Legislativa 2005 Vyhláška MŠMT ČR 73 ze dne 9. února 2005 n O vzdělávání dětí, žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami (speciální vzdělávání žáků) a dětí, žáků a studentů mimořádně nadaných (žáků mimořádně nadaných) Vyhláška 73/2005 n Speciální vzdělávání žáků a žáků mimořádně nadaných se uskutečňuje s pomocí podpůrných opatření, která jsou odlišná nebo se poskytují nad rámec individuálních opatření poskytovaných v běžné škole Podpůrná opatření §1 n Při speciálním vzdělávání žáků se využívají: n Speciální metody, postupy, formy a prostředky n Kompenzační, rehabilitační a reedukační pomůcky n Speciální učebnice, didaktické materiály n Zařazení vyučovacích předmětů speciálně pedagogické péče n Poskytování poradenských služeb n Zajištění služeb asistenta pedagoga (§16, odst. 9 školského zákona) n Snížení počtu žáků ve třídě, oddělení nebo studijní skupině nebo jiná organizace vzdělávání žáků se speciálními potřebami n Při vzdělávání žáků mimořádně nadaných se využívá: n Speciální metody, postupy, formy a prostředky vzdělávání n Didaktické materiály n Pedagogicko-psychologické služby n Jiná úprava organizace vzdělávání žáků se speciálními potřebami Žák s těžkým zdravotním postižením n Za žáka s těžkým zdravotním postižením se považují žáci s n těžkým zrakovým postižením n těžkým sluchovým postižením n Těžkou poruchou dorozumívacích schopností n Hluchoslepí n Se souběžným postižením více vadami n S autismem n S těžkým tělesným nebo n Těžkým či hlubokým mentálním postižením Speciální vzdělávání Zásady a cíle §2 n Speciální vzdělávání se poskytuje žákům se speciálními vzdělávacími potřebami diagnostikovanými školským poradenským zařízením a n Rozsah potřeb a jejich závažnost opravňuje žáky do režimu speciálního vzdělávání n Dále žákům zařazeným do škol při školských zařízeních pro výkon ústavní a ochranné výchovy (109/2002 – zákon o výkonu ústavní výchovy nebo ochranné výchovy ve školských zařízeních a o preventivně výchovné péči ve školských zařízeních ve znění pozdějších předpisů) n Speciální potřeby žáků zdravotně oslabených nebo dlouhodobě nemocných stanoví ředitel školy po dohodě s ošetřujícím lékařem žáka Žák s těžkým zdravotním postižením n Za žáky s těžkým zdravotním postižením se považují žáci n nevidomí, neslyšící, nemluvící n Hluchoslepí n Se souběžným postižením více vadami n S autismem n S těžkým tělesným nebo těžkým mentálním postižením Formy speciálního vzdělávání žáků se zdravotním postižením §3 n Speciální vzdělávání žáků se zdravotním postižením je zajišťováno: n Formou individuální integrace n Formou skupinové integrace n Ve škole speciální (samostatně zřízené pro žáky se zdravotním postižením) n Kombinací forem Individuální integrace n V běžné škole n Ve speciální škole určené pro žáky s jiným druhem postižení Skupinová integrace n Skupinovou integrací se rozumí vzdělávání žáka n Ve třídě, oddělení nebo studijní skupině zřízené pro žáky se zdravotním postižením Ø V běžné škole Ø Ve speciální škole pro žáky s jiným druhem zdravotního postižením n Ve vybraných vyučovacích předmětech se žáci se zdravotním postižením mohou vzdělávat společně s ostatními žáky a být zapojeni do všech činností v době mimo vyučování Školy při zdravotnických zařízeních §4 n V mateřské a základní škole při zdravotnickém zařízení se vzdělávají n Žáci se zdravotním oslabením n Žáci dlouhdobě nemocní, pokud to charakter jejich nemoci dovoluje n Školy mohou poskytovat individuální konzultace ve všeobecně vzdělávacích předmětech i žákům středních škol n Rozsah a organizaci výuky určuje ředitel školy po dohodě s ošetřujícím lékařem Typy speciálních škol pro zrakově postižené §5 n Mateřská škola pro zrakově postižené n Základní škola pro zrakově postižené n Střední škola pro zrakově postižené n (střední odborné učiliště, odborné učiliště, praktická škola, gymnázium, střední odborná škola) n Konzervatoř pro zrakově postižené Typy speciálních škol pro sluchově postižené n Mateřská škola pro sluchově postižené n Základní škola pro sluchově postižené n Střední škola pro sluchově postižené n (střední odborné učiliště, odborné učiliště, praktická škola, gymnázium, střední odborná škola) Typy speciálních škol pro hluchoslepé n Mateřská škola pro hluchoslepé n Základní škola pro hluchoslepé Typy speciálních škol pro tělesně postižené n Mateřská škola pro tělesně postižené n Základní škola pro tělesně postižené n Střední škola pro tělesně postižené n (střední odborné učiliště, odborné učiliště, praktická škola, gymnázium, střední odborná škola) Typy speciálních škol pro děti/žáky s vadami řeči n Mateřská škola logopedická n Základní škola logopedická Typy speciálních škol pro mentálně postižené n Mateřská škola speciální n Základné škola praktická n Základní škola speciální n Odborné učiliště n Praktická škola Typy speciálních škol pro žáky se SPU nebo SPCH n Základní škola pro žáky se specifickými poruchami učení n Základní škola pro žáky se specifickými poruchami chování Typy speciálních škol při zdravotnických zařízeních n Mateřská škola při zdravotnickém zařízení n Základní škola při zdravotnickém zařízení n Základní škola speciální při zdravotnickém zařízení Vzdělávací programy n Speciální vzdělávací potřeby žáků zohlední škola n Ve svém školním vzdělávacím programu n Akreditovaném vzdělávacím programu Školní vzdělávací program (ŠVP) n Školní vzdělávací program podle konkrétních speciálních vzdělávacích potřeb obsahuje: n Předměty speciálně pedagogické péče n Znakový jazyk, zdravotní tělesná výchova, komunikační dovednosti, sociální dovednosti, prostorová orientace a samostný pohyb zrakově postižených, zraková stimulace, práce s optickými a elektronickými kompenzačními pomůckami Individuální vzdělávací plán §6 n Individuální vzdělávací plán (§18 školského zákona) je v případě potřeby n Vzdělávacím programem pro individuálně integrovaného žáka n Žáka s hlubokým mentálním postižením n Pro žáka skupinově integrovaného n Pro žáka speciální školy n IVP je závazným dokumentem pro zajištění speciálních vzdělávacích potřeb žáka n IVP je součástí osobní dokumentace žáka n Zpracovává se před nástupem žáka do školy ve spolupráci se školským poradenským zařízením a s rodiči žáka Obsah IVP n Údaje o obsahu, rozsahu, průběhu a způsobu poskytování individuální speciálně pedagogické péče žákovi včetně zdůvodnění n Údaje o cíli vzdělávání žáka, časové a obsahové rozvržení učiva, př. prodloužení délky středního a vyššího odborné vzdělávání, volba pedagogických postupů, způsob zadávání a plnění úkolů, způsob hodnocení, úprava konání závěrečných, maturitních zkoušek, absolutoria. n Vyjádření potřeby dalšího pedagogického pracovníka, tlumočnických služeb a jejich rozsah u žáků se sluchovým postižením n Seznam kompenzačních, rehabilitačních, speciálních učebních pomůcek a učebnic a učebních textů n Jmenovité určení pracovníka školského poradenského zařízení n Potřeba navýšení finančních prostředků n Závěry speciálně pedagogických, popř. psychologických vyšetření Asistent pedagoga §7 n Náplň práce asistenta stanoví ředitel školy (§2, odst. 2, písm. f, školského zákona 2004): n pomoc žákům při přizpůsobení se školnímu prostředí n pomoc pedagogickým pracovníkům při edukaci n při komunikaci se žáky n při spolupráci s rodiči n při spolupráci s komunitou, odkud žák pochází Organizace speciálního vzdělávání §8 n Pro stanovení formy a obsahu speciálního vzdělávání žáka a míry podpůrných opatření je určující rozsah speciálních vzdělávacích potřeb žáka n Speciální vzdělávání a podpůrná opatření doporučení školským poradenským zařízením zabezpečuje škola ve spolupráci se školským poradenským zařízením n Výuku předmětů speciální pedagogické péče zajišťuje další pedagogický pracovník – speciální pedagog. n Ve třídách určených pro žáky s těžkým zdravotním postižením, ve třídách škol při dětských psychiatrických zařízeních mohou souběžně působit tři pedagogičtí pracovníci, z toho jeden asistent pedagoga. n Pro přípravu na vzdělávání dětí s těžkým mentálním postižením, souběžným postižením více vadami nebo autismem, lze při základní škole zřídit přípravný stupeň (vyhláška o školských výchovných a ubytovacích zařízeních a o školských účelových zařízeních) základní školy speciální Vyhláška MŠMT ČR 72 ze dne 9. února 2005 n O poskytování poradenských služeb ve školách a školských poradenských zařízeních Poskytování poradenských služeb §1 n Poradenské služby jsou poskytovány n Dětem, žákům, studentům n Jejich zákonným zástupcům n Pedagogickým pracovníkům n Školám n Školským zařízením Obsah poradenských služeb §2 n Obsahem poradenských služeb je přispívat k n Vytváření vhodných podmínek pro zdravý, tělesný, psychický a sociální vývoj žáků n Naplňování vzdělávacích potřeb a rozvíjení schopností, dovedností a zájmů před zahájením a v průběhu vzdělávání n Prevenci a řešení výukových a výchovných obtíží, sociálně nežádoucích jevů (šikana, agresivní chování, zneužívání návykových látek) n Vytváření vhodných podmínek, forem a způsobů integrace žáků se zdravotním postižením n Vhodné volbě vzdělávací cesty a pozdějšího profesního uplatnění n Vytváření vhodných podmínek, forem a způsobů práce pro žáky z národnostních menšin a různých etnických skupin n Vytváření vhodných podmínek, forem a způsobů práce pro žáky nadané a mimořádně nadané Školská poradenská zařízení §3 n Typy školských zařízení Ø Pedagogicko-psychologická poradna Ø Speciálně pedagogické centrum n Pedagogickým pracovníkům vykonávajícím pedagogickou činnost ve školách a školských poradenských zařízeních je poskytována odborná podpora za účelem zvýšení kvality poradenských služeb Pedagogicko-psychologická poradna §5 n PPP poskytuje služby n Pedagogicko psychologického a n Speciálně pedagogického poradenství n A pedagogicko-psychologickou pomoc při výchově a vzdělávání žáků n Činnost PPP je ambulantní na svém pracovišti nebo ve školách a školských zařízeních Činnost PPP n PPP zjišťuje n Připravenost žáků na povinnou školní docházku a vydává o ní odborný posudek n Doporučuje zařazení žáků do příslušného typu školy a třídy a vhodnou formu jeho vzdělávání n Provádí psychologická a speciálně pedagogická vyšetření pro zařazení žáků do škol, tříd, studijních skupin s upravenými vzdělávacími programy pro žáky se zdravotním postižením n Zjišťuje speciální vzdělávací potřeby žáků v běžných školách a vypracovává odborné posudky a návrhy opatření pro školy a školská zařízení na základě výsledků psychologické, speciálně pedagogické diagnostiky n Poskytuje poradenské služby žákům se zvýšeným rizikem školní neúspěšnosti nebo vzniku problémů v osobnostním a sociálním vývoji, jejich rodičům a pedagogickým pracovníkům a poradenské služby zaměřené na vyjasňování osobních perspektiv žáků n Poskytuje metodickou podporu škole n Zajišťuje prostřednictvím metodika prevence prevenci sociálně nežádoucích jevů, realizaci preventivních opatření a koordinaci školních metodiků prevence Speciálně pedagogické centrum – SPC §6 n SPC poskytuje poradenské služby žákům se zdravotním postižením a žákům se zdravotním znevýhodněním integrovaným ve školách a školských zařízeních, ve školách, třídách nebo studijních skupinách s upravenými vzdělávacími programy. Žákům se zdravotním postižením v základních školách speciálních a žákům s hlubokým mentálním postižením. Činnost SPC n Žákům základních školy speciálních a školských zařízení jsou poradenské služby SPC poskytovány v rámci diagnostiky a kontrolní diagnostiky, příp. v rámci speciální individuální nebo skupinové péče, kterou nezajišťuje speciální škola n Činnost SPC se uskutečňuje ambulantně na pracovišti SPC, ve školách a školských zařízeních, popř. v rodinách SPC zjišťuje n Speciální připravenost žáků se zdravotním postižením na povinnou školní docházku n Speciální vzdělávací potřeby žáků se zdravotním postižením a žáků se zdravotním znevýhodněním n Zpracovává odborné podklady pro integraci těchto žáků a jejich zařazení a přeřazení do škol a školských zařízení a pro další vzdělávací opatření n SPC zajišťuje speciálně pedagogickou péči a speciálně pedagogické vzdělávání pro žáky se zdravotním postižením a žáky se zdravotním znevýhodněním, kteří jsou integrováni nebo je jim určen jiný způsob plnění povinné školní docházky (§41 a 42 školského zákona) n Vykonává speciálně pedagogickou a psychologickou diagnostiku a poskytuje poradenské služby se zaměřením na pomoc při řešení problémů ve vzdělávání, v psychickém a sociálním vývoji žáků se zdravotním postižením a žáků se zdravotním znevýhodněním, na zjištění individuálních předpokladů a vytváření podmínek pro uplatňování a rozvíjení schopnosti, nadání a na začleňování do společnosti Škola §7 n Ředitel školy zabezpečuje poskytování poradenských služeb ve škole n Výchovným poradcem n Školním metodikem prevence n Školním psychologem n Školním speciálním pedagogem Poradenské činnosti školy n Prevence školní neúspěšnosti n Primární prevence sociálně nežádoucích jevů n Kariérové poradenství –vhodná volba vzdělávací cesty a pozdajší pracovní uplatnění n Odborná podpora při integraci n Péče o vzdělávání nadaných n Průběžná a dlouhodobá péče o žáky s neprospěchem n Metodická podpora učitelům při aplikaci psychologických a speciálně pedagogických poznatků a dovedností do vzdělávací činnosti ve škole Standardní činnosti poraden n Komplexní nebo zaměřená psychologická a speciálně pedagogická diagnostika n Psychologická a speciálně pedagogická intervence n Informační a metodická činnost. Příprava podkladů pro vzdělávací opatření, dokumentace Spec. ped. diagnostika n Zjišťování předpokladů pro školní docházku (školní zralost) n Spec.ped. diagnostika Ø dětí předškolního věku, žáků ZŠ a SŠ s problémy v adaptaci a s výchovnými problémy včetně specifických poruch chování Ø žáků ZŠ a SŠ s výukovými problémy včetně specifických poruch učení a žáků neprospívajících Ø jako podklad pro pomoc žákům ZŠ a SŠ v případech komplikací při volbě další školy nebo povolání Ø žáků ZŠ a SŠ s osobnostními nebo sociálně-vztahovými problémy Ø mimořádného nadání žáků q Diagnostika sociálního klimatu třídních kolektivů jako podklad pro tvorbu nápravných programů Psychologická a spec. ped. intervence n poradenská intervence u dětí předškolního věku, žáků ZŠ a SŠ v krizi n individuální práce s dětmi předškolního věku s nerovnoměrným vývojem, s obtížemi v adaptaci n reedukace žáků se SPU n individuální práce se žáky ZŠ, SŠ s obtížemi v adaptaci, s osobnostními, sociálně-vztahovými problémy n kariérové poradenství n poradenské nebo terapeutické vedení rodin s dítětem n poradenské konzultace a krátkodobé poradenské vedení rodičů dětí, kterým je poskytována péče poradny n poradenské konzultace pedagogickým pracovníkům, které vzdělávají děti/žáky v péči poradny (intervence pro žáky ve škole) Informační a metodická činnost n metodické vedení práce výchovných poradců a školních metodiků prevence v ZŠ a S n poskytování odborných konzultací pedagogickým pracovníkům Ø v oblasti péče o děti předškolního věku, žáky ZŠ a SŠ, jejichž školní vzdělávání vyžaduje mimořádnou pozornost Ø v souvislosti s integrací žáků se zdravotním postižením a s vytvářením individuálních vzdělávacích plánů n přípravy podkladů, zpracovávání zpráv, vedení dokumentace n metodická pomoc při tvorbě preventivních programů škol n spolupráce se středisky výchovné péče Standardní činnosti center n standardní činnosti společně n standardní činnosti speciální Ø centrum poskytující služby žákům s vadami řeči Ø se sluchovým postižením Ø se zrakovým postižením Ø s tělesným postižením Ø s mentálním postižením Ø s poruchami autistického spektra Ø žákům hluchoslepým Ø žákům s více vadami Standardní činnosti společně n vyhledávání žáků se zdravotním postižením n komplexní diagnostika žáka n tvorba plánu péče o žáka n přímá práce se žákem, raná intervence, krizová intervence n kariérové poradenství pro žáky se zdravotním postižením n podpora psychomotorického a sociálního vývoje žáka se zdravotním postižením v duchu ucelené rehabilitace (využívání prostředků pedagogicko-psychologických, léčebných, sociálních a pracovních) n koordinace činností s poradenskými pracovníky škol, PPP, SVP n zpracování návrhů k zařazení do režimu vzdělávání žáků se spec. vzdělávacími potřebami n zpracování návrhů indivciduálních vzdělávacích plánů Centrum pro žáky se zrakovým postižením n výcvik specifických činností, nácvik používání kompenzačních pomůcek n smyslová výchova, rozvoj zrakových funkcí, zraková stimulace n propedeutika čtení a psaní bodového písma, zvětšeného černotisku n tyflografika, nácvik podpisu n nácvik orientace a samostatného pohybu zrakově postiženého žáka, nácvik sebeobsluhy n práce se speciálními pomůckami n sociálně rehabilitační program n koordinace setkání rodičů a pedagogických pracovníků n metodické vedení asistentů pedagogů Centrum pro žáky s tělesným postižením n budování a rozvoj komunikativních, lokomočních, manipulačních dovedností žáků n vývojový screening, diagnostika zrání CNS, včasná diagnostika organického poškození CNS, využití metodiky Walter Strassmeier, Portage n metodika nácviku čtení a psaní (grafomotorika, alternativní metody čtení) n speciální nácvik práce s počítačem jako prostředek komunikace a zíkávání informací n logopedická péče (AAK, makaton, znak do řeči, sociální čtení) n využití specifických forem terapie (arteterapie, muzikoterapie) Centrum pro žáky s mentálním postižením n metodika cvičení pro děti raného věku (Strassmeier, Portage, vývojový screening) n smyslová výchova, rozvoj hrubé a jemné motoriky, nácvik sebeobsluhy a sociálních vztahů) n rozvoj estetického vnímání, hudební, výtvarné a pohybové činnosti n rozvoj grafomotoriky, systematický rozvoj slovní zásoby, systematický rozvoj dílčích funkcí n logopedická péče (AAK, piktogramy. znak do řeči, komunikační tabulky, sociální čtení a počty) n nácvik prvního čtení a čtení hůlkového písma, hůlková písanka, využití počítače, alternativní formy čtení n využití arteterapie a muzikoterapie Centrum pro žáky s poruchami autistického spektra n domácí program – rozvoj funkční komunikace, sociálních dovedností, pracovních návyků, sebeobsluhy, volnočasových aktivit, eliminace problémového chování, práce s rodinou n metodika strukturovaného učení, aplikované behaviorální analýzy n spolupráce se školskými zařízeními a ostatními účastníky péče, semináře, konzultace n rodičovské skupiny n instruktáž, podpůrná skupina, řešení výchovných probl=émů, sourozenecké vztahy n nácvik funkční komunikace, sociálního chování a zvládání národného chování Centrum pro žáky hluchoslepé a s více vadami n Centrum pro žáky hluchoslepé n použijí se standardní činnosti speciální podle typu zdravotního postižení žáka n Centrum pro žáky s více vadami n použijí se standardní činnosti speciální podle typu zdravotního postižení žáka Standardní činnosti speciálního pedagoga n depistážní činnosti n diagnostické a intervenční činnosti n metodické a koordinační činnosti