Filosofie sportu „SOCIOKULTURNÍ KINANTROPOLOGIE“ Mgr. Vratislav Moudr moudr@mail.muni.cz č. dveří: 312 Konzultační hodiny: Po: 10:00 – 12:00 LITERATURA n Hodaň, B. : Sociokulturní kinantropologie I. Brno: MU, 2006. n Hodaň, B. : Sociokulturní kinantropologie II. Brno: MU, 2007. CÍL PŘEDMĚTU n Vymezit, uchopit a reflektovat celkový systém tělesné kultury, pohybové kultury, sportu (terminologická otázka) ve vnitřních vztazích a vztazích k ostatnímu světu… především k sobě a k širšímu kulturnímu (sociálně-kulturnímu) kontextu Proč? ü Pro představu, vytvoření postoje a jeho argumentaci… a tak podložit „správné“ jednání vůči systému, kterým jsem spoluutvářen a který sám pomáhám vytvářet… FILOSOFIE PROBLÉMY TERMINOLOGIE n Vývoj pohybových činností – od přírodních pohybových činností k záměrným pohybovým činnostem, hrám, sportům, institucím, tělesné výchově apod. v rámci kultury.. Ø Mnoho činností s různou charakteristikou → mnoho termínů, teorií, názorů Ø Terminologie je základním problémem při vymezování oboru (obsah-srozumitelnost-použitelnost) …termíny jsou používány nesystematickým způsobem.. n Otázka označení celé oblasti (systému) Jako zastřešující termín označující celou třídu pohybových činností, sportů (motoristické sporty, atletika), her (hokej, šachy), také tělesná výchova, rekreace, instituce atd. Ø nekončící diskuse, roztříštěnost: Sport a sport pro všechny, tělesná výchova a sport, pohybová kultura, tělesná kultura… Ø Problémy ze dvou úrovní: o Rozdíl mezi utilitárním a systémovým přístupem (respektování či nerespektování vztahů) o Historický vývoj ü My budeme používat pojem „tělesná kultura“ – čistota…neoznačuje ani činnost, ani profesi – označuje pouze systém..vyjadřuje mnohem obecnější vztahy „Sport“, „rekreace“, „tělesná výchova“ Pojmy základní..vystihují dva vývojové směry pohybových činností.., ale podřazené zastřešujícímu „tělesná kultura“…ostatní pojmy jsou jejich odvozeninami ü Tělesná výchova a rekreace..vyvinuly se z činností, které byly obráceny na záměrný rozvoj člověka „wellbeing“ ü Sport…disportare = baviti se …Ale už od počátku zábava soutěžením → dnes často ani zábava ani zábava soutěžením…posouvá se do profese, povinnosti …Také částečně překračuje prostor tělesné kultury (automobilismus, letectví, šachy..) PROČ TERMINOLOGIE: n Pojmy jsou základním předpokladem vzájemného porozumění n Pojmy musí odrážet uspořádání vztahů a funkcí systémů… používání jakéhokoli pojmu nelze zdůvodnit jen jejich vlastním srovnáním …nelze také vnášet neadekvátní ideologická hlediska Ø Dále budeme používat jen pojmy „tělesná kultura“, „tělesná výchova“, „pohybová (tělocvičná) rekreace“ a „sport“ Ø V souvislosti s jejich obsahem budeme používat termíny: „tělesná cvičení“ a „tělocvičná aktivita“ VĚDY O TĚLESNÉ KULTUŘE KINANTROPOLOGIE n Do roku 1989 – po 2. světové válce řešení dílčích problémů TK..diferenciace samostatných disciplín od teorie tělesné výchovy – „vědy o tělesné kultuře“ n V roce 1991 akreditován nový vědecký obor – „kinantropologie“ Ø V současnosti najdeme v zahraničí různá označení (Exercise Science, Sport Studies, Kinesiology, Human Kinetics, Human Movement Sciences, Sport Sciences, Physical Activity Studies, Physical Aktivity Sciences, Anthropokinetics, Kinantropology Ø Odtud i různé názvy univerzit, institutů a fakult…viz. neujasněná terminologie Důvody pro akreditaci: ü Vyčlenit se z oblasti pedagogických věd…akreditovat vlastní samostatný obor ü Důvod „formálně-ideologický“..zpochybnění „tělesné kultury“ v názvu pojícímu se k minulému režimu ü Nechuť k formulaci názvu oboru: „vědy o…“ Kinantropologie není specifickou disciplínou..je to vědní obor, který zastřešuje své podobory, naplněné množstvím konkrétních vědeckých disciplín v Chápání pojmu kinantropologie: ü Vědní obor, jejímž předmětem je „cvičící člověk“ a individuální i společenské důsledky ü Vědní obor, jejímž předmětem je „pohybující se člověk“ a individuální i společenské důsledky Ø Těsná vazba mezi nimi.. n Do užšího vymezení kinantroppologie („cvičící člověk“…) se zdá se nevejdou: • Uspořádání a fungování samotného systému tělesné kultury • Řešení vztahů mezi společenským systémem s jeho podsystémy a systémem tělesné kultury • Obsah, koncepce, fungování a řízení jednotlivých subsystémů tělesné kultury • Ekonomika, marketing, management sportovních a rekreačních aktivit • Důsledky ve společenské praxi člověka Ø Ale.. „kinantropologie“ z „antropologie“ – nejde o člověka samotného, abstrahovaného ze vztahů a jevů kulturních a společenských – pak do kinantropologie patří i problémy uvedené výše.. Pohyb člověka Jako výsledek jeho chování Člověk se svými -vlastnostmi -schopnostmi -předpoklady (podmínky vnitřního prostředí) Pohybový podnět (vnitřní, vnější) Biol. zákonitosti a vlivy Společ. zák. a vlivy Podmínky vnějšího prostředí Ø Kinantropologie je vědní obor zabývající se různými formami lidského pohybu z hlediska: ü Jeho vývoje a struktury ü Individuálních předpokladů jeho vlastní realizace ü Možných způsobů jeho realizace ü Dopadu realizované činnosti na fyzické, psychické a sociální změny člověka i ve vztahu ke kvalitě jeho osobního sociálního výstupu ü Reflexí pohybem způsobených změn do sociálních profesních rolí ü Vzájemných vztahů specifických prostředí a institucí, ve kterých se pohyb vykonává, i vztahů těchto specifických prostředí a institucí k jiným společenským prostředím a institucím ü Reflexí obecně kulturních, vzdělávacích, právních, zdravotních, ekonomických i politických Obor je tedy různorodý a musí tak být členěn na podobory. Problémy spojené se strukturou, předpoklady a s vlastní realizací pohybu mají být základní, ostatní problémy z nich vyplývají, eventuálně je podmiňují (filosofie) Ø Proto je základním podoborem q „vývojová a strukturální kinantropologie“ (antropomotorika, biomechanika, antropometrie apod. Ø Navazujícími podobory potom mohou být § „biologická kinantropologie“ (fyziologie zátěže, funkční antropologie, (pato)kineziologie, funkční anatomie apod.) § „pedagogická a psychologická kinantropologie“ (didaktika pohybových činností, zážitková pedagogiky, psychologie pohybových aktivit atd.) Ø „Pohybujícího se“ člověka potom do širších vztahů člověka jako tvůrce a produktu kultury řadí § „ekonomická kinantropologie“ § „filosofická kinantropologie“ § „sociokulturní kinantropologie“ Sociokulturní kinantropologie Řeší vztahy: pohybující se (cvičící) člověk-společnost-kultura Ø Humanizace člověka prostřednictvím pohybu Ø Humanizace prostředí eventuálně tohoto pohybu samotného ü Věda, která se zabývá vzájemnými vztahy mezi tělesným pohybem formovaným (resp. deformovaným) člověkem, společností a kulturou. Předmětem jejího zkoumání je analýza obsahu a funkce systému tělesné kultury s jeho subsystémy, v závislosti na vývoji individua a společnosti, a její výchovné, kulturní, politické, právní a ekonomické konsekvence Členění oboru na VŠ v ČR: FTVS UK v Praze má dva obory: Obor kinantropologie • Směr antropomotorika • Směr pedagogika sportu • Směr psychologie sportu • Směr zátěžová fyziologie Obor biomechanika FTK UP v Olomouci..kinantropologie se člení na specializace: • Antropomotorika • Aplikované pohybové aktivity • Biomechanika • Didaktika tělesné výchovy a sportu • Filosofie a sociologie tělesné kultury • Funkční antropologie • Fyziologie zátěže • Senzomotorika • Patokineziologie FSpS MU v Brně Přijatý obor kinantropologie nečlení, všechna řešená témata jsou pouze pod tímto názvem