Psychopedie § Specialněpedagogická disciplína, která se zabývá edukací osob s mentálním či jiným duševním postižením, § zabývá se edukací, reedukací, diagnostikou, poradenstvím, rehabilitací, integrací a socializací jedince s mentálním postižením. § CÍLEM: dosažení maximálního stupně rozvoje osobnosti jedince s mentálním či jiným duševním postižením a jeho integrace do společnosti. Mentální retardace (MR) § Vývojová porucha integrace psychických funkcí postihující jedince ve všech složkách jeho osobnosti – duševní, tělesné i sociální § Trvale porušena poznávací schopnost – projevuje se v procesu učení § Celkové snížení intelektových schopností (schopnost myslet, učit se, přizpůsobovat se svému okolí), dochází k němu v průběhu života jedince MR § Je stav trvalý: § Vrozený § Částečně získaný (do 2 let života dítěte) § Zastaralý název pro MR: § Oligofrenie § Slabomyslnost Demence § Proces zastavení, rozpadu normálního mentálního vývoje po 2. roce života § Získaná MR § Příčiny – nemoc, úrazy hlavy (zánět mozku, nádory), poruchy metabolismu, intoxikace, duševní poruchy § Projevy – poruchy paměti, orientace, úsudku, schopnosti abstraktního myšlení, motivace, pozornosti, emotivity, chování, komunikace § Dva druhy demencí: § Dětská § Stařecká § Dále se demence dělí na: § Atroficko-degenerativní § Ischemicko-vaskulární § Symptomatickou Pseudooligofrenie § zdánlivá MR, ve skutečnosti se nejedná o MR (dříve sociální debilita) § způsobena vlivem vnějšího prostředí, D je výchovně zanedbané, trpí psychickou deprivací, pochází ze sociokulturně znevýhodněného prostředí. § IQ nižší o 10 až 20 bodů - hraniční pásmo MR. § Projevy: opož.vývoj řeči, myšlení, schopnosti sociální adaptace, infantilismus, hravost, negativismus, apatie. Motorika nebývá porušena. § Nejedná se o stav trvalý. Etiologie MR § Prenatální – infekce matky, špatná výživa v těhotenství, toxické látky, záření, úrazy matky § Perinatální – nedostatek kyslíku, protahovaný porod § Postnatální (do 2 let) – infekce novorozeněte, záněty mozku, úrazy, špatná výživa § Dědičnost, vliv prostředí, genetické příčiny Klasifikace MR dle 10. revize MKN: § A) Druh postižení: § F 70-79 Mentální retardace § B) Stupeň postižení: § F 70 Lehká MR - IQ 69-50 (u dospělých odpovídá ment. věku 9-12 let). Stav vede k obtížím při školní výuce. Mnoho dospělých schopno práce a úspěšně udržují sociální vztahy a přispívají k životu společnosti. § F 71 Středně těžká MR - IQ 49-35 (6-9 let věku). Výsledkme je zřetelné vývojové opoždění v dětství, avšak mnozí se dokáži vyvinout k určité hranici nezávislosti a soběstačnosti, dosáhnout přiměřené komunikace a školních dovedností. Dospělí budou potřebovat různý stupeň podpory k práci a k činnostem ve společnosti. § F 72 Těžká MR - IQ 34-20 (3-6 let). Stav vyžaduje trvalou potřebu podpory. § F 73 Hluboká MR - IQ 19 a níže (ment. věk pod 3 roky). Stav způsobuje nesamostatnost a potřebu pomoci při pohybování, komunikaci a hygienické péči. § F 78 Jiná MR – MR nelze přesně určit pro přidružená postižení smyslová a tělesná, poruchy chování a autismus. § F 79 Nespecifikovaná MR – je určeno, že jde o mentální postižení, ale pro nedostatek znaků nelze jedince přesně zařadit. § C) Typ postižení: § eretický (nepokojný, dráždivý, instabilní) § torpidní (apatický, netečný, strnulý) § nevyhraněný. Lehká MR § Dědičnost, sociokulturní deprivace, nedostatek stimulace § Do 3 let lehké opoždění psychomotoric.vývoje, nejvýraznější problémy v obd. Šk. Docházky § Emocionální labilita, impulzivita, úzkostnost, výchovné působení a rodinný vliv velký význam § Schopni práce a udržování soc.vztahů Středně těžká MR § Organická etiologie § Opožděné myšlení, řeč, přetrvává do dospělosti § Epi, autismus, neurol. a těl. postižení § Řeč jednoduchá, obsahově chudá, agramatismy § Sebeobsluha – mnohdy částečná § Emocionální labilita, afektivita § Další vzdělávání – praktická škola § Jednoduché pracovní zařazení, chráněné prostředí Těžká MR § Genetická a negenetická etiologie – malformace CNS, infekce, poškození zárodečné buňky § Psychomotor. vývoj výrazně opožděn již v předškolním věku, somatické vady a příznaky celkového poškození CNS § Možnost osvojení zákl. hygienických návyků a sebeobsluhy – někteří v dospělosti nejsou schopni § Omezení psychických procesů, poruchy pozornosti, minimální rozvoj komunikačních dovedností, jednoduchá řeč, nestálost nálad, afektivita, impulsivita § Poznává blízké osoby, potřeba celoživotní péče § ZŠ speciální Hluboká MR § Organická etilogie § Těžké omezení motoriky, stereotypní automatické pohyby § Kombinace s postižením sluchu, zraku, těžkými neurolog. poruchami, atypický autismus § Neschopnost sebeobsluhy, nonverbální komunikace bez smyslu, výkřiky, grimasy § Lze dosáhnout porozumění jednouchým požadavkům, okolí nepoznává, totální poškození afektivní sféry, sebepoškozování, nedožívají se vyššího věku Downův syndrom § Chromozomální onemocnění - trizomie 21 chromozomu. § Fyziognomické zvláštnosti: § menší hlava, zadní část je plošší - kulatý vzhled § oční víčka úzká, šikmá, kolmá kožní řasa § malé uši, malá ústa pootevřená, velký jazyk § chybné postavení zubů, opožděný růst § mohutnější krk, 1/2 D-jedna rýha přes dlaň (Opičí rýha) § celková hypotonie (snížený svalový tonus) § vzrůst: muži 147-162 cm, ženy 135-155 cm, obezita § 40% srdeční vada, časté smyslové vady § většinou v pásmu středně těžké MR Edukace jedinců s MR 1): § Předškolní vzdělávání - od 3 do 6/7 let D (Školský zákon 561/2004 Sb., Vyhláška č. 14/2005 Sb., Vyhláška č. 73/2005 Sb.) § mateřská škola § mateřská škola speciální § speciální třída při mateřské škole § D se vzdělávají podle Rámcového vzdělávacího programu pro předškolní vzdělávání (2007/2008) § vymezuje cíle předškolního vzdělávání, klíčové kompetence, vzdělávací obsah a zásady pro tvorbu školních vzdělávacích programů. Edukace 2): § Vzdělávání v období povinné školní docházky (Školský zákon 561/2004 Sb., Vyhláška č. 48/2005 Sb., Vyhláška č. 73/2005 Sb.) § základní škola § základní škola praktická § základní škola speciální § třída pro Ž se zdravotním postižením při Z § Základní škola praktická: § Ž v pásmu lehké MR § 9 let, 1.stupeň (1.-5.ročník), 2.stupeň (6.-9.ročník) dle nové legislativy od školního roku 2007/2008 - Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání upravený pro Ž s LMR Edukace 3): § Základní škola speciální: § Ž s takovou úrovní rozvoje rozumových schopností, která jim nedovoluje prospívat na ZŠ na na Z praktické, ale umožňuje jim s pomocí sp péče osvojit si základní vědomosti, dovednosti, návyky, potřebné k orientaci v okolním světě § Ž v pásmu středně těžké MR § Vzdělávací program ZŠ speciální § Vzdělávací program přípravného stupně ZŠ speciální § náplň práce tvoří: zvládnutí trivia (čtení, psaní, počítání), sebeobsluhy, osobní hygieny, osvojení si pracovních dovedností Edukace 4): § Přípravný stupeň ZŠ speciální: § Ž s těžkou MR, s více vadami, s autismem § délka 1-3 roky. § Rehabilitační vzdělávací program ZŠ speciální § Ž s těžkou a hlubokou MR, s autismem a s více vadami § délka 10 let, první stupeň (5 let), druhý stupeň (5 let) § učební plán: rozumová výchova, smyslová V, pracovní a VV, HV, pohybová V, rehabilitační a tělesná V. § 2 pedagogové, + 1 asistent pedagoga § 2 místnosti § 4-6 Ž § alternativní formy komunikace. Edukace 5): § Edukace v rámci profesní přípravy § střední odborné učiliště § odborné učiliště (OU, 2 a 3 roky) § praktická škola (1 rok a 2 roky) § Další vzdělávání (dospělých): § večerní školy, § kurzy k doplnění vzdělání § SPC pro MR § Ústav sociální péče ÚSP (MPSV ČR) Obecné principy 1. Zásada názornosti – mentálně postiženému dítěti musíme věci a jevy předkládat prostřednictvím co možná největšího počtu analyzátorů aby mohly vznikat mnohočetné spoje mezi vnímanými jevy a později představami. Ve zvýšené míře to platí při seznamování s abstrakty. 2. Zásada přiměřenosti – rozumí se takový výběr učiva, didaktických metod, organizačních forem i struktury hodiny, které odpovídají věku a stupni postižení žáků. Souvisí s individuálním přístupem. 3. Zásada soustavnosti – návyk soustavnosti je třeba u mentálně postiženého dlouho cvičit, neboť svojí povahou táhnou k živelnému mnohdy zmatenému poznávání. 4. Zásada trvalosti – na ZVŠ se tato zásada převážně vztahuje na dovednosti a návyky, které je nutno neustále procvičovat, vracet se k nim s četnou variabilitou vztahů s ukázkou praktického využití v obměněných podmínkách a situacích. 5. Zásada uvědomělosti a aktivity žáků – aktivitu mentálně postižených lze navodit jejich osobní zainteresovaností na řádném osvojení si vědomostí a dovedností formou soutěže. Také neustálá kontrola pozornosti žáků má aktivizující hodnotu.