Systém kurikulárních dokumentů n Národní program rozvoje vzdělávání v ČR – Bílá kniha (2001) n Školský zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném vzdělávání (24.září 2004). n Vyhláška č. 72/2005 Sb., o poskytování poradenských služeb ve školách a školských zařízeních. n Vyhláška č. 73/2005 Sb., o vzdělávání dětí žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami a studentů mimořádně nadaných. n Zákon č. 109/2002 Sb., o výkonu ústavní výchovy nebo ochranné výchovy ve školských zařízeních a o preventivně výchovné péči ve školských zařízeních a o změně dalších zákonů. n Systém kurikulárních dokumentů pro vzdělávání žáků od 3-19 let – dvě úrovně: n Státní úroveň – národní program vzdělávání NPV a rámcový vzdělávací program RVP. n Školní úroveň – školní vzdělávací programy ŠVP a manuály. Žák se speciálními vzdělávacími potřebami (SVP): n Žáci se zdravotním postižením n Žáci se zdravotním znevýhodněním n Žáci se sociálním znevýhodněním n Žáci nadaní a mimořádně nadaní Pojmy: integrace, inkluze Integrace: - integrované vzdělávání: „Přístupy a způsoby zapojení žáků se zvláštními vzdělávacími potřebami do hlavních proudů vzdělávání a do běžných škol…“ (Průcha, 2003) - „začlenění postiženého do společnosti zdravých, kdy v ní dovede bez problémů žít, cítí se jí přijat a sám se s ní identifikuje“ (Vágnerová, 2004) Integrace: n individuální - vzdělávání Ž s SVP v běžné škole nebo ve speciální škole určené pro Ž s jiným druhem zdravotního postižení. n skupinová - vzdělávání Ž ve třídě, oddělení, studijní skupině zřízené pro Ž se zdrav.postižením v běžné škole nebo ve speciální škole pro Ž s jiným druhém zdrav.postižení. n Školní integrace: n společná edukace postižených a nepostižených Ž, n výchova a vzdělávání v různých formách jedincům s SVP v co možná nejméně restriktivním prostředí, které optimálně odpovídá jeho potřebám. Inkluze: n Inkluze: rovnoprávný vztah, postoj, přístup, hodnota, přesvědčení. n to be included - být úplnou součástí n v ČR je chápána jako cílový, ideální stav integrace. Právo na vzdělání – základní ukazatel vyspělosti společnosti Integrační proces – prostupuje také do oblasti edukace jedinců se speciálními potřebami Škola pro všechny – obsah projektu Special needs in the classroom – rovnoprávné vzdělávání všech dětí Integrace/inkluze – obsah pojmů se často prolíná Úplná inkluze – objevuje se v americkém a skandinávském mainstreamingu To be included – být úplnou součástí Integrace – být zpět začleněn Inkluzívní škola – prostředí je strukturováno směrem k plnění spec. ped. potřeb jedince Podpora žáka se speciálními potřebami Salamanca 1994 – Světová konference speciálního vzdělávání – škola pro všechny Oblast výchovy a vzdělávání osob se SVP: - raný věk - předškolní věk - školní věk - dospělost - stáří Podmínky integrace Ž se SVP: n Příprava a uspořádání třídy, školy; n Odborná připravenost pedagogů; n Přijetí spolužáky, kolektivem třídy; n Příprava kolektivu; n Systematická práce s rodinou n Zajištění potřebného materiálního vybavení; n Nižší počet Ž ve třídě; n Souhlas rodičů, ředitele školy a doporučení příslušného poradenského pracoviště (PPP, SPC). Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání – RVP ZV n Předškolní vzdělávání. n Základní vzdělávání. n Střední všeobecné vzdělávání (gymnázium). n Střední odborné vzdělávání. Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání – RVP ZV: n Kurikulární dokument – vymezuje představu státu o zaměření, obsahu a výsledcích základního vzdělávání. n Smysl a cíl vzdělávání: n vybavit Ž klíčovými kompetencemi, n připravit Ž na další vzdělávání a uplatnění ve společnosti. RVP ZV: n RVP ZV n Pro Ž s lehkým mentálním postižením (ZŠP) n RVP základní škola speciální (ZŠS) n RVP ZŠS – dvě úrovně: n Pro Ž se středně těžkým mentálním postižením (ZŠS) n Pro Ž s těžkým postižením a souběžným postižením více vadami (rehabilitační vzdělávací program) Soubory klíčových kompetencí: n Učení n Řešení problémů n Komunikace n Pracovní činnosti n Spolupráce n Vzdělávání Ž má probíhat v souladu s jeho SVP. Klíčové kompetence: n = soubor znalostí, dovedností, schopností, postojů a hodnot důležitých pro osobnostní rozvoj a uplatnění ve společnosti. n Kompetence k učení n Kompetence k řešení problémů n Kompetence komunikativní n Kompetence sociální a personální n Kompetence občanské n Kompetence pracovní. Vzdělávací oblasti RVP ZV: n Jazyk a jazyková komunikace (Český jazyk a literatura a cizí jazyk) n Matematika a její aplikace n Informační a komunikační technologie n Člověk a jeho svět n Člověka a společnost (dějepis, výchova k občanství) n Člověk a příroda (fyzika, chemie, přírodopis, zeměpis) n Umění a kultura (HV, VV) n Člověk a zdraví (výchova ke zdraví, tělesná výchova) n Člověk a svět práce. Průřezová témata: n Okruhy aktuálních problémů současného světa. n Povinné – nedílnou součástí ZV. n Osobnostní a sociální výchova. n Výchova demokratického občana. n Výchova k myšlení v evropských a globálních souvislostech. n Multikulturní výchova. n Environmentální výchova. n Mediální výchova.