Rekreologie Sylva Hřebíčková Sylabus * Rekreologie,volný čas - vysvětlení pojmů, filozofický pohled, kategorizace * Cestovní ruch a rekreologie – vzájemné vztahy * Ekonomika a rekreologie * Zařízení pro pohybovou rekreaci a rekreologii * Nejvýznamnější střediska rekreologie v ČR * Nejvýznamnější střediska rekreologie ve světě * Pohybové režimy a kondiční programy Zdroje informací *http://www.fsps.muni.cz/~kse ODPOČINEK – VOLNÝ ČAS – REKREACE A REKREOLOGIE *rozdíl mezi prací a odpočinkem *přecenění práce a workoholismus? *dobrý odpočinek, jeho cíl? *Máme vůbec nějaký volný čas? *Proč se někteří volnému času vyhýbají? *Jsme nenahraditelní? *Ke zdravému odpočinku patří aktivita i pasivita VOLNÝ ČAS 1/3 dne volný čas, 1/3 dne pracovní povinnosti, 1/3 dne spánek 8 + 8 + 8 = 24hod Volný čas je doba, kdy člověk koná činnosti podle své vůle takovou intenzitou, aby si odpočinul, bez záměru produktivity pro prospěch společnosti. Otázky k volnému času *Kdo disponuje volným časem a kdo ne? *Máme dostatek volného času? *Kde končí hranice práce a kde začíná volný čas? *Problém vidíme v tom, jak nejlépe trávit volný čas ( jakou náplň by měl mít), aby to bylo pro člověka optimální. Řecko, Řím * Aristoteles (384-322 př.n.l.), Platón (427-347) *rozjímání, zdůrazňuje vnitřní hodnotu, která nesměřuje k žádnému praktickému cíli. *„scholé“ *rozvíjení talentu pro radost, jediným účelem bylo podobat se bohům Gymnasion Renesance * „odpočinek musí být takový, aby člověk byl schopen dál pracovat“ * Thomas More (1478 – 1535), – ve svém díle „Utopia“ pracuje člověk pouze 6 hodin a s volným časem pak má nakládat dle libosti a svobodného rozhodnutí. * Thomasso Campanella (1568 – 1639) – pracovní dobu zkrátil na 4 hodiny denně, a volný čas měl člověk trávit příjemným studiem, rozhovory, čtením, vypravováním, psaním, procházkami, rozvíjením tělesných a duševních vloh a to vše radostným způsobem. Není dovoleno pouze hrát v kostky a šachy či jiné hry v sedě. *Karel Marx (1818 – 1883). Jeho principy jsou základní východiska k pochopení volného času. Volný čas je stálá součást rozvoje člověka, chápe jej jako sféru lidské svobody – rozhodování a činnosti. Joffre Dumazedier * (1915 - 2002) * vědeckotechnická revoluce * změna způsobu života * civilizační nemoci * sociální determinismus Nelze redukovat život člověka na bipolární vztah PRÁCE – VOLNÝ ČAS. Vedle pracovních povinností existují i rodinné a společenské. vlastnosti * Volný čas je svobodnou volbou * podléhá determinujícím faktorům ve společnosti, závazkům a pravidlům plynoucím ze skupin a zařízení ( stanovy SK) * osvobození od závazků společenských zařízení (instituce rodinné, občanské, duchovní) * volnočasové aktivity profesionální povinností * je nezainteresovaný, nemá žádný utilitární, přesvědčovací, ideologický, politický, duchovní cíl * polovolný čas * Hledání blaha, radosti a potěšení jednotlivce je jednou z hlavních charakteristik volného času. Dumazedier rozlišuje 3 základní funkce volného času: *1. odpočinek (délassement), zotavení, reprodukce pracovní síly Volný čas osvobozuje od únavy, odstraňuje fyzické nebo nervové poruchy vyvolané napětím, výkonem povinností a zejména práce *2. rozptýlení (divertissement), zábava, rozptýlení, kompenzace, únik z monotónnosti práce *3. rozvoj osobnosti (développement) fyzický, kulturní, sociální Všechny 3 funkce spolu souvisí, překrývají se, existují ve střídavé míře u každého člověka. Vyvarovat bychom se měli jednostranné deformace. Dumazedier rozčleňuje převládající činnosti ve volném čase do 5ti kategorií: 1. činnost manuální 2. činnosti fyzické (sportovní, cestovní, turistika) 3. činnosti estetické 4. činnosti intelektuální 5. činnosti sociální 6. spotřební (dnes, doplněná) Tendence vývoje volnočasových aktivit * Od organizovaného k neorganizovanému * Od výkonu k prožitku (radost, sebeuspokojení, seberealizace) * Od kolektivního k individuálnímu * Od tradičního k netradičnímu (rizikovému, vzdělávacímu, k aktivitám pro rozšíření obzoru a kvality osobnosti) * Od města k přírodě (kompenzace prostředí a stresových vlivů) * Od dlouhodobých (stálých) vlivů ke krátkodobým trendům (módnost, identifikace) * Od pořádku k chaotismu a nestabilitě * Centrální organizace a koncepce jsou nahrazovány regionálními podle potřeb občanů Volný čas a jeho náplň Rekreace „scholé“ x re „creare“