Teorie a didaktika karate III Didaktika a trénink Struktura • Didaktické zásady • Vyučovací postupy • Vyučovací metody • Výchovné metody • Trénink, limitující faktory, kondiční a koordinační stimulace (kihon, kata, kumite) • Technická příprava • Taktická příprava, modelové situace • Karate v sebeobraně Didaktické zásady • uvědomělosti a aktivity, • názornosti, • soustavnosti, • přiměřenosti • trvalosti • cílevědomosti • emocionálnosti • všestrannosti • jednotnosti • volnočasové principy: dosažitelnost, charakter výzvy, možnost iniciativy Vyučovací postupy • patří k základním strategiím ve vzdělávacím procesu: • Komplexní postup: užívá se při nácviku cvičení, která se vyznačují jednoduchostí a mají přirozený charakter a není třeba je již dále rozkládat. • Analyticko-syntetický postup: se využívá u vyspělejších žáků, kteří jsou schopni tento postup přijmout. • Synteticko-analytický postup: vychází z rovnocennosti obou předchozích struktur. • Napodobování • Vysvětlování Vyučovací metody • Motivační metoda: Smyslem při utváření optimální motivace žáků k učení je zajistit jejich vyšší aktivitu a osobní zainteresovanost vzhledem k cílům učebního procesu. • Expoziční metoda: jejím cílem je předání učiva žákovi učitelem, užívají se 4 přístupy a to: přímý přenos (popis, výklad, vysvětlení), zprostředkovaný přenos pomocí názoru (ukázka, model), heuristický přístup ( tvůrčí aktivita žáků), metody samostatné percepční činnosti žáků. • Fixační metody: jejich podstatou je procvičování, upevňování a zdokonalování již nacvičeného učiva. • Diagnostické metody: kontrola a hodnocení dosažených výsledků. – vstupní diagnostika – průběžná diagnostika – finální diagnostika Výchovné metody • Kladení požadavků učitele a jejich zvnitřnění žáky závisí na aspiracích a kontextu pedagogické praxe. Ke splnění cílů je třeba vyvíjet úsilí. • Přesvědčování učitel usiluje o zvnitřnění konkrétních a pravdivých podnětů • Cvičení - vytváření situací které vyžadují určitou žádoucí reakci • Odměna a trest • Příklad • Skupinová výchova Trénink, limitující faktory, kondiční a koordinační stimulace - kihon • Výbušná síla • Technika – m. opakovaných úsilí, dril • Koordinace – Měnící se podmínky (rytmus, prostor plocha opory, pod tlakem,…) – Kombinace osvojených činností – Koncentrace, přesnost, plynulost, rytmus provedení (vědomá kontrola, sebekontrola) Trénink, limitující faktory, kondiční a koordinační stimulace - kata • Vyučovací postupy • principy • Bunkai • Koordinace – orientace v prostoru (omezení zrakové kontroly…) • Výbušná síla – vnitrosvalová a mezisvalová koordinace – Rychlostní metoda – Kontrastní metoda – Plyometrická metoda Trénink, limitující faktory, kondiční a koordinační stimulace - kumite • Flexibilita • Výbušná síla • Reakční rychlost • Vytrvalost – krátkodobá (LA), střednědobá, rychlostní (ATP-CP) – Intervalové metody – Metody nepřerušovaného zatížení Soustředění Technická příprava • Kihon • Koordinace končetin • Napětí a uvolnění • Koordinace boků a končetin • Technika postoje • Kata Taktická příprava, modelové situace • Techniky • Posuny • Kombinace • Řízené formy • Modelové situace • Základní principy • Koncentrace, feeling Karate v sebeobraně • Boj na větší vzdálenost • Technika kopu • Nepokračující útok • kontrola Další literatura • Pechan, J. Shotokan karate kata (sekvence/bunkai). Centrum ST: Praha, 2003. 159s. • Dovalil, J. a kol.Výkon a trénink ve sportu. Olympia: Praha 2005. 336s. ISBN 80-7033-760-5