Oftalmopedie § Z řeckého oftalmos = oko, paidea = výchova § Tyflopedie – typhlos = slepý, paidea = výchova § Obor speciální pedagogiky zabývající se výchovou a vzděláváním zrakově postižených. Cílem je optimální rozvoj osobnosti jedince se ZP, příprava na povolání, pracovní zařazení a společenské uplatnění. § Zraková vada ovlivňuje celou osobnost jedince a jeho fyzický a psychický vývoj. Dochází k tzv. senzorické deprivaci. Oftalmologie § Z řeckého oftalmos = oko, logos = nauka § Je oční lékařství, tj. nauka o anatomii, vývoji, fyziologii a patofyziologii zrakového ústrojí, o jeho očních vadách a chorobách, o jejich prevenci, léčbě a nápravě § Zabývá se odbornou léčebnou péčí o osoby slabozraké, se zbytky zraku a nevidomé Zastoupení analyzátorů při spontánním získávání informací § Zrak: 70-80% § Sluch: 15% § Hmat: 6% § Chuť: 3% § Čich: 2% Anatomie a fyziologie oka Etiologie zrakových vad § Prenatální, perinatální, postnatální, získané v průběhu života § Dědičnost (degenerativní onemocnění sítnice, vrozený šedý, zelený zákal), exogenní činitelé (ROP), diabetes, úrazy Příznaky zrakové vady § Vzhled očí – slzející, zakalené, zanícené nebo krvavé, pokleslá nebo zamhouřená víčka, nechtěné pohyby očí, tření očí, mrkání, pocit prachu(nečistot) v očích.. § Další příznaky – při čtení pohyb hlavou, závratě, bolesti hlavy, naráží do předmětů, špatná rovnováha.. § Příznaky při vyučování – špatná koncentrace, chyba při oko-ruka, chyby při čtení, rozdíl v porozumění napsaného a čteného.. Zrakové vnímání § Složitý proces – kvalita určována funkcemi zrakového analyzátoru § Zraková ostrost § Zorné pole § Barvocit § Adaptace § Akomodace § Binokulární vidění § Citlivost na kontrast Stupně zrakové vady § Slabozrakost - nevratný pokles zr.ostrosti § Lehká – do 6/60 § Těžká – pod 6/60 – 3/60 § Zbytky zraku § Nevidomost § Praktická – 3/60-1/60 § Totální (amaurosa) – pod 1/60-světlocit § Poruchy binokulárního vidění § Šilhavost § Tupozrakost (amblyopie) – vyřazení vjemů ve zr.centru mozku Vyšetření zraku § Schnellenovy optotypy písmena, číslice či znaky sestaveny do řádků, velikost znaků se směrem dolů zmenšuje velikost znaků určena vzdáleností, ze které by je zdravé oko mělo rozpoznat § Pflügnerovy háky představují písmeno E ve 4 základních polohách § Běžná vyšetřovací vzdálenost je 5 m § Zraková ostrost je zapisována do zlomku § Čitatel – vzdálenost od optotypu v m § Jmenovatel – vzdálenost, ze které by měl být daný řádek přečten § Fyziologický vizus = 5/5 Ztráta zrakové ostrosti (refrakční vady) § Krátkozrakost, dalekozrakost, astigmatismus § Vady oka, při nichž se nevytváří ostrý obraz na sítnici a je porušen poměr mezi délkou oka a lomivostí optického systému (oko ametropické) § Lomivost oka správná (světelné paprsky vytvářejí obraz právě na sítnici) = zraková ostrost normální – oko emetropické Druhy refrakčních vad: § Ametropie sférická: § Myopie (krátkozrakost) § Hypermetropie (dalekozrakost) § Ametropie asférická: § Astigmatismus § Anizometropie – odlišná refrakce obou očí Myopie (krátkozrakost) § Světelné paprsky vytvářejí ostrý obraz již před sítnicí, na níž pak vzniká neostrý obraz § Jedinec vidí špatně do dálky § Korekce rozptylkami (označení v minusových dioptriích) Klasifikace myopií podle počtu dioptrií (D): § Myopia levis (lehká): do –2 až –3D § Myopia modica (střední): -3.25 až –6D § Myopia gravis (těžká): nad –8D (doprovázena změnami na očním pozadí) Hypermetropie (dalekozrakost) § Světelné paprsky vytvářejí ostrý obraz za sítnicí § Jedinec vidí hůře do blízka § Korekce spojkami (konvexní čočky, plusové dioptrie) Příčiny: § Při narození je normálním nálezem hypermetropie +2 až +3 D, klesá s růstem předozadního průměru oka § Fyziologická hypermetropie – u dětí do 8 let § Zlepšení ostrosti lze docílit zvýšeným akomodačním úsilím (s věkem plasticita čočky klesá) Akomodace § Přizpůsobení se oka pohledu na blízké či vzdálené předměty § Děje se různým oploštěním nebo vyklenutím čočky pomocí svalu obsaženém v řasnatém tělese oka Presbyopie: § „stařecká dalekozrakost“ § Porucha akomodace v důsledku ztráty elastičnosti čočky § Neschopnost vidět ostře blízké předměty § Fyziologický stav § Korekce spojkami Astigmatismus: § Porucha pravidelného vyklenutí (zakřivení) rohovky a čočky § Bod se na sítnici nezobrazí jako bod, ale jako neostrá čárka § Korekce cylindrickými spojnými nebo rozptylnými skly Vrozený glaukom (zelený zákal) § Patologicky poškozeny zrakové funkce zvýšeným nitroočním tlakem. § Růst oka není po narození ukončen a pokračuje za vysokého nitroočního tlaku – oči se začínají chorobně zvětšovat § Léčba § Medikamenty – málo učinné § Chirurgický zákrok – zmírní další postup § Prognóza - slabozrakost, prakticky či úplná slepota Vrozená katarakta (šedý zákal) § Zákal oční čočky. Jednostranné či oboustranné, částečné či úplné. § Mohou se vyskytnout i další poškození, zejm. CNS, doprovodné jevy (šilhání, atrofie zrak. Nervu, nystagmus = mimovolné pohyby očí) § Léčba – jedině chirurgicky, často odstranění čočky – brýle, kontaktní čočka § Vždy co nejdřív začít s výcvikem operovaného oka – zabránit tupozrakosti (amblyopie = snížená zrak. ostrost) § Albinismus – vrozená dědičná vada, nedostatek melaninu v těle i v očích, snížená zraková ostrost. Nystagmus, strabismus, světloplachost § Anoftalmus – chybění bulbu nebo chybění jeho částí § Mikroftalmus – velikost bulbu je různá Zánětlivá onemocnění živnatky § Iridocyklitida – světloplachost, slzení, bolest oka. Zornicový okraj duhovky srůstá s čočkou – důsledkem sekundární glaukom. Může vést k těžké slabozrakosti až praktické slepotě. § Chorioretinitida – nebolestivé zhoršování vidění. Nejtěžší pokles zrakové ostrosti v obl. žluté skvrny – v důsledku různě těžká slabozrakost. Sítnicové degenerace § Nezánětlivá vrozená onemocnění sítnice § Pigmentová degenerace – nelze léčit. Šeroslepost – zužování zorného pole – trubicovité vidění – pokles centrálního vidění. Slabozrakost – praktická slepota – úplná slepota. § Juvenilní makulární degenerace – poškozeno centrální vidění, konečná zraková ostrost neklesá pod 5/50. Retinopatie nedonošených (ROP) § Předčasně narozené děti – porodní hmotnost pod 1250g a pod 28 týdnu gestačního věku. § Inkubátory – bujení cév, krvácení, krev až do sklivce – hojení vazivem – odchlípení sítnice a následná ztráta vidění. § Až 5 stupňů – 4. a 5. = praktická a totální slepota Další zrakové vady § Retinoblastom – onemocnění zhoubným nitroočním nádorem. Probíhá skrytě – hrozí až vyjmutí oka. § Atrofie zrakového nervu = úbytek vidění. Vlivem dědičné zátěže, úrazem, intoxikace, záněty § Úrazy oka – závažné celoživotní komplikace Postižení šíře zorného pole § Zorné pole § Na zevních stranách až 90° § Na straně nosu nahoře a dole jen okolo 60° Poruchy barvocitu Barvocit: § Schopnost oka rozlišovat barvy neboli světlo o různé vlnové délce Stupně § Úplná (totální) barvoslepost – postižený vidí pouze odstíny bílé, šedé a černé § Částečná barvoslepost § Dichromazie – ze čtyř skupin základních barev je poškozeno vnímání jednoho páru barev (červené a zelené nebo žluté a modré) § Daltonismus – barvoslepost pro červenou a zelenou barvy Okulomotorické poruchy § Nesprávná koordinace pohybu očí § binokulárního vidění narušeno nerovnovážným postavením očí a jejich nedokonalou pohybovou souhrou Strabismus (šilhavost) § Abnormální souhyb očí, většinou ve vodorovné rovině § Dvojitému vidění zabrání „vypnutí“ obrazu z odchylujícího se oka, mozkové centrum ignoruje zrakové vjemy šilhajícího oka (oko slábne, vzniká tupozrakost) Konvergentní strabismus: § Sbíhavé šilhání § Šilhavé oko se stáčí do vnitřního koutku § 70-75% všech šilhavostí Divergentní strabismus: § Rozbíhavé šilhání § Šilhavé oko se stáčí do zevního koutku Hypertropie, hypotropie: § Hypertropie – šilhavé oko se stáčí vzhůru § Hypotropie – šilhavé oko se uchyluje směrem dolů Paralytický strabismus: Podstatou je porucha v motorické sféře zrakového ústrojí (kdekoliv v průběhu motorické dráhy) Příznaky: dvojité vidění, kompenzační držení hlavy, dezorientace v prostoru a z toho plynoucí subj. potíže – závratě, nevolnost od žaludku Příčiny obrn okohybných svalů: vrozené, úrazy hlavy, nádory, cévní poruchy, degenerativní nebo toxické změny etc. Léčba: § Terapie je symptomatická § Cílem je zabránit dvojitému vidění § Chirurgická léčba (nutná u výškového šilhání), operace do 6 let (v době, kdy se zrakové fce tvoří) § Nejčastější prostředky: Okluze Ortoptika Amblyopie: § Porucha jednoduchého binokulárního vidění § Snížená zraková ostrost způsobená útlumem z nečinnosti oka § Mozkové centrum ignoruje zrakové informace přicházející z tohoto oka a přijímá pouze vjemy oka druhého Příčiny: § vrozená § při strabismu (amblyopie funkční) § Při rozdílu dioptrií mezi oběma očima § Z nepoužívání oka § Amblyopie organická – podmíněna anatomickou poruchou Z ústrojí Rozdělení zrakových postižení pro školní účely: Děti slabozraké Děti se zbytky zraku Děti prakticky nevidomé Děti naprosto nevidomé Hygiena zraku ve škole Optimální vzdálenost očí od textu je 25 - 35 cm Správná výška stou a židle Správné návyky u čtení a psaní Včasné řešení odchylek od normy Odrazivost světla je tím vyšší, čím je daná plocha světlejší (bílá 80%, světle žlutá 60%, světle zelená 55%) Osvětlení § podle mezinár. Směrnic má být osvětlení umělým světlem 120-250 luxů § Slabé – namáhá zrak § Silné – např. sluneční, kt. dopadá přímo do očí – oslnění § Citlivost na osvětlení zejm. u jedinců neurotických, krátkozrakých, albínů, trpících barvoslepostí Poznávací procesy zrakově postižených § Zrakové vnímání § Sluchové vnímání – důležitý kompenzační způsob získávání informací, sluchová orientace, sluchová paměť § Hmatové vnímání – aktivní hmat (haptika), zprostředkovaný (instrumentální) hmat § Řeč – verbalismus nevidomých – nerozumí obsahu, je nedostupný Spec. ped. poradenství jedinců se ZP § Střediska rané péče – od r. 1997, Praha, Brno, Olomouc, Ostrava, Liberec, České Budějovice, Plzeň. 0-4 let, 0-6 let – kombi § SPC – vyhl. 72/2005, ambulantně, školy, rodiny, diagn. pobyty, IVP § Sociálněrehabilitační poradenská zařízení - Tyfloservis, tyflocentrum – od 15 let – rehabilitace, pozdější ztráty zraku, nácvik obsluhy Vzdělávání § Předškolní – MŠ pro ZP, třídy při MŠ pro ZP, běžná MŠ – rozvoj zrak.funkcí, sluch. a hmat. vnímání, čich, chuť, řeč, estetika, orientace, samost.pohyb § Školy nebo třídy pro ZP, běžná škola (školní zralost, osobnostní rysy, vybavení a umístění školy, druh a stupeň vady) § ZŠ pro ZP (10 v ČR) – předměty speciální péče, psaní a práce na pc , volitelné, nepovinné (hudební nástroj) § S § Gymnázium v Praze § OA a Obchodní škola v Praze § Praktická škola v Praze – dvouletý program § SOU Aloise Klára v Praze – čalouník, keramik, knihař, masér § SŠ a OU v Brně § OA v Opavě § Konzervatoř a ladičská škola Jana Deyla v Praze POSP - Prostorová orientace a samostatný pohyb: 1. Základní techniky pohybu bez hole (chůze s vidícím průvodcem, bezpečnostní postoje, kluzná prstová technika, rozvoj sluchové orientace, chůze po schodišti atd. ) 2. Technika dlouhé hole (základní postoj, základní držení, chůze po schodech, přecházení ulic, techniky pohybu s holí (chůze podél vodící linie), eskalátory, obcházení překážek ) 3. Nácvik sebeobsluhy *Obvykle v SPC pracuje instruktor POSP a metodik zrakového výcviku Kompenzační pomůcky § Pro orientaci, informatiku a komunikaci, pro vzdělávání, diagnostiku, nástroje, nářadí, přístroje.. § Neoptické – využití kontrastních barev, optimální práce s textem (Braill), braillský řádek (hmatový zobrazovač) § Optické – lupy do ruky, stojánkové, hyperokuláry, dalekohledové systémy, filtry (filtrové brýle), kamerové zvětšovací televizní lupy § Elektronické Bodové písmo o je základem písma pro nevidomé o je tvořeno kombinací šesti bodů o abeceda bodového písma se skládá ze 63 kombinací o nerozlišuje se tiskací a psací písmo o bodovým písmem lze zaznamenat i složité matematické zápisy, chemické vzorce, notopis o nevidomí čtou pomocí hmatu, nejčastěji ukazováky obou rukou