Taneční kroky vybraných tanců pro praktickou část Základní směry pohybu po sále Obr. 8 Základní směry pohybu a postavení.SMT ­ směrtance, 1 ­ čelem nebo zády po SMT, 2 ­ čelem nebo zády ke stěně, 3 ­ čelem nebo zády do středu, 4 ­ čelem nebo zády šikmoke stěně, 5 ­ čelem nebo zády šikmo ke středu (Martin, 1991) Používané zkratky Pokud není uvedeno jinak, popisky týkající se směrování páru líčí postavení partnera. K písemnému zápisu tance se používají některé zažité značky sloužící ke zjednodušení textu. Zde se setkáme s těmito: M - muž, pán, tanečník D - dáma L - levý, vlevo P - vpravo Pn - pravá noha Ln - levá noha Pr - pravá ruka Lr - levá ruka SMT - směr tance škz - šikmo ke stěně (zdi), tzn. od SMT o 1/8 vpravo šds - šikmo do středu, tzn. od SMT o 1/8 vlevo dos - do středu kez - ke zdi(stěně) PP - promenádní postavení PRBP - protipohybové postavení špi - špička ,,a" - polovina rychlé doby (1/8 ve 4/4 taktu) Kolové tance Polka Takt: 2/4 Tempo: 50 ­ 60 taktů za minutu Postavení: čelem ke stěně (zády do středu) Držení: uzavřené postavení nebo promenádní postavení Základní principy: a) Přeměnný krok provádíme poskokem. b) Pohyb tanečníků je po obvodu sálu ve směru tance. základní krok: polková otáčka vpravo PÁN Kroky Ln krok stranou, čelem ke stěně (bočně po SMT) raz rytmizace Pn přísun s obratem o vpravo a Ln krok vzad s obratem o vpravo (zády do SMT) dva Pn krok stranou, zády ke stěně raz Ln přísun s obratem o vpravo a Pn krok vpřed s obratem o vpravo (čelem do SMT) dva DÁMA - Totéž ale opačně (vykročí nejdříve Pn) Poznámka: Dvěma takty (dvěma polkovými kroky viz výše) se taneční pár otočí o 360°. Točení se děje hlavně v 2. době, na 1. dobu vykračuje noha stranou, do SMT (Kos, 1973). Polka v polootevřeném postavení ­ promenáda PÁN Ln krok stranou, bočně po SMT (zády dos) raz Pn přísun k Ln a Ln krok stranou a mírně vpřed po SMT dva Pn krok vpřed napříč v PRBP po SMT raz Ln přísun k Pn, stále po SMT a Pn krok vpřed, napříč v PRBP po SMT dva Spojené ruce páru směřují po celou dobu do SMT. Poznámka: Pro nácvik polky je vhodné spojit tyto dvě polkové figury dohromady, pokud chceme pár udržet na obvodu sálu. Důvodem je časté nedotáčení polkové otáčky vpravo (Martin, 1991).