Systém pedagogicko-psychologického poradenství Ø Školní poradenská pracoviště Ø Specializovaná poradenská zařízení Školní poradenská pracoviště - Výchovní poradci - Školní psychologové - Školní speciální pedagogové - Školní metodici prevence Výchovní poradci n Pracují na všech školách Ø Základních Ø Středních Ø Speciálních Ø Učilištích n Plní úkoly pedagogicko-psychologického poradenství Ø V oblasti výchovy a vzdělání Ø Profesního poradenství q Činnost výchovných poradců Školní psychologové, speciální pedagogové, metodici školní prevence Ø Cíl jejich činnosti Ø Snižování rizika vzniku výchovných a výukových problémů Ø Negativních jevů ve vývoji žáka Ø Jedná se o primárně preventivní působení Specializovaná poradenská zařízení - Pedagogicko-psychologické poradny - Speciálně pedagogická centra - Střediska výchovné péče - IPPP – Institut pedagogicko-psychologického poradenství Pedagogicko-psychologické poradny n Zajišťují psychologické a speciálně pedagogické služby n Těžištěm práce poraden je Ø Psychologická péče Ø Poradenství Ø Odborné konzultace v otázkách osobnostního a vzdělávacího vývoje dětí a mládeže § Věk klientů - 3 roky až po střední a vyšší odbornou školu Hlavní oblasti činnosti PPP n Školní zralost n Specifické poruchy učení - SPU n Specifické poruchy chování n Profesní orientace Speciálně pedagogická centra - SPC Ø SPC se zřizují od roku 1990 převážně při speciálních školách pro děti a žáky ve věku od 3 let až po střední školu Ø S mentálním postižením a s autismem Ø S tělesným postižením Ø Se zrakovým postižením Ø Se sluchovým postižením Ø S vadami řeči Činnosti a služby SPC Ø Komplexní diagnostika klienta Ø Depistáž a včasná intervence Ø Krizová intervence (pomoc v rodině) Ø Speciální terapie podle druhu postižení Ø Výcvik specifických činností a nácvik používání kompenzačních pomůcek Ø Sociálně-právní poradenství Ø Metodická a supervizní činnost pro školy Ø Poskytování konzultací pedagogům (integrace) Ø Spolupráce se specializovanými lékařskými pracovišti Střediska výchovné péče n SVP zajišťují prevenci a terapii sociálně patologických jevů u dětí a mládeže a poradenství v této oblasti n Těžiště činnosti SVP Ø psychoterapeutická práce Ø Aktivní depistáž problémových jedinců a skupin q SVP se zřizují od roku 1991 q Od roku 1997 jsou SVP zařazena do nového systému pedagogicko-psychologického poradenství Činnosti SVP n Nabídnout klientům okamžitou pomoc při prvních signálech výchovných problémů n Rozvíjet spolupráci s rodinou n Poskytovat poradenské služby pedagogickým pracovníkům v oblasti péče o výchově ohrožené děti a mládež n Poskytovat všestrannou preventivně výchovnou péči dětem a mládeži s negativními jevy chování n Podílet se na prevenci zneužívání návykových látek ve školách a školských zařízeních Poradenský systém v Jihomoravském kraji n PPP – 9 zařízení, z toho 8 zřizováno JMK a 1 soukromým zřizovatelem n SPC – 12 zařízení při školách různých zřizovatelů. JMK zřizuje 9 SPC, MŠMT 2 SPC a 1 SPC soukromý zřizovatel n SVP – 2 zařízení – při Dětském diagnostickém ústavu a při Diagnostickém ústavu pro mládež v Brně. Zřizovatelem je v 1 případě MŠMT, v 1 zřizuje občanské sdružení Institut pedagogicko-psychologického poradenství - IPPP n Organizace s celorepublikovou působností, zřízeno MŠMT v 1994 n Řeší aktuální koncepční otázky pedagogicko-psychologického poradenství n Podílí se na tvorbě nových poradenských koncepcí a legislativy n Zajišťuje koordinaci poradenského systému n Poskytuje další vzdělávání poradenských pracovníků n Zajišťuje přenos odborných informací Raná péče / intervence n Koncepce rané intervence zahrnuje dva aspekty Ø věk dítěte Ø Opatření – mají být zahájena při narození dítěte nebo v prvních letech jeho života – vždy však před zahájením jeho školní docházky Pojetí rané intervence n Jedná se o soubor možných intervencí a opatření směrem k dítěti a rodině, která vychází vstříc speciálním potřebám dítěte s určitým stupněm opoždění vývoje nebo je opožděním ohroženo. Cíl rané intervence n Podpořit a podněcovat Ø Senzoricko-motorický Ø Emocionální Ø Sociální Ø Intelektuální vývoj dítěte tak, aby se mohlo co možná nejsamostatněji zapojit do života společnosti n Odhalit postižení co možná nejdříve Hlavní úkoly rané intervence n Odhalování problémů spojených s tělesným postižením, sociální, rodinnou či vzdělávací deprivací n Prevence postižení či dalších obtíží – realizace opatření nezbytných k eliminaci vzniku postižení – primární a sekundární prevence (omezení výskytu pozdějších problémů) n Stimulace vývoje (podněcovat vývoj dítěte – fyzický, mentální a sociální, realizovat potřebná opatření – zdravotní, vzdělávací a sociální n Pomoc a podpora rodině Organizace služeb n Existuje řada institucí a organizací zaměřených na pomoc dětem a rodinám z hlediska zdravotního, psychologického, pedagogického a sociálního n Rozmanitost hledisek ukazuje na Ø Potřebu koordinace služeb Ø Potřebu koordinace mezi jednotlivými resorty, které se podílejí na realizaci intervence Týmová práce n Raná intervence má být stanovena co nejdříve, aby se předešlo sekundárním postižením a mohla se zkvalitnit efektivita rehabilitace na všech stupních. Práce s dítětem musí být týmová a vycházet z holistického přístupu k dítěti. K realizaci rané intervence je zapotřebí Ø Diferencovaná diagnostická činnost Ø Tvorba vývojového profilu dítěte Ø Stanovení kvalitních kritérií intervenční činnosti – zastoupení různých odborníků nesmí ohrozit kvalitu Ø Zajistit rozvoj dítěte v prvních letech života Spolupráce s rodinou n Rodiče sehrávají vzhledem k dítěti rozhodující roli n Rodiče jsou zdrojem prvních informací a pomoci n Rodičům je třeba nabídnout pomoc a poskytnout informace ihned, jakmile se objeví problém n Je třeba respektovat autonomii rodiny a posilovat rozhodující roli rodičů n Je velmi důležité zapojení rodičů do rané intervence, stejně jako dalších členů rodiny – sourozenců, prarodičů ad. Odborná kvalifikace n K tomu, aby multi-disciplinární tým mohl plnit svou funkci, je třeba respektovat určité podmínky. Podporovat a udržet: Ø Vysokou úroveň organizace Ø Vysokou odbornou úroveň – je třeba počítat s dalším doškolováním, vzdělání musí zahrnovat a obecné a specializované vzdělávací programy Ø Flexibilitu - umožňující členům týmu pozorně naslouchat ostatním odborníkům a rodině Obecné vzdělávací programy n Se týkají všech pracovníků týmu a měly by zahrnovat tyto okruhy: Ø Otázku podmínek a dynamiky týmové práce Ø Práci s rodinou Ø Znalost významných činitelů ve vývoji dítěte Složení týmu rané intervence n Panuje shoda mezi zeměmi na hlavních kategoriích odborných pracovníků pracujících v týmu. Tyto kategorie zahrnují 4 oblasti: Ø Oblast lékařskou (medicíny a paramedicíny) – zaměřená na orgánové funkce a na rehabilitaci Ø Oblast psychologickou Ø Oblast vzdělávací – činnost je zaměřena na rozvoj mentální, poznávací, a intelektuální Ø Oblast sociální – zaměřená na prostředí dítěte a jeho rodinu Struktura specializovaných pracovníků n Specialisté z oboru medicíny a paramedicíny: pediatři, odborní lékaři, fyzioterapeuti, logopedi, specialisté na psychomotoriku n Psychologové n Pedagogové: pedagogové specializovaní na oblast rozvoje dítěte v raném věku, speciální pedagogové n Sociální pracovníci Typy týmů q Multidisciplinární – výměna informací mezi členy týmu n Interdisciplinární – dochází ke sdílení a koordinaci informací – pracovní program je ucelený a umožňuje interakci mezi jednotlivými disciplinami n Transdisciplinární – tým je složen ze specialistů různých disciplin, jejichž přínos je nejen v jejich odbornosti, ale i v jejich praxi. Předkládá se jediný návrh zprávy. Aktivní úlohu v práci týmu hraje rodina. Program stanoví jeden člen týmu a s ostatními ho konzultuje. Činnost týmu n Práce s rodinou – zahrnuje oblasti n Oblast informací n Oblast směrování a asistence n Oblast pomoci a podpory n výcvik n Práce s dítětem – zahrnuje n Podporu celkového vývoje dítě n Preventivní opatření n Dostupná vzdělávací opatření zaměřená na pomoc dítěti při vstupu nebo přechodu do vzdělávacího systému Možné způsoby pomoci n Doma – skandinávské země, Lucembursko n Ambulantně nebo v denním stacionáři – Nizozemí, Belgie n Zařízení rané intervence (středisko denní péče) - Nizozemí, Belgie, Island n Předškolní zařízení (mateřská škola, předškolním centrum) Rakousko, Belgie, Dánsko, Nizozemí, Norsko, Portugalsko, Španělsko a Velká Británie Práce s rodinou n Systémová teorie – považuje rodinu za základní systém pro vývoj dítěte n Klade na první místo ranou intervenci - jako prostředek k vytváření základních emocionálních, vztahových a kognitivních hledisek, umožňujících dítěti růst a jeho přijetí jako společenské bytosti ve všech ohledech n Důležitá role se dává také rodičovským organizacím n Účast rodiny na rané edukaci dítěte je považována za zásadní Podpora, pomoc, asistence n Pomoc a podpora je zaměřena na tyto oblasti: n Psychologickou – přijmout problémy týkající se dítěte, zmenšit zklamání rodičů i dítěte, vyhnout se izolaci, která rodiče postiženého dítěte obklopuje n Pedagogickou – pomoc při volbě vzdělávacího programu n Sociální – zaměřená na životní podmínky rodiny, potřebné pomůcky, informace o finanční a odborné pomoci, na kterou má rodina nárok n Praktickou – provádět domácí činnosti, na které nebyli zvyklí n Technickou – zvládat užívání kompenzačních pomůcek (např. sluchadlo)