TĚLESNÁ CVIČENÍ A TĚLESNÁ KULTURA VE VÝVOJI SPOLEČNOSTI TK jako systém..subsystém vyšších systémů V době vzniku kultury netvořila „tělesná kultura“ systém..pohybová aktivita, všechny činnosti spojeny s udržením života s biologickými cíli organismu..s vyvíjející se kulturou vznikala tělesná cvičení, která se dále stala prostředkem TK Každý organismus je strukturálně spojen se svým prostředím (nikou)..je na něm závislý..je tedy autonomní i závislý (svobodný i nesvobodný) Ø Člověk svojí nespecializovanou výbavou (vzpřímená chůze, chápavost ruky.. symbolismus) se mohl postupně adaptovat na široké prostředí..vytvořit a vytvářet si prostředí svoje vlastní (kultura) …narůstající tendence k transformaci instinktivních modelů chování v cílevědomou činnost směřující k uvědomělému přetváření vnějšího světa …sebeuvědomování, rozum a představivost rozrušily harmonii, která je charakteristická pro zvířecí bytí..člověk se stal anomálií, hříčkou přírody..začal se z přírody vyřazovat (osvobozovat), ale díky vědomí byl schopen vytvářet si prostředí nové, umožňující mu přežít Ø Osvobodit se od přírody ale úplně nemůžeme..podléháme biologickým zákonům..náš život je závislý na uspokojování primárních (živočišných) potřeb..ty jsou tedy čitelné i v kultuře potažmo v TK..vytváření flexibilního prostředí, na které člověk dokáže reagovat na přírodu navazuje..vývoj zkulturňováním tohoto nutného uspokojování potřeb …rozvoj kultury ale také ohrožuje původní schopnosti člověka a postupně ho mění..jde o osvobozování ale také konfrontaci s přírodou..z toho vyplývá ohrožení člověka i kultury …v případě člověka samotného..redukce schopností, zdatnosti, překrytí vrozených způsobů chování apod. ü Odtud snahy o biotizaci, kultury (harmonizaci kultury a přírody)..po opožděném uvědomění si negativních důsledků Počátky kultury..před 2,6 mil. let..nálezy kamenných nástrojů..od té doby jako tvůrce (materiální i duchovní) i součást kultury..žádný člověk a jeho vývoj není nezávislý na kultuře Činnost – adaptace..vyhledávání a vytváření konstruování prostředí…tak i sebe sama Ø Vývoj schopností, dovedností, zdatnosti a výkonu § Zpočátku (sběr a lov)..adaptace..obživa, bezpečí.. závislá převážně na schopnostech..obratnost, vytrvalost, síla, rychlost …dodnes spojeno s naší činností a s úrovní našeho biologického a společenského života a v důsledku toho tedy i s přežitím …v té době ovšem neexistoval záměrný rozvoj těchto činností (tělesná cvičení) § S rozvojem vědomí a rozumu..kultury (nástroje, oheň, obydlí) se změnil způsob využívání pohybových schopností…klíčová úloha dovednosti..účelné ovládání je výsledkem úrovně pohybových schopností a dovedností …dovednost je výsledkem činnosti – tréninku..cílevědomé, záměrné přípravy na lov či boj, která se zde objevuje..podmiňuje úroveň přežití § S opakovanou činností se ale zvyšuje zdatnost a výkon zabezpečující úroveň blahobytu Ø To jsou zároveň prvky kultury, které dodnes souvisí se základní úrovní našeho biologického života…z činností utilitárního charakteru se postupně vyvinula tělesná cvičení, vedoucí k lepšímu ovládání nástrojů a zbraní i k rozvoji vlastních schopností člověka, jako produktu kultury …tuto přítomnost záměrně realizovaného pohybu sloužícího k přežití člověka je možno pokládat za základní předpoklad vzniku tělesných cvičení Ø Tělesná cvičení sloužila zároveň k více funkcím – obživě, obraně, náboženství …veškeré tyto činnosti se postupně stávaly součástí výchovy…výsledek ověřován v iniciačních slavnostech ü Tyto činnosti představovaly zárodek tělesné kultury…ale byly neoddělitelnou, stálou součástí života, na nich byl život individua i společnosti závislý..činnosti z oblasti pracovní, branné i kultovní byly součástí materiální i duchovní kultury…významným společenským a kulturním činitelem.. Mnoho důkazů o sportovním, rekreačním a výchovném chování v archeologické kultuře (nálezy tyčí, kostek, zvláštně tvarovaných kamenů, výjevy lovu a rybolovu, lyžování, lukostřelba, tanec (smuteční, oslavný, scénický, náčelníka.., válečný tanec), válečné hry, skoky, běhy, plavání, veslování, házení, zápas, šerm, praky…) …projev živočišna i kultury..projevy lidského pohybu, tak jako projevy hudby či výtvarného umění patří k základním bytostným projevům člověka …tělesná cvičení vznikla z činností pro život nezbytných a byla současně projevem jeho živočišné tendence ke hře i projevem duchovna Ø Vznik těchto činností a jejich kulturotvorná úloha je spojena se základními živočišnými pudy..: • Pud individuálního a skupinového přežití • Pud zachování živočišného druhu • Pud herní Pud individuálního a skupinového přežití Patří sem: § Získání prostředků pro udržení života § Ochrana vlastního prostředí či získání prostředí nového ..pracovní a branný výkon …činnosti jsou vývojem kultury povýšeny do rozměru záměrných jednání ..pohybové činnosti původně sloužící k přežití, se postupně modifikovaly ve cvičení demonstrující schopnosti jednotlivců a jejich nadvládu nad ostatními (hry, soutěže a iniciační obřady)..tato cvičení již neplní úkoly související pouze s udržením života a obranou, ale stala se součástí lidské kultury..jsou v nich reflektovány kulturní změny, změny společenských systémů, parciální i individuální zájmy ..souvislost s hrdiny (eposy)..dnešní sportovci..(nebezpečí zneužití..zredukování kvalit osobnosti) § Tvorba zdraví..cvičení zaměřená na zdraví už v otrokářské společnosti (vytváření prvního systému TK) …souviselo s poznatky o zdraví a názory na tělo a člověka …řecká medicína zdůrazňovala význam prostředí, přírody, životosprávy a tělesných cvičení (preventivní význam)…gymnastika zdrojem zdraví a prostředek jeho udržování a rozvoje …nyní spojení tělesných cvičení a jednoty fyzické, psychické, sociální a duchovní dimenze člověka..wellbeing Ø Mnohdy jsou činnosti zabezpečující život vyčerpávající a devastující..Proto jsou: • využívána cvičení s cílem rekreačním či regeneračním…obnova sil i zdraví ü Všechna tato cvičení zaměřena na člověka (je jejich prvořadým cílem)..na jeho rozvoj – zde je základ vzniku tělesné výchovy a rekreační činnosti ..nesoutěžní charakter činností Pud zachování živočišného druhu ..není vztažen jen k aktuální existenci individua či skupiny ..jeho podstatou je úspěšná reprodukce, která je podmíněná výběrem nejlepšího jedince (investice samice do výchovy je obrovská)..“nápadník“ dokazuje svoji dominanci nad ostatními (?) ..takové projevy s vývojem kultury „kultivovány“ Ø Zpočátku lovecká či branná úspěšnost (úspěch v lovu či boji)..postupně činnosti odvozené, mající charakter tělesných cvičení (projev síly, obratnosti, rychlosti, dovednosti..) …činnosti nutné k přežití, se postupně měnily ve cvičení dokazující sílu, převahu jednotlivců (?) • Iniciační slavnosti..mladí jedinci dokazují svoji dospělost a tedy i schopnost udržovat rod …často musela předcházet dlouhodobá příprava ü Činnosti původně účelné pro přežití, se staly prostředky, kterými byla dospělost a schopnost reprodukce vůbec dokazována…staly se i prostředkem zábavy, v nichž se dokazovalo, kdo je lepší Ø Všechny tyto činnosti mají soutěžní charakter (na rozdíl od předcházejících..)..cílem není jen člověk, ale jím podávaný výkon..bez soutěže s ostatními nemůže jedinec dokázat svoji vlastní nadřazenost, převahu …odtud zábava soutěžního charakteru..počátky sportu …soutěživost, seberealizace, prosazování sebe samého je jedna ze základních a nejcennějších lidských vlastností..díky ní se společnost, kultura vyvíjí (nové činnosti se mění v soutěžení)..vždy ale v kontextu norem a pravidel daného prostředí.. Pud herní Hra je svázána s životem živočichů obecně..i s různými úrovněmi života člověka ..existuje množství různých teorií hry..žádná nevystihuje hru beze zbytku (těžko vymezitelná) § Hra „na něco“ – vztahuje se k sociálním rolím (skutečným i smyšleným)..tedy dvojí charakter: • Činnosti kopírující normální život (příprava) • Činnosti vytvářející virtuální svět …působí na duchovní rozvoj, aniž by ztratila zábavný charakter (nesoutěžní) § Hra „s něčím“ i „o něco“ – mají vysloveně soutěžní charakter (?) …zábava pohybovou soutěží..sport Ø Nebezpečí hry je v tom, že vtahuje díky emocionálnosti nejen aktivní účastníky, ale i diváky, kteří se tak stávají její součástí..zneužívání ..ovládání mas.. Ø Činnosti živočišného charakteru se díky vzniklému lidskému vědomí vyvinuly do tělesných cvičení, jak je známe dnes …tato cvičení mohou být zaměřena k různým cílům..pozitivním i negativním..zdravý, vzdělaný a kulturní člověk / jednostranný, k určitému cíli připravený „nástroj“ Ø Původní živočišné propojení pohybových schopností, dovedností a zdatnosti s úrovní života se posunulo na úroveň cíle, kterého je záměrnou činností (tělesnými cvičeními) dosahováno..díky prožitku, který tato činnost přináší, má charakter apetence …díky touze po sebepřekonání má i charakter transcendence MÝTUS, RITUÁL, LIDOVÉ HRY A TANCE