Život osob s postižením v minulosti - Ve starověkém Řecku byla veškerá léčba pod vlivem náboženství. Léčba, včetně léčby tělesných či mentálních postižení probíhala např. v „Asklépionech“ (podle boha lékařství Asklépia). Základní léčebná technika – Letargie (polospánek) - Mnoho jedinců s viditelným postižením nebo mentálním postižením bylo prohlašováno za posedlé ďáblem, nebo mající ďáblovo znamení. Upalování tak bylo běžnou praktikou i na území dnešní České republiky. - V Brně byl zřízen první „Azyl“ v roce 1582. Duševně nemocní a mentálně postižení byli vystavování v klecích pro pobavení obyvatelstva. -V období od roku 1938 do 1989 se totalitní režimy snaží jedince s postižením zcela eliminovat nebo alespoň přesvědčit většinu společnosti o jejich neexistenci. Představa „zdravé,“ „normální“ společnosti. - Paralympijské hnutí - V roce 1948 Sir Ludwig Guttmann v rehabilitačním zařízení anglického města Stoke Mandeville zorganizoval závody pro veterány 2.světové války se zraněním páteře. O čtyři roky později se těchto her zúčastnili sportovci z Holandska a podpořili tak vznik hnutí dnes označovaného jako paralympijské. Jeho myšlenka se poprvé uskutečnila v r. 1960, necelé dva měsíce po skončení OH v Římě. Historicky se tedy uskutečnily I. Paralympijské hry. Letní paralympijské sporty n Lukostřelba n Atletika n Boccia n Cyklistika n Jízda na koni n Fotbal (5-a-side) n Fotbal (7-a-side) n Goalball n Judo n Powerlifting n Veslování n Vodáctví n Střelba n Plavání n Stolní tenis n Volejbal (sezení) n Basketball (vozíčkáři) n Šerm (vozíčkáři) n Rugby (vozíčkáři) n Tenis (vozíčkáři) Boccia n Cílem hry je umístit míčky své barvy co nejblíže bílému (cílovému) míčku. Boccia jako sportovní disciplína je určena především sportovcům z řad jedinců s dětskou mozkovou obrnou, traumatickým poškozením mozku či po mozkové mrtvici, popřípadě i pro jiná postižení s těžkými pohybovými dysfunkcemi končetin. Zimní paralympijské sporty n Alpské lyžování n Hokej n Severské lyžování n Biatlon n Cross-country lyžování n Curling (vozíčkáři) Speciálně pedagogické vývojové fáze Ø Školský systém – exkluze Ø Školský systém- segregace – speciální školství Ø Školský systém - integrace – žáci se speciálními vzdělávacími potřebami Ø Diferencovaná škola pro všechny - inkluze Speciálně pedagogická nabídka n Speciální školy – v některých zemích OECD ještě přetrvávají – systémy jsou značně diferencované n Speciální třídy – při běžných školách existují ve všech státech OECD n Běžné třídy – některé země mají relativně malý počet speciálních tříd či škol - Itálie, skandinávské země – Norsko, Island – žáci jsou podporováni v běžné třídě n Podpůrné služby (podpůrný učitel, asistent, cestující učitel) – podpůrný personál pracuje s dítětem/žákem, rodiči, učiteli apod. Česká republika Ø Integrace/inkluze po roce 1989 Ø Individuální integrace Ø Skupinová integrace Ø Speciální/specializované třídy Ø Podpůrné služby Modely integrace n Medicínský model – vychází z biologicko organických nebo funkčních příčin a vede k medicinsky orientované péči n Sociálně patologický model – důvody integračních potíží jsou sociální povahy n Model prostředí – přizpůsobení prostředí integrovaným žákům n Antropologický model – jde o zlepšení personální interakce, jde o respekt identity postižených a jejich jedinečnosti Sociální aspekty integrace n Fyzická / lokální integrace – přítomnost postižených a nepostižených na stejném místě n Funkční integrace – na příslušné aktivitě participují obě skupiny n Sociální integrace – způsobuje, že všichni patří ke stejné skupině n Společenská integrace – představuje skutečnou účast na společenském životě Procesy přizpůsobení n Asimilace – postižený se má vypořádat se způsoby chování většiny a pokud možno je převezme n Akomodace – uznávají se svébytná práva postižených. Tlak na přizpůsobení je na většinu n Adaptace – požaduje oboustranné přizpůsobování postižených a intaktních – dynamický proces vzájemného přizpůsobování Systém kurikulárních dokumentů n Národní program rozvoje vzdělávání v ČR – Bílá kniha (2001) n Zákon o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání n Systém kurikulárních dokumentů pro vzdělávání žáků od 3 – 19 let – dvě úrovně Ø Státní úroveň – národní program vzdělávání NPV a rámcový vzdělávací program RVP Ø Školní úroveň – školní vzdělávací programy ŠVP a manuály Rámcový vzdělávací program - RVP Ø Předškolní vzdělávání Ø Základní vzdělávání Ø Střední všeobecné (gymnaziální) vzdělávání Ø Střední odborné vzdělávání Principy RVP pro základní vzdělávání ZV n Navazuje na RVP pro předškolní vzdělávání PV a je východiskem pro koncepci RVP pro střední vzdělávání n Vymezuje vše, co je společné a nezbytné v povinném základním vzdělávání n Specifikuje úroveň klíčových kompetencí n Vymezuje vzdělávací obsah – očekávané výstupy a učivo (pro MR – modifikované) n Zařazuje průřezová témata – závazná součást n Umožňuje modifikaci pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami n Je závazný pro střední školy pro stanovení požadavků na přijímací řízení Tendence ve vzdělávání podle ZVP ZV n Zohledňovat při dosahování potřeby a možnosti žáků n Využívat vnitřní diferenciaci výuky n Nabízet povinně volitelné předměty pro rozvoj zájmů a individuálních předpokladů žáků n Vytvářet příznivé sociální klima založené na motivaci, spolupráci a aktivizujících metodách výuky n Změny v hodnocení směrem k průběžné diagbńostice, individuálnímu hodnocení, širšímu slovnímu hodnocení n Zachovat heterogenní skupiny co nejdéle, oslabit důvody k vyčleňování žáků do specializovaných tříd a škol n Zvýraznit spolupráci s rodiči Vzdělávací oblasti RVP ZV n Jazyk a jazyková komunikace (Český jazyk a literatura a cizí jazyk) n Matematika a její aplikace n Informační a komunikační technologie n Člověk a jeho svět n Člověk a společnost (Dějepis, výchova k občanství) n Člověk a příroda (Fyzika, chemie, přírodopis, zeměpis) n Umění a kultura (Hudební výchova, výtvarná výchova) n Člověk a zdraví (Výchova ke zdraví, tělesná výchova) n Člověk a svět práce Klíčové kompetence n Klíčové kompetence – soubor znalostí, dovedností, schopností, postojů a hodnot důležitých pro osobní rozvoj a uplatnění ve společnosti Ø Kompetence k učení Ø Kompetence k řešení problémů Ø Kompetence komunikativní Ø Kompetence sociální a personální Ø Kompetence občanské Ø Kompetence pracovní Pojetí základního vzdělání n Vzdělávací obsah je tvořen Ø očekávanými výstupy a Ø učivem (u MR modifikovaný program) q Na 1. stupni je členěn na 1. období (1.-3. ročník) a 2. období (4.-5. ročník) q RVP ZV stanovuje očekávané výstupy na konci 3. ročníku jako nezávazné a na konci 5. a 9. ročníku jako závazné. q Učivo je strukturováno do tématických okruhů a je chápáno jako prostředek k dosažení očekávaných výstupů Cíle základního vzdělání n Osvojit si strategie učení a motivovat je pro celoživotní učení n Podněcovat žáky k tvořivému myšlení, logickému uvažování a k řešení problémů n Vést žáky k všestranné, účinné a otevřené komunikaci n Rozvíjet u žáků schopnost spolupracovat n Učit žáky aktivně rozvíjet a chránit fyzické, duševní a sociální zdraví a být za ně odpovědný n Vést žáky k toleranci k jiným lidem, jejich kulturám n Pomáhat žákům poznávat vlastní schopnosti v souladu s reálnými možnostmi, uplatňovat je při rozhodování o vlastní životní a profesní orientaci Průřezová témata n Reprezentují v RVP ZV okruhy aktuálních problémů současného světa n Stávají se nedílnou součástí základního vzdělávání – jsou povinné n Jsou důležitým formativním prvkem základního vzdělávání n Vytvářejí příležitosti pro individuální uplatnění žáků i pro jejich spolupráci n Pomáhají rozvíjet osobnost žáka především v oblasti postojů a hodnot Vymezení průřezových témat Ø Osobnostní a sociální výchova Ø Výchova demokratického občana Ø Výchova k myšlení v evropských a globálních souvislostech Ø Multikulturní výchova Ø Environmentální výchova Ø Mediální výchova Osobnostní a sociální výchova n Tématické okruhy jsou zaměřeny na Ø Osobnostní rozvoj Ø Sociální rozvoj Ø Mravní rozvoj q Přínos k rozovoji osobnosti žáka Ø V oblasti vědomostí, dovedností a schopností Ø V oblasti postojů a hodnot Osobnostní rozvoj n Rozvoj schopností poznávání – cvičení smyslového vnímání, pozornosti a soustředění n Sebepoznání a sebepojetí – zdroj informací o sobě, moje tělo, moje psychika (temperament, postoje, hodnoty), co o sobě vím, co ne n Sebereagulace a sebeorganizace n Psychohygiena n Kreativita Sociální rozvoj n Poznávání lidí n Mezilidské vztahy – empatie, respektování, podpora, pomoc, lidská práva jako regulativ vztahů n Komunikace – řeč těla, řeč zvuků a slov, dovednosti pro sdělování verbální i neverbální, dialog, komunikace v různých situacích n Kooperace – rozvoj individuálních a sociálních dovedností pro kooperaci Morální rozvoj Ø Řešení problémů a rozhodovací dovednosti – z hlediska různých typů problémů a sociálních rolí – problémy v mezilidských vztazích, zvládání učebních problémů, v seberegulaci Ø Hodnoty, postoje, praktická etika – analýza vlastních i cizích postojů a hodnot a jejich projevů v chování lidé Multikulturní výchova n Tématické okruhy: Ø Kulturní diference – respektování zvláštností různých etnik Ø Lidské vztahy – tolerantní vztahy, spolupráce s lidmi bez ohledu na jejich kulturní, sociální, náboženskou, zájmovou nebo generační příslušnost Ø Etnický původ – rovnocenost všech entických skupin a kultur Ø Multikulturalita – význam užívání cizího jazyka jako nástroje dorozumění a celoživotního vzdělávání Ø Princip sociálního smíru a solidarity Přínos multikulturní výchovy n V oblasti vědomostí, dovedností a schopností Ø Poskytuje základní znalosti o různých etnikách Ø Rozvíjí dovednost orientovat se v pluralitní společnosti Ø Učí žáky komunikovat a žít ve skupině s příslušníky odlišných sociokulturních skupin Ø Rozvíjí schopnost tolerance k jiným sociokulturním skupinám Ø Rozvíjí dovednost rozpoznat projevy rasové nesnášenlivosti Ø Znalost terminologie – kultura, etnikum, identita, diskriminace, xenofobie, rasismus, národnost, netolerance n V oblasti postojů a hodnot n Pomáhá vytvářet postoje tolerance a respektu k odlišným sociokulturním skupinám n Napomáhá žákům uvědomit si vlastní identitu n Stimuluje a ovlivňuje jednání a hodnotový systém žáků n Vede k angažovanosti při potírání projevů intolerance, xenofobie, diskrimanace a rasismu n Učí vnímat se sebe sama jako občana