Didaktické postupy Didaktické ­ vyučovací postupy patří k základním strategiím ve výuce či tréninku. Jsou jedním z určujících aspektů ve výběru a užití jednotlivých vyučovacích (tréninkových) metod. Jaký postup bude v konkrétním případě učitelem (trenérem) aplikován, závisí především na stávající úrovni pohybových schopností a dovedností žáků (sportovců), cíli, obsahu a úkolu výuky, individuálních a věkových zvláštnostech žáků (sportovců) i jejich pohybových zkušenostech, na spolupůsobících podmínkách. Didaktické postupy Teorie tělesné výchovy nabízí tři základní vyučovací postupy: Komplexní (v celku), nacvičování pohybové dovednosti při zachování všech souvislostí a v různých variantách, užívá se při nácviku jednoduchých pohybových cvičení, často přirozeného charakteru. Ve vztahu k věku je tento postup základním u předškolních dětí, poněvadž vnímají celkově. Naopak obtížně přijímají jednotlivé fáze pohybu. Analyticko-syntetický (od části k celku) se užívá u vyspělejších žáků, kteří jsou schopni analytickou formu již přijímat. Postup je efektivní při nácviku složitých a obtížných pohybových struktur, které si žáci nemohou osvojit naráz, ale postupným zvyšováním obtížnosti. Synteticko-analytický (od celku k části) vychází z rovnocennosti obou předchozích pohybových struktur, jak v celku, tak dílčích pohybových činností.