Doplňující materiál k semináři Environmentální vzdělávání Zdeněk Hromádka 3. VÝCHOVA SPOTŘEBITELE – EKOLOGICKÉ VÝROBKY Definice ekologických výrobků by mohla znít takto: Jsou to výrobky, které zatěžují životní prostředí méně než jiné výrobky se stejnou funkcí. Tento požadavek garantuje certifikace (příslušná ekoznačka), kterou schvaluje např. Ministerstvo ŹP popř. jiné nezávislé odborné komise. Historie: Realizace certifikace ekologických výrobků vzešla v 70. letech dvacátého století z požadavků spotřebitelů, kteří se dožadovali výrobků, které by zaručovaly „ekologickou nezávadnost“ jejich provozu. V roce 1978 vznikla v Německu první oficiální kontrolovaná ekoznačka: „DER BLAUE ENGEL (Modrý anděl)“. Následovali ostatní země (Kanada, USA, Skandinávské země, atd.). Ekoznačka představuje pro výrobce např. tyto výhody: - Je to dobrá reklama - Snazší dosažení státních zakázek - Snadný export do zahraničí (zejména EU) Tabulka některých „ekoznaček“: Další zajímavé informace naleznete na stránkách: http://www.ekospotrebitel.cz/ http://www.cenia.cz