Úkol č. 8 Od začátku 17. století se mnohé mění. Období novověku (v historické literatuře je označovaný ranný novověk – 17. st. – ½ 18. st.) je charakteristické změnou pojetí lidského poznání. Otázka: Jak vlastně člověk poznává? začíná být problém. Proto se objevují racionalistické (hlavní představitel R. Descartes) a empirické (hlavní přestavitel J. Locke) teorie poznání, které se rozvíjejí až do současnosti. Obě tyto teorie začínají pracovat s pojmy, které předešlá období neznali (nebo je používali ve zcela jiném významu) – SUBJEKT a OBJEKT poznání. Hlavním smyslem tohoto úkolu je uvědomit podstatu této velké změny ve stylu evropského myšlení, poznání. Právě novověk nastartoval období velkého „vědeckého“ rozvoje. (Doporučuji čerpat z knih: Blecha, I. Filosofie, s. 87–112; a Nicola, U. Obrazové dějiny filosofie, 302–307. Obě knihy jsou k dispozici ve fakultní knihovně ve vícero výtiscích. Není nutné číst všechno, ale vybrat si příslušné informace. K některým otázkám bude dobré se podívat i do jiných zdrojů. Při studiu tohoto tématu je možné využít prezentaci „Novověký obrat“ umístěnovou na: Učební materiál –> Obrazové materiály.) Na následující otázky odpovídejte jednoslovně (např. ano, ne, musí, nemusí atd.) a následně odůvodněte svůj názor (dvě až pět stručných vět. Nutné uvést zdroj, ze kterého jste čerpali!! – Z toho vyplývá, že na konci vypracovaného úkolu musí být uveden seznam použité literatury!): a) Projevila se v Descartově myšlení nějak nejistota, kterou známe z barokní (tedy novověké) literatury, a proč? b) Labyrint je symbolem jistoty, proto jej nacházíme jako základní motiv v díle J. A. Komenského, a proč? c) Racionalismus je teorie poznání, která klade důraz na racio tedy zkušenost, a proč? Odpovězte na následující otázky (4–10 vět. Nutné uvádět zdroj): A) Vysvětlete podrobněji v čem spočíval hlavní rozdíl mezi pojetím poznání, jak jej vnímala antika i středověk a jak jej vnímalo 17. století? (Tato otázka je těžká. Jestliže ji správně zodpovíte, bude to zohledněno v bodovém ohodnocení [+3]. Je zde nutné porovnat, jak poznání vnímal např. Aristotelés (např. Filosofie, s. 75–83, je ale dobré vyjít i z jiné literatury) a např. Descartes a Locke – jako návod, jak o věci přemýšlet viz powerpointovou prezentaci Novověký obrat vyvěšenou ve Studijních materiálech –> Obrazové materiály) B) Definujte základní rozdíly mezi racionalismem a empirismem. C) Jak styly poznání indukce a dedukce souvisí s racionalismem a empirismem.