Taneční kroky vybraných tanců pro praktickou část Základní směry pohybu po sále Obr. 8 Základní směry pohybu a postavení. SMT ­ směrtance, 1 ­ čelem nebo zády po SMT, 2 ­ čelem nebo zády ke stěně, 3 ­ čelem nebo zády do středu, 4 ­ čelem nebo zády šikmo ke stěně, 5 ­ čelem nebo zády šikmo ke středu (Martin, 1991) Používané zkratky Pokud není uvedeno jinak, popisky týkající se směrování páru líčí postavení partnera. K písemnému zápisu tance se používají některé zažité značky sloužící ke zjednodušení textu. Zde se setkáme s těmito: M - muž, pán, tanečník D - dáma L - levý, vlevo P - vpravo Pn - pravá noha Ln - levá noha Pr - pravá ruka Lr - levá ruka SMT - směr tance škz - šikmo ke stěně (zdi), tzn. od SMT o 1/8 vpravo šds - šikmo do středu, tzn. od SMT o 1/8 vlevo dos - do středu kez - ke zdi(stěně) PP - promenádní postavení PRBP - protipohybové postavení špi - špička ,,a" - polovina rychlé doby (1/8 ve 4/4 taktu) Jive Takt: 4/4 Tempo: rozdílné ­ od 30 taktů/min tréninkového tempa po soutěžních 46 taktů/min Postavení: šachovitě po sále Držení: otevřené postavení Základní principy: a) Typické pro něj je propínání a povolování kolenního a hlezenního kloubu. b) Důraz na druhou dobu. c) Nášlapy jsou na bříškách chodidel d) V přeměně jsou nášlapy vedeny na vnitřní stranu chodidel. Průpravná cvičení: Kroky na místě připomínající chůzi do schodů. Pohyb spočívá ve zvedání nohu (jako na schod), nakročení na bříško chodidla, přenesení váhy a zatlačení kolene do propnutí. Tím dochází k nadnesení těla na každou dobu (Martin, 1991). Nácvik tzv. spojky nebo přešlapu Ln položit bříškem chodidla za stojnou Pn (Ln je vytočena špičkou vlevo) a propnout koleno, přenést váhu těla. Pn zdvihnout od kolena vzhůru a znovu na ni nakročit. Opakovat stále na místě, následně vyzkoušet na druhou stranu (Martin, 1991). Nácvik přeměny Ln vlevo stranou, Pn posun k Ln a znovu na Ln se zatlačeným kolenem. Totéž vpravo: Pn stranou, Ln posun k Pn a znovu Pn s vahou těla (Martin, 1991). Základní krok PÁN Ln malý krok vzad, přenést váhu těla na Ln (Ln je vytočena špičkou vlevo) raz Pn Malý krok vpřed, přenést váhu těla na Pn dva Ln malý krok vlevo stranou, přenést váhu těla tři Pn přísun k Ln, lehce zatížit Pn a Ln malý krok vlevo stranou, přenést váhu těla čtyři Pn malý krok vpravo stranou, přenést váhu těla pět Ln přísun k Pn, lehce zatížit a Pn malý krok vpravo stranou, přenést váhu těla šest DÁMA Pn malý krok vzad, přenést váhu těla na Pn (Pn je vytočena špičkou vlevo) raz Ln Malý krok vpřed, přenést váhu těla na Ln dva Pn malý krok vpravo stranou, přenést váhu těla tři Ln přísun k Pn, lehce zatížit Ln a Pn malý krok vpravo stranou, přenést váhu těla čtyři Ln malý krok vlevo stranou, přenést váhu těla pět Pn přísun k Ln, lehce zatížit a Pn malý krok vlevo stranou, přenést váhu těla šest (Krapková, Šopková, 1998), (Martin, 1991) Výměna rukou za zády PÁN Ln, Pn kroky spojky Ln krok vzad, Pn krok před raz, dva Ln, Pn, Ln kroky přeměny před, před tím si položit P ruku přes ruku Ž a uvolnit držení L rukou, při přeměně vést Ž vpřed na P stranu začít točit do L tři a čtyři Pn, Ln, Pn kroky přeměny s točením do L, Pr D dát do své Lr za zády, obratu provést v průběhu obou přeměn pět a šest DÁMA Pn, Ln kroky spojky Pn krok vzad, Ln krok před raz, dva Pn, Ln, Pn kroky přeměny vpřed po pravé straně M, začít točit do P tři a čtyři Ln, Pn, Ln kroky přeměny s točením do P, obratu provést v průběhu obou přeměn pět a šest Skončíme v otevřeném postavení čelem k sobě (Společenský tanec ­ jive, 1988)