Filozofie sportu Bakalářské studium (filosofická a sociokuturní kinantropologie) Rozšířené okruhy témat Pozn. Smyslem těchto rozšířených témat je poskytnout více záchytných bodů a klíčových slov a pro lepší orientaci v rámci každého tématu (jakási konkretizace problematiky). Počet uvedených hesel může být také určitým vodítkem, jak podrobně se jednotlivými tématy zabývat. Zjednodušeně řečeno se jedná o jakýsi ukazatel doporučeného rozsahu každého ze základních témat. 1. Problémy terminologie - význam jednotné terminologie - současná situace (roztříštěnost) - základní termíny (sport, tělesná výchova, pohybová rekreace) - tělesná kultura 2. Vědy o TK, kinantropologie - důvody pro používání termínu kinantropologie - členění prostoru kinantropologie - možnosti různého chápání pojmu kinantropologie - začlenění kinantropologie do systému věd - podobory kinantropologie - kinantropologie na VŠ 3. Vznik a vývoj tělesných cvičení - historická podmíněnost forem tělesných cvičení o fylogeneze o ontogeneze - podmíněnost životní úrovně (biologické zákony, udržování životního druhu) - existence duševní kultury - obřady, slavnosti, tance - vznik prvních systémů tělesné kultury - starověké Řecko o Sparta o Athény o význam olympijských her - starověký Řím - středověk - humanismus a renesance - počátky sportu - sportovní asociace - TK v novověku o funkce o aktuální problémy 4. Fyzická, psychická a sociální dimenze lidského pohybu a tělesných cvičení - fyzické limity - tělesná zdatnost, motorické schopnosti, pohybové nadání - možnosti ovlivnění fyzických dimenzí (přípustnost použitých prostředků) - hranice lidských možností - psychické limity - modely struktury osobnosti (horizontální, vertikální, vícefaktorové) - IQ a EQ - Sociální dimenze o začlenění do společnosti 5. Tělesná kultura jako sociokulturní systém - různá pojetí kultury (axiologické, antropologické, redukcionistické) - různé roviny kultury (intelektuální a poznávací kategorie, více ztělesněná a kolektivní kategorie, konkrétní a popisující kategorie, sociální kategorie) - idealismus a materialismus - dualismus a monismus 6. Obsah a rozsah systému TK - společenský systém a jeho subsystémy (politický, ekonomický, hodnotový, právní, kulturní) - systém TK a jeho subsystémy - tělocvičná aktivita ve vztahu k dalším složkám systému TK (materiální zabezpečení, instituce, organizační opatření, vzdělávání kádrů, věda, ekonomická opatření, propagace) 7. Systémové pojetí TK, vznik a vývoj systémů TK, změny funkcí - systémové myšlení - systémové teorie systémové aplikace - vznik a vývoj systémů TK v antice - různé systémy TK v novověku (švédský, francouzský, turnerský, anglický, sokolský) - funkce TK v novověku 8. Smysl tělesných cvičení a jejich vztah k jednotlivým oblastem společenského života, druhy tělocvičné aktivity - termín „smysl“ v různých významech - hledání smyslu života a smysluplnost konkrétních činností - pojetí „být“ a pojetí „mít“ - orientace na výkon a orientace na prožitek - smysl tělesných cvičení (vlastní pohled) 9. Tělesná kultura v životním stylu - způsob života (vývojový a regionální pohled) - současný způsob života o různorodost pohledů o sociální faktor (ovlivnění prostředím) o možnosti individua o negativa - tělesná kultura v životním stylu o sport o rekreace o zdravotní aspekty 10. Tělesná kultura a zdraví - zdraví jako kvalita života - duševní zdraví a duševní hygiena - pozitivní vliv TK - negativní vliv TK (zejména sportu) 11. Tělesná kultura v tvorbě a regeneraci pracovní síly - tvorba pracovní síly - aspekty zvyšování pracovního výkonu v různých oborech - regenerace pracovní síly - obory lidské činnosti vyžadující vysokou úroveň~ TK 12. TK a ekonomika - ekonomická podmíněnost lidské existence - přínos TK ekonomice o zvýšení pracovního výkonu o obchodní aspekt TK (sportovní „průmysl“) 13. Podíl TK na formování osobnosti člověka - osobnost člověka o modely struktury osobnosti (horizontální, vertikální, vícefaktorové) o temperament o schopnosti (IQ, EQ) - formování osobnosti prostřednictvím TK – konkréténí příklady 14. TK - potřeby a hodnoty - potřeby o základní o individuální - hodnota o z hlediska ekonomického o z hlediska filozofického - členění hodnot (kriteria) - hodnoty v TK a jejich optimalizace 15. TK a umění - vztah TK a umění v historických etapách vývoje lidstva - harmonický rozvoj jedince - TK v umění o literatura o výtvarné umění o hudba o divadlo a film Poznámka na závěr: Přestože některá témata a jejich podbody mohou působit na první pohled ryze teoreticky, doporučuji vše převádět na konkrétní příklady a využít vlastních zkušeností v různých oblastech TK. Totéž bych chtěl ještě jednou doporučit pro seminární práce. Vlastní názor je mnohem hodnotnější než pasáže opsané z různých publikací, kterým ještě často (bohužel) chybí byť i základní členění. A na závěr znovu zdůrazňuji, že určité elementární znalosti jsou nezbytné, abychom mohli vůbec o věci hovořit, ale tím nejdůležitějším na poli filozofie je schopnost kladení otázek a hledání odpovědí z různého úhlu pohledu. Přeji hodně zdaru. K některým tématům jsou prof. Hodaněm zpracovány stručné teze, které naleznete na adrese www.fsps.muni.cz/~hodan . Mohly by vám určitě pomoci. S pozdravem Eman Hurych