Základní pojmy marketingu klíčová slova Marketing – marktingový mix – produkt – cena – distribuce - propagace Definice marketingu Marketing je takový proces řízení, kterým podnik dosahuje zisku prostřednictvím spokojených zákazníků. Marketing – hledání cílových skupin pro odbyt a metody ovlivňování trhu (marketingový mix) Hlavní úkoly marketingu v Výzkum trhu v Analýza trhu jako celku (strategie vstupu na trh) v Analýza zákazníka v Analýza konkurence v Analýza vlastního podniku v Stanovení cílů podniku v Stanovení marketingových cílů v Určení marketingové strategie v Vypracování marketingového plánu v Taktika marketingového mixu v Vlastní prodej v Hodnocení úspěšnosti prodeje Cíle podniku v Musí o nich vědět všichni v Ztotožnění se s cíli v Postupy, jak cílů dosáhnout v Musí být vreálné v Měřitelné v Kontrolovatelné v Srozumitelné v Co? Kdy? Jak? Orientace firmy na trh • Výrobní: odbyt na velkém trhu, minimální náklady na jednotku produkce – nízká cena • Výrobková: zvyšování množství nabízeného sortimentu • Prodejní: prodávat stávajícím zákazníkům větší množství • Marketingová: Výzkum trhu – nabízet jen to, co lidé chtějí Marketingový mix 1P Product – Výrobková politika Produkt – výrobní sortiment - šířka sortimentu - hloubka sortimentu – atributy výrobku – značka – logo – klasifikace výrobků – životní cyklus výrobku 2P Price – Cenová politika Cena – cenová diferenciace – metody stanovení ceny – psychologické působení ceny – rabatní politika – dodací a platební podmínky – financování prodeje 3P Place – Distribuční politika Distribuční kanál – distribuční cesta – Maloobchod – Velkoobchod - Logistika 4P Promotion – Komunikační politika Komunikační mix osobní prodej telemarketing direkt mailing reklama podpora prodeje public relations sponzoring Otázky k zamyšlení • Jaké jsou hlavní úkoly marketingového oddělení firmy? • Vysvětlete podstatu jednotlivých orientací firmy na trh. • Které nástroje tvoří marketingový mix.