Taneční kroky vybraných tanců pro praktickou část Základní směry pohybu po sále Obr.8 Základnísměrypohybu apostavení. SMT­ směr tance,1­ čelemnebo zády po SMT, 2 ­ čelem nebo zády ke stěně, 3 ­ čelem nebo zády do středu, 4 ­ čelem nebo zádyšikmo ke stěně,5­ čelemnebo zádyšikmo kestředu (Martin,1991) Používané zkratky Pokud není uvedeno jinak, popisky týkající se směrování páru líčí postavení partnera. K písemnému zápisu tance se používají některé zažité značky sloužící ke zjednodušení textu. Zde se setkáme s těmito: M - muž, pán, tanečník D - dáma L - levý, vlevo P - vpravo Pn - pravá noha Ln - levá noha Pr - pravá ruka Lr - levá ruka SMT - směr tance škz - šikmo ke stěně (zdi), tzn. od SMT o 1/8 vpravo šds - šikmo do středu, tzn. od SMT o 1/8 vlevo dos - do středu kez - ke zdi(stěně) PP - promenádní postavení PRBP - protipohybové postavení špi - špička ,,a" - polovina rychlé doby (1/8 ve 4/4 taktu) Lidové tance Čardáš Takt: 2/4 Tempo: 60-80 taktů/min Postavení: šachovitě po sále Držení: základní čelné čardášové postavení - M má ruce v pase nebo nad pasem D, D má ruce na ramenou M Základní principy: a) Postupné zrychlování hudby. b) Ve figurách v čelném postavení se tanečníci navzájem dívají do očí. c) Zkušenější tanečníci se mohou pustit, pro pána jsou typické sólové kroky zvané ,,čapáše", dáma se točí na místě. jednokročka Pn nepatrný úkrok s mírným natočení trupu vlevo, špi Pn směřuje také mírně vlevo raz Ln přísun k Pn a Ln nepatrný úkrok s mírným natočením trupu vpravo, špi Ln směřuje mírně vpravo dva Pn přísun k Ln a dvojkročka Pn úkrok stranou raz Ln přísun k Pn a Pn úkrok stranou s mírným vytočením těla i špi vlevo dva Ln Přísun k Pn a Ln úkrok stranou raz Pn přísun k Ln a Ln úkrok stranou s mírným vytočením těla i špi vpravo dva Pn Přísun k Ln a Tyto kroky platí jak pro pána tak pro dámu a při tanci se stále opakují, je důležité dbát na natáčení těla na opačnou stranu ­ jako např. při úkroku levou vpravo (Kos, 1973). Točená čelná pravonož (slov. krútená) Vycházíme ze základního čardášového čelného postavení ve stoji přednožném pravou. Špičky přednožných nohou obou tanečníků jsou položeny těsně vedle sebe, ale z vnější strany chodidel. Otáčení páru napravo nebo nalevo provádíme přenesením váhy těla na přednožnou nohu s mírným pokrčením v kolení na každou lichou dobu taktu. Na každou druhou dobu se odráží oba dva druhou nohou, což umožňuje stále rychlejší otáčení. Čím rychleji se tancující točí, tím lépe se jim čelná točená tancuje, neboť jim pomáhá odstředivá síla. Změnu směru v otáčení provedeme rázným přidupnutím vnější nohy, čímž zastavíme pohyb a vyměníme nohy (takže je nyní levá vpřed), a odrazem vnější nohy se otáčíme na druhou stranu (Kos, 1973).