Výzkum trhu - klíčová slova Analýza trhu – dotazník – pozorování – experiment – segmentace trhu – primární a sekundární výzkum Výzkum trhu Proč? v Zhodnocení situace na trhu v Stanovení marketingových cílů v Stanovení cílové skupiny, segmentace trhu v Nasazení nástrojů marketingového mixu Typy výzkumu • Podle druhu zkoumaného objektu v Subjektivní - názory v Objektivní – měřitelné veličiny 2. Podle času v Analýza trhu – statické, jednorázové v Pozorování trhu – průběh 3. Podle způsobu získávání informací v Primární v Sekundární Metody výzkumu trhu • Dotazování Forma dotazování: písemná, telefonická, ústní v Anketa v Řízený rozhovor v Dotazník 2. Pozorování – chování zákazníka přímo na místě 3. Experiment Dotazník – zásady tvorby v Předvýzkum v Otázky: osobní (identifikační), přímé a nepřímé, otevřené a uzavřené, kontrolní. Otázky vytvářet tak, aby se dobře a jednoduše vyhodnocovaly. v Monotématický, více tématický v Délka dotazníku – max 4 A4 v Počet otázek – max. 20 v Grafická úprava a přehlednost v Identifikační otázky v Úvodní slova – k čemu slouží, kam poslat zpět a do kdy v Instrukce k vyplňování Identifikační otázky Otázky otevřené a uzavřené Jaký druh soutěžního pořadu máte nejraději ? a) ryze vědomostní (Riskuj) b) soutěžní pořad spojený se zábavou (Kufr) c) takový, do kterého se může zapojit i televizní divák (Triga) d) soutěž založenou na fyzických vlastnostech soutěžících (Pevnost Boyard) e) nemám v oblibě soutěžní pořady Při sledování zahraničního pořadu nejvíce oceňujete : a) klasický dabing - každá postava filmu je namlouvána jinou osobou b) rychlodabing - všechny osoby filmu jsou namlouvany jed nou osobou c) titulkování pořadů d) pořad v původním znění e) jiné ............... Který z televizních pořadů máte nejraději ? ................. Otázky přímé a nepřímé Nedílnou součástí každého vysílacího schématu je seriál. Vaše rodina by ocenila : a) opakování staršího českého seriálu b) uvedení nového českého seriálu c) klasický americký seriál ( Dallas, Dynastie ) d) reprízu nebo uvedení nového zahraničního seriálu z evropské produkce (Profesionálové, Dempsey and Makepeacová ...) e) seriály nesledujeme Otázky kontrolní v Vytváří se přibližně 2 kontrolní otázky a to na nejdůležitější informace, které chcete z dotazníků získat. v Pořadí otázek v Ptaní se přímou a nepřímou otázkou. Grafická stránka dotazníku Televizi sleduji jenom o víkendu. A ty? Při výběru televizního magazínu (časopis s televizními programy) je pro Vás důležité: Cena 1 2 3 Přehlednost 1 2 3 Fotografie 1 2 3 Co vždy uvádět při vyhodnocování dotazníků Kolik lidí je reprezentativní vzorek? Rozdíly mezi výzkumem a průzkumem Uvádět vždy: v Metoda výzkumu (dotazník, rozhovor) v Kde výzkum probíhal a kdy v Kolik bylo oslovených respondentů v Zda byl proveden předvýzkum v Statistická metoda vyhodnocení Otázky k zamyšlení v Jaké metody výzkumu trhu rozeznáváme? v Jaké jsou zásady pro tvorbu dotazníku? v S jakým typem otázek se můžete setkat v dotaznících? v Které informace se uvádějí při vyhodnocování dotazníku?