Management Literatura n Čáslavová, E. Management sportu. Praha: EWPC, 2000. n Veber, J. Management. Praha: Management Press, 2005. n Bělohlávek, F. Management. Olomouc: Rubico, 2001. n Daňhelová, Š. Vybrané kapitoly z ekonomiky. Brno: Paido, 2002 Management n Vznik managementu obecně je spjat s řízením lidské práce, a to především kolektivní. Objevuje se tedy již v počátcích vzniku lidské civilizace. Teorie managementu, tak jak je známe dnes, se začínají objevovat na počátku 20. století, a pocházejí především z USA. V češtině odpovídá pojmu management slovo řízení Definice managementu n K managementu můžeme přistupovat z pěti různých hledisek n Management je vedení lidí, tzn. vykonávání úkolů prostřednictvím práce jiných n Management jsou funkce, které vykonávají vedoucí pracovníci, činnosti, které vykonává manažer n Management jsou lidé, kteří s pověřením vlastníků organizace vykonávají podnikatelské funkce. Jedná se o pracovníky ve vedoucích funkcích podniků !!!! n Management je věda, která usiluje o optimalizaci využití lidských materiálových a finančních zdrojů k dosažení cílů podniku. Věda, která stanoví postupy jak dosáhnout nejlépe vytyčených cílů !!!! n Empirické chápání managementu spočívá v umění řídit lidské činnosti a v rozhodování Definice managementu n nejpoužívanější definice: n Managemenent je proces systematického plánování, organizování, vedení lidí a kontrolování, který směřuje k dosažení cílů organizace (Stearns, 1987) n Souhrn všech činností, které je třeba udělat, aby byla zabezpečena funkce organizace (Veber a kol., 2005) Manažerské aktivity n Všechny manažerské aktivity jsou nedílnou součástí procesu řízení a jsou vzájemně propojeny n Plánování je rozhodovací proces zahrnující stanovení organizačních cílů, výběr vhodných prostředků a způsobu jejich dosažení a definování očekávaných výsledků ve stanoveném čase a požadované úrovni n Organizování znamená přidělování úkolů členům nebo útvarům organizace a koordinaci jejich činností, přidělování a distribuci zdrojů, které jsou nezbytné k úspěšnému vykonávání těchto úkolů. Organizování by mělo každému členu organizace vyjasnit jeho místo v procesu řízení a osobní přínos k úspěšnému plnění úkolů Manažerské aktivity n Vedením rozumíme motivování a ovlivňování aktivit podřízených pracovníků. K otázkám správného vedení patří styl vedení, způsob chování vedoucího, individuální přístup k motivování pracovníků n Kontrolováním rozumíme proces včasného a hospodárného zajištění stavů, rozbor a přijetí závěrů k odchylkách, které v procesu řízení vznikly mezi skutečným stavem a původním záměrem. Typy řízení n Do oblasti řízení firem bývá dále zahrnováno: n Strategické řízení n Krizové řízení n Řízení změn n Marketing n Finanční řízení n Řízení lidských zdrojů n Řízení informací n Řízení kvality Další základní pojmy n Manažer – samostatná profese, kdy pracovník na základě zvolení, jmenování, pověření či ustavení nebo zmocnění realizuje aktivně řídící činnosti, pro které je vybaven odpovídajícími kompetencemi n Vrcholová úroveň řízení – někdy lze najít také pod pojmem top management – nejvyšší řídící pracovníci organizace, jejich postavení a kompetence obvykle specifikují statutární dokumenty organizace. Jsou obvykle nejmenší manažerskou skupinou. Odpovídají za celkovou výkonnost organizace. Jsou to generální ředitelé, odborní ředitelé, ředitelé divizí nebo náměstkové. Další základní pojmy n Střední úroveň řízení – middle management – řídící pracovníci štábních útvarů či nižších útvarů Odpovídají za řízení manažerů liniových, případně řadových pracovníků organizace n Základní úroveň řízení – lower management – někdy jsou nazýváni také jako linioví manažeři, působí na nejnižší úrovni řízení, kdy manažer již řídí výkonné pracovníky. Jedná se o mistry ve výrobní jednotce, dispečery v dopravě, vedoucí administrativního oddělení apod. Jejich úkolem je vykonávat kontrolu, napravovat chyby nebo řešit problémy, které se vyskytují v provozu. Manažerské role n Manažeři se ve své práci zabývají tím, že vystupují v několika typech vztahů vůči nadřízeným, podřízeným, spolupracovníkům, klientům či veřejnosti. Jejich chování v různých vztazích se řídí odlišnými pravidly a principy n Interpersonální role n Informační role n Rozhodovací role Interpersonální role n V mezilidských vztazích vystupuje manažer v několika rolích - jako představitel, vedoucí a spojovatel. Jako představitel reprezentuje organizaci navenek. Ve funkci vedoucího vystupuje ve vztahu k podřízeným, jejichž prostřednictvím realizuje cíle organizace. Jako spojovatel vystupuje v kontaktech s jinými manažery na horizontální úrovni nebo mimo organizaci. Informační role n Informační role vycházejí z informací, které manažer získává v interpersonálních vztazích a které dále přenáší. Působí jako pozorovatel, šiřitel a mluvčí. V roli pozorovatele vyhledává informace ohledně chodu organizace. Dále je šiřitelem informací. Jako mluvčí reprezentuje svůj útvar, vytváří image vůči veřejnosti Rozhodovací role n Manažer rozhoduje v rolích podnikatele, řešitele rušivých událostí, distributora zdrojů a vyjednavače. V roli podnikatele vymýšlí, podněcuje a projektuje změny. V roli řešitele rušivých událostí musí reagovat na neočekávané skutečnosti, které ohrožují dosažení cílů. Jako distributor zdrojů hospodaří se zdroji, jako jsou peníze, lidé, čas, moc, zařízení. V roli vyjednavače se projevuje v různých typech jednání s jednotlivci, útvary i jinými organizacemi