Cenová politika – klíčová slova Cenová politika 1P Product 2P Price 3P Promotion 4P Place 5P People Cenová politika - vymezení Cenová politika je politika firmy v oblasti: • Cen • Rabatní politika • Politika dodacích a platebních podmínek • Financování prodeje Cena – základní informace Cena v Nejdůležitější informace pro zákazníka v Nejlépe napodobitelná konkurenci v Základ pro marži v Tvoří příjmy podniku Co ovlivňuje tvorbu ceny Tvorbu ceny ovlivňuje: v Náklady v Poptávka v Konkurence v Zákony – limity v Cíle firmy Snížení ceny může vést: Ne vždy snížení ceny přináší užitek: v Je těžké vrátit se na původní úroveň v Při snížení ceny dojde ke zvýšení objemu prodeje, ale jen dočasně v Zákazník může vnímat snížení ceny jako snížení kvality zboží Zvýšení ceny může vést v Ke snížení tržního podílu firmy na trhu v Vyvolání nepříznivého dojmu o firmě v K nahrávání konkurenci v K cenovým válkám Metody stanovení ceny Stanovení ceny s ohledem na náklady Následování cen konkurence Psychologické působení ceny Příklady: v Výhodné ceny je do 30.9. v Sezónní výprodej v Sleva až 50 v Pouze 39 Kč v Ceny devítkové v Super nabídka v Akce Psychologické působení ceny Další pojmy vztahující se k ceně Cenová diferenciace v Geografická – „vysokohorská“ přirážka, lázeňská cena v Personální – studenti, senioři, děti do tří let zdarma v Časová - sezónní Rozčleněná cena – nabalování ceny Př. v Cvičebnice + Pracovní sešit + Výsledky v Jazykový kurz v Letištní poplatky Cenová diferenciace hrad Bítov Cenová politika Palace Cinemas Ceny vstupného: v Dospělí 159 Kč v Děti, studenti, v senioři 129 Kč o Levné filmové pondělí 129 Kč o Filmové legendy 59 Kč o Filmový klub Rabatní politika Cenová politika je politika firmy v oblasti: • Cen • Rabatní politika • Politika dodacích a platebních podmínek • Financování prodeje Rabat Rabat – definice – dodatečná sleva za určitých podmínek v Kdo kupuje hodně v Kdo je stálý zákazník v Nákup na veletrhu v Nákup při jubileu )Tesco) v 1000 v pořadí atp. Rabat Cíle: v Zvýšení prodeje v Odměna pro věrné zákazníky Druhy rabatů: v Množstevní (2+1) v Hotovostní (%) v Superrabat – odstupňovaný v Rabat zaváděcí Dodací a platební podmínky Cenová politika je politika firmy v oblasti: • Cen • Rabatní politika • Politika dodacích a platebních podmínek • Financování prodeje Dodací podmínky • Časové dodací podmínky = dodací lhůta Do kdy? 2. Místní dodací podmínky = dodací parita Kam? Platební podmínky v Doba vystavení v Doba splatnosti v Skonto – sleva, která bude poskytnuta, když ihned zaplatí v Místo v Banka v Forma úhrady Financování prodeje Cenová politika je politika firmy v oblasti: • Cen • Rabatní politika • Politika dodacích a platebních podmínek • Financování prodeje Financování prodeje spotřebitel Spotřebitel své nákupy financuje: v Hotově v Šekem v Kreditní kartou v Bezhotovostní platbou v Úvěrem Financování prodeje výrobce Financování prodeje ze strany výrobce: 1. Obchodním úvěrem 2. Leasingem – právo využívat zboží náhradou za platbu stanovených splátek za určitý čas Operativní leasing – navrácení zboží po využití Finanční leasing – možnost odkupu zboží za zůstatkovou cenu Otázky k zamyšlení v V jakých oblastech se odehrává cenová politika firmy? v K čemu může vést snížení/zvýšení ceny? v Uveďte příklady cenové diferenciace. v Definujte: rabat, superrabat, skonto v Jakým způsoben financuje prodej spotřebitel a výrobce?