se většinou jednalo o armádní kluby nebo kluby podporované městy. Současnost Lední hokej můžeme v severní Americe zařadit společně s basketbalem, americkým fotbalem a baseballem mezi divácky nejoblíbenější sporty. Tzn. že se zde točí nejvíce peněz. To samé se dá říct v ČR o fotbalu a hokeji které si i zde velmi konkurují…snad i díky nedávným světovým úspěchům. NHL vytváří roční obrat zhruba kolem 2 miliard amerických dolarů. Lidé jsou za poskytovanou zábavu ochotni sáhnout poměrně hluboko do kapsy, průměrná cena vstupenky se pohybuje mezi 40-50 dolary na utkání, přičemž vybrat si můžete od luxusních lóží až po levná místa v horních ochozech haly.Vezmete-li s sebou celou rodinu, připočtete parkovné, nějaké to občerstvení, zápasový program a suvenýr třeba v podobě čepice, dostanete se v Detroitu nebo Philadelphii na 320 dolarů za zápas. V Čechách je vrcholový hokej, samozřejmě asi horší kvality a obvykle v o něco horších podmínkách dostupný výrazně levněji. Většině Američanů a Kanaďanů sice asi zbývá na zábavu víc peněz než našinci, přesto je pravidelná návštěva špičkového hokeje za mořem pro řadu lidí obtížně dostupná. Průměrný rozpočet klubu NHL je od roku 2005 limitován tzv. platovým stropem, který činí letos 44 milionů USD. Průměrný klub v Extralize má rozpočet asi 70 milionů korun. Kluby v NHL i Etralize samozřejmě dále hradí provoz (nebo pronájem) haly, dopravu na hřiště soupeřů, hotely, tréninkové plochy, administrativní pracovníky a další výdaje, hráčské mzdy však tvoří naprosto zásadní nákladovou položku. Primárním příjmem, jak už prozradila výše uvedené čísla, je výnos ze vstupného. Kapacity hal jsou v NHL od 16 do 21 tisíc diváků, přičemž 12 ze 30 klubů se v loňské sezóně chlubilo návštěvností vyšší než 98%. Jsou to snadné počty. Zvolíme-li za modelový příklad klub z 20 tisícovou arénou a průměrnou cenou vstupenky 50 dolarů, dají tržby z jednoho utkání milión dolarů. Při 41 domácích zápasech (z 82 celkových) tak může klub pouze za základní část stržit na vstupném přes 40 miliónů. Další peníze leží v play off. Další příjmy, stejně tak jako v ČR(ty jsou podstatně menší) tvoří prodej televizních práv, které činí letos 60 miliónů pro celou NHL (tj. 2 mil. na klub), prodej suvenýrů (dresy, čepice, bundy s logem klubu), jež mohou jít v tradičních hokejových baštách, jako je New York nebo Toronto, do desítek miliónů dolarů. Stále lukrativnější položkou se jeví být pronájem názvu haly, pohybující se od stovek tisíc po několik miliónů ročně na klub, a samozřejmě výnos z reklamy. Zatímco pro tuzemské sportovní organizace je příjem z reklamy naprosto klíčovou položkou a cuknutí letitého sponzora může nechat leckterý klub zmizet v propadlišti dějin, v NHL stojí spíš v pozadí. Reklama má svoje místo při komerčních přestávkách během utkání a na mantinelech. Dresy a ledové plochy jsou za mořem posvátné, jejich prostor je věnován pouze propagaci klubu. Ve srovnání s českou Extraligou, kde pro reklamu často není vidět puk, jde o nepochybně chvályhodný trend. Kluby NHL jsou typickými manažerskými podniky, fungujícími ve společném řetězci tzv. franchises. Licence vydává za předem dohodnutých podmínek vedení NHL. Nezřídka jde o významné obchodníky s miliardovými konty. Dnešní extraliga má generálního partnera. Pro příklad to byla minulý ročník Sázková kancelář Tipsport a tento rok se odehraje pod záštitou O2. S vlastněním českých klubů je to podobné jako v zámoří, s tím rozdílem že často část klubu vlastní město. Dnes už má každý klub svého generálního sponzora. Platy hráčů V tomto bodě vidíme asi největší rozdíl mezi těmito dvěma soutěžemi. Nedávné době už byly kvůli neúnosným platům v NHL udělána dohoda ..viz výše. Průměrný plat v NHL se pohybuje mezi 1,5–2 milióny USD, přičemž hráčů nastoupí v soutěži každý rok zhruba 700–900. Nově je dokonce garantována i mzda minimální, a to na 450 tisíc.Co je třeba dodat, neboť to bulvární sdělovací prostředky zpravidla nezmíní nebo vůbec netuší, je, že takto vysoké příjmové skupiny odvádí v některých státech USA a v Kanadě až 50% daně a dalších několik procent (často až 5) platí hráči svému agentovi. V Extralize se pohybuje průměrný plat kolem 40 – 50 tisíc plus prémie za vyhrané utkaní,bodování hráče a postavení v tabulce. Závěrem… Extraligu českého hokeje nelze srovnávat s NHL, především z finančních měřítek. NHL je víc byznys, u nás je hokej stále ještě především sport. Rozdíl je i v postavení hráčů vůči klubům. Hráči u nás podepisují smlouvy s jednotlivými kluby, ale nejsou jejich zaměstnanci. Jsou osobami samostatně výdělečně činnými. .