Speciální pedagogika - je jednou z velmi významných pedagogických disciplín. Je orientována na výchovu a vzdělávání, na pracovní a společenské možnosti zdravotně a sociálně znevýhodněných osob a na řešení výzkumných problémů oboru. V období školního vzdělávání se setkáváme s termínem „dítě se speciálními vzdělávacími potřebami“. Vědní obor zaměřen na teorii a praxi výchovy, vyučování a vzdělávání dětí, mládeže a dospělých se speciálními potřebami z důvodu somatického, senzorického, mentálního, řečového nebo psycho-sociálního defektu, poruchy nebo omezení či jejich kombinace. Pojem SP – v užším smyslu a v širším smyslu. Předmětem péče spec. ped. je zdravotně, eventuálně sociálně znevýhodněná osoba, která potřebuje podporu v oblasti výchovy, vzdělávání, při pracovním uplatnění a společenském uplatnění. Patří sem odlišnosti charakteru – závady, oslabení, odchylky, poruchy, vady, postižení. Vztah SP k jiným vědám Vzdělávání žáků se speciálními potřebami Ø Žáci se zdravotním postižením Ø Žáci se zdravotním znevýhodněním Ø Žáci se sociálním znevýhodněním Ø Žáci nadaní a mimořádně nadaní n RVP ZV platí pro všechny žáky se speciálními potřebami, pro žáky s MR platí příloha (3 stupně úrovně) Žáci se zdravotním postižením n Za žáky se zdravotním postižením se považují žáci Ø S tělesným postižením (somatopedie) Ø Se zrakovým postižením (oftalmopedie) Ø Se sluchovým postižením (surdopedie) Ø S mentálním postižením (psychopedie) Ø S autismem Ø S vadami řeči (logopedie) Ø Se souběžným postižením více vadami Ø Se specifickými poruchami učení nebo chování (etopedie) Žáci se zdravotním znevýhodněním - za žáky se zdravotním znevýhodněním se považují žáci Ø Zdravotně oslabení Ø Dlouhodobě nemocní Ø S lehčími zdravotními poruchami vedoucími k poruchám učení nebo chování Žáci se sociálním znevýhodněním n Z rodinného prostředí s nízkým sociálně kulturním postavením n Ohrožení sociálně patologickými jevy n S nařízenou ústavní výchovou n S uloženou ochrannou výchovou n Žáci v postavení azylantů a účastníků řízení o udělení azylu Vzdělávání žáků se zdravotním postižením a znevýhodněním n Do ŠVP jsou zařazeny Ø Speciální vyučovací předměty (znakový jazyk) Ø Předměty speciálně pedagogické péče (logopedická péče, řečová výchova, komunikační dovednosti, prostorová orientace a samostatný pohyb zrakově postižených, sociální dovednosti) Při identifikaci speciálních potřeb žáka a jeho vzdělávání se využívá se souhlasem rodičů služeb školských poradenských zařízení a odborných pracovníků školního poradenského pracoviště Podmínky vzdělávání n Odstraňovat architektonické bariéry n Uplatňovat princip diferenciace a individualizace vzdělávacího procesu n Používat kompenzační pomůcky, vhodné učebnice a učební pomůcky n Uplatňovat alternativní formy komunikace – znaková řeč, Braillovo písmo, AAK n Využívat působení druhého pedagoga n Spolupracovat s rodiči n Spolupracovat s poradenskými pracovníky Tělesně postižení n Tělesné postižení omezuje ve větší míře pohyb, v nejtěžších případech vede až k celkové nehybnosti n Postiženy mohou být horní i dolní končetiny, mohou se vyskytovat i různé druhy amputací a poúrazové stavy n Časté jsou různé formy dětské mozkové obrny, které mohou mít mnoho variant Problémy dětí/žáků s tělesným postižením spočívají: Ø V různé míře izolovanosti a závislosti na okolí Ø Je třeba respektovat potíže se sebeobsluhou Ø Problémy komunikační Ø Společenské problémy Ø Obtíže s pohybem a dopravou Tělesné postižení působí na psychické projevy člověka Ø Mění se životní rytmus Ø Dochází k poruchám aktivity Ø Změnám postojů a sebehodnocení Ø Objevují se komplexy méněcennosti Ø Zvýšená citlivost a vyšší míra závislosti Tělesně postižený musí překonávat překážky Ø Primární architektonické Ø Sekundární společenské Obsah vzdělávání n Tělesně postižený žák integrovaný do běžné třídy Ø By měl být sociálně adaptabilní Ø Měl by mít dostatečnou míru volních vlastností, které jsou nezbytné k překonávání překážek Ø Měl by plnit požadavky stanovené RVP ZV, případně s možností rozložení učiva do 10 ročníků Obecně platí, že s použitím kompenzačních pomůcek může tělesně postižený žák absolvovat všechny předměty Ø Obtíže činí předměty náročné na motoriku, zejména jemnou (geometrie, VV, TV – zde je třeba někdy obsah upravit) Podmínky vzdělávání n Ve školách vzdělávajících žáky s tělesným postižením je třeba vytvořit tyto podmínky: Ø Bezbariérový vstup do školy Ø Odpovídající technické vybavení pro pohyb žáků po škole – žáci musí být samostatní, výjimečně pomoc asistenta Ø Vhodné didaktické pomůcky (spolupráce s SPC) Ø Vybavení kompenzačními pomůckami (vozík, lehátka, vhodné stolky a židle) Ø PC/psací stroj pro žáky, kteří nemohou psát Chronická onemocnění Ø Onkologická onemocnění Ø Nemoci žláz Ø Ledvin Ø Krevní onemocnění Ø Alergie Ø Psychiatrická a neurologická onemocnění n Situace dětí/žáků s chronickým onemocněním je složitá, jejich postižení často není vidět, a proto se zdá být méně závažné Zrakové postižení n Žáci se zrakovým postižením se mohou vzdělávat podle ŠVP korespondujících s RVP ZV n Podmínky vzdělávání se liší z hlediska intenzity postižení Ø Žáci slabozrací Ø Se zbytky zraku Ø Nevidomí n Každá z těchto kategorií vyžaduje speciální pedagogický přístup a odlišné technické zázemí Obsah vzdělávání n Specifické potřeby jednotlivých skupin n Žáci s lehčí zrakovou vadou Ø Mohou s pomocí optických pomůcek zvládnout všechny nároky základního vzdělávání n Žáci s těžkou zrakovou vadou a nevidomí Ø Musí mít upravené podmínky ke vzdělávání Ø Vhodné technické vybavení učeben Ø Personální zajištění výuky oftalmopedy Specifika v edukaci n U žáků je třeba rozvíjet samostatné myšlení n Adaptabilitu n Přiměřené reagování na změny okolního prostředí n Překonávání překážek technické povahy Předměty speciální péče n Standardní součást učebního plánu pro ZP Ø Prostorová orientace a samostatný pohyb zrakově postižených Ø Psaní na počítači a práce na počítači n Další předměty n Zraková stimulace n Práce s optickými pomůckami n Speciální příprava čtení a psaní bodového písma n Logopedická péče n Zdravotní tělesná výchova Podmínky vzdělávání n Podnětné prostředí, individuální přístup n Nižší počet žáků ve třídě n Vhodné materiální a technické vybavení školy (odstranění bariér, speciální osvětlení, speciální učebnice, zvětšené písmo, přepis do Brailla, optické pomůcky) n Možnost užívání didaktických kompenzačních pomůcek (plastické modely, měřící přístroje, televizní lupy, PC) n Výuka předmětů speciální péče n Seznámení spolužáků a jejich rodičů s problematikou zrakově postižených Sluchové postižení n Žáci se sluchovým postižením se mohou vzdělávat na základě ŠVP korespondujících s RVP ZV n Podmínky se liší podle stupně a druhu jejich postižení n Vady sluchu můžeme rozdělit podle Ø Závažnosti – nedoslýchavost a hluchota Ø Podle doby vzniku – prelingvální a postlingvální q Nedoslýchavost, ohluchnutí a prelingvální hluchota jsou tři rozdílná postižení Nedoslýchaví n Základní technickou pomůckou jsou elektronická sluchadla n Jedinci s lehkou sluchovou vadou, kteří používají sluchadlo, rozumějí mluvené řeči i bez odezírání n Postižení střední a těžkou nedoslýchavostí potřebují kromě sluchadla mít schopnost odezírat n Někteří nedoslýchaví komunikují znakovou řečí n Jedinci trpící střední a těžkou sluchovou vadu mají často problémy sociálního rázu. Ve světě slyšících mají komunikační problémy, ve společenství neslyšících neovládají dobře znakový jazyk a mají problémy rovněž. Ohluchlí n Dojde-li k ohluchnutí po částečném rozvoji řeči (2-4 roky), může si dítě s pomocí logopeda a pokud se naučí dobře odezírat, udržet dobře srozumitelnou řeč n Při ohluchnutí ve vyšším věku si postižení většinou zachovávají vybudovanou řeč, ale obtížně se učí odezírat a znakovou řeč n Postiženy bývají především modulační faktory řeči, protože jedinec ztratil kontrolu pomocí zpětné vazby n Někdy se využívají kochleární implantáty a další technické pomůcky (psací telefony, faxy, skryté titulky, v televizi, TELETEXT, PC) Prelingválně neslyšící n U těchto žáků bývá omezen řečový a jazykový rozvoj po všech stránkách n Není-li v útlém věku navázána plnohodnotná komunikace, dochází Ø K omezení přísunu informací Ø K narušení chápání syntaktické složky jazyka Ø Následkem je, že nebudou chápat řeč a neporozumí čtenému textu Ø S tím souvisí opoždění vývoje dítěte po stránce kognitivní, sociální i emocionální (pomoc – kochleární implantáty a nové technické pomůcky) Obsah vzdělávání n Nedoslýchaví zvládnou požadavky RVP ZV n Žáci s těžkou sluchovou vadou a prelingválně neslyšící se většinou vzdělávají ve speciálních školách nebo třídách se speciální péčí n Obsah vzdělávání – odlišný přístup u jazykových předmětů a v předmětu hudební výchova, často nahrazovanou hudebně dramatickou výchovou n K nejzávažnějším rozdílům dochází v komunikaci, rozdíly jsou zejména v auditivním vnímání a vyjadřování hlasitou řečí, těžiště se přesouvá do písemného projevu n Využívá se informačních technologií n Volba jazyka komunikace – vzdělávací jazyk může být i jazyk vizuálně motorický – znaková řeč Podmínky vzdělávání n Právo na výběr vzdělávací cesty Ø Bilingvální program Ø Orální program Ø Program totální komunikace n Nižší počet žáků ve třídě n Znalost problematiky sluchového postižení všemi pedagogy, individuální přístup n Možnost úpravy obsahu učiva vybraných předmětů n Znalost speciálních metod a jejich používání ve výuce n Pokračování v logopedické péči n Materiální a technické vybavení, kompenzační pomůcky n Běžné i speciální učebnice, videoprogramy, didaktické pomůcky Narušená komunikační schopnost n Pro zvládání učiva nutná intenzivní logopedická péče n Speciální třídy, školy, integrace n Výuka srozumitelného ústního i písemného projevu n Individuální přístup pedagogů, IVP n Snížený počet žáků, vhodné sociální klima ve třídě n Spolupráce s rodinou, SPC, lékaři Specifické poruchy učení n Dyslexie, dysgrafie, dysortografie, dyskalkulie (dyspraxie, dyspinxie) n Respektovat indiv. prac. tempo n Snížený počet žáků ve třídě n Metody a postupy práce n Relaxace, režim dne, uspořádání třídy Poruchy chování n Hyperaktita, impulsivita, unavitelnost, nepřizpůsobivost.. n Normální/snížené předpoklady k učení n Sport, aktivní využití volného času n Doprava do školy – záškoláctví n Odpočinkový kout, individuální a samostatná práce Mentální postižení n Zaostávání rozumových schopností n ZŠ praktické (dříve zvláštní) – lehká MR n ZŠ speciální (dříve pomocná) – stř.těžká, těžká, hluboká MR, více vad n Snížené počty, upravené prostředí, metody práce