Marketing atraktivit Vybrané aplikace marketingu cestovního ruchu: vMarketing atraktivit vMarketing destinací vMarketing dlouhodobě udržitelného rozvoje vMarketing ubytovacích služeb vMarketing lodní a letecká doprava vMarketing cestovních kanceláří Klíčová slova Atraktivita cestovního ruchu, přírodní atraktivita, turistická atraktivita, atrakce cestovního ruchu Marketing atraktivit - definice Návštěva atraktivit je významným motorem cestovního ruchu. Rozeznáváme: v Přírodní atraktivity v Kulturní atraktivity v Atrakce cestovního ruchu Přírodní atraktivita def.: spočívá v zajímavých zvláštních, vyjímečných, ale i typických vlastnostech přírodního prostředí Rozlišujeme: V horských oblastech – vysoké hory, vyhlídky do údolí, skalní města, ledovce, propasti, jeskyně V přímořských a ostrovních oblastech – pláže, atoly, korálové útesy Ve vulkanických oblastech – činné a vyhaslé sopky, gejzíry, termální prameny Ostatní – pralesy, národní parky, tripické deštné pralesy Přírodní aktraktivita - problémy v Možnosti návštěv přírodních atraktivit jsou limitovány – počet lidí na vyhlídce v Spojováno s příznivým počasím v Ve většině případů sezónní využití cestovního ruchu – je třeba najít využití i mimo sezónu Kulturní atraktivita Def.: založena na historickém kulturním dědictví, na minulých a současných tradicích obyvatel destinace Rozeznáváme: Architektura - hrady, zřiceniny, zámky, historické zahrady, městské památkové rezervace, venkovské památkové rezervace Kulturní akce – lidové slavnosti, festivaly, koncerty, výstavy, vernisáže, galerie – třeboňské kaprové slavnosti Kulturní aktraktivita - problémy v Je třeba nalézt optimální způsob a míru (intenzitu) využití v Fyzické opotřebení atraktivity v Folklorizace v Místní obyvatelstvo Atrakce cestovního ruchu Def.: druh lidmi vytvořené atraktivity, motivací vzniku je zisk vytvořený na základě příjmů od návštěvníků Rozeznáváme: Organizované stavby – rozhledna, bludiště Představení, akce, události – letní Shakespearovské slavnosti Tématické parky (aquapark, dinopark, miniaturní města, zábavní parky, westernové městečko) Stálé výstavy a muzea specifického charakteru – muzeum voskových figur, veteránů Tématické akce – světová výstava, olympiáda Atrakce cestovního ruchu - problémy v Místní obyvatelstvo v Globalizační vlivy Příklady atraktivit Charakteristika trhu atraktivit Trh jednotlivých atraktivit se liší: v Vzdáleností, kterou jsou lidé ochotni překonat (Disney Word) v Frekvencí návštěv atraktivit (Niagárské vodopády x hrad Bítov) v Motivací pro návštěvy atraktivit (Mnichov – OctoberFest x olympijský areál) v Segmentací cílových skupin atraktivit (vzdělávací skupiny, podnikové akce, dětské atrakce) v Zemí původu návštěvníka (Japonci) v Typ atraktivity – někteří návštěvníci navštěvují jen jeden typ atraktivity, někteří vůbec nic Cenová politika Nulové vstupné – atraktivity ve státním vlastnictví, subvencované atraktivity Systémy slev pro rozdílné cílové skupiny – rodinné vstupné, vstupné mimo sezónu, 2 za cenu jednoho, sociální slevy – senioři, studenti Pozitivní cenová diskriminace Protihodnota může být důležitější než samotná cena. Vyšší cena za odpovídající protihodnotu (vstupné na zámek vranov nad Dyjí – filmová lokalita) Cenová segmentace – rozdělení ceny – hrad Bítov Nabalování ceny – ZOO Brno Cenová segmentace př. hrad Bítov Propagace atraktivit v Omezené prostředky na propagaci v Tisková média – noviny, časopisy v Brožury – nejdůležitější propagační prostředek – cíl vzbudit zájem a nabídnout doplňující informace (ubytování, strava) v Informace na webu – , vlastní web, turistické portály v Merchandising Merchandising Def.: Slovo merchandising (čti „merčendajzing“) pochází z anglického výrazu a má dva smysly. Jako podstatné jméno „the merchandise“ znamená zboží, jako sloveso „to merchandise“ znamená vystavovat zboží. Marketing atraktivit - shrnutí V současnosti je cestovní ruch zaměřen na aktivním využívání a vyhledávání atraktivit, to může vést k problémům. Aktivní přístup k zatraktivnění místa – např. Zařazení místa do Seznamu přírodního a kulturního dědictví UNESCO. Otázky k zamyšlení • Zvolte tři různé typy atraktivit cestovního ruchu v Jihomoravském kraji a zamaslete se nad trendy jejich rozvoje. • Zvolte jeden ze zábavních parků a popište jeho strategii, segment zákazníků, nabízené atrakce, cenovou politiku a další marketingové aspekty • Proč se v souvislosti s atraktivitami cestovního ruchu hovoří o sezónnosti?