Tvorba a použití učebních výstupů Přehled hlavních principů a myšlenek Writing and Using Learning Outcomes: Practical Guide Declan Kennedy, Áine Hyland, Norma Ryan http://www.bologna-handbook.com/docs/downloads/C_3_4_1.pdf Learning outomes • Learning outcomes? Učební výstupy ? • Learning objectives vs Learning outcomes neboli • Učební cíle vs Učební výstupy • Učební výstupy jsou průvodním jevem systému orientovaného na studenta. Místo výroku, čeho chce učitel výukou dosáhnout (v systému orientovaném na učitele), se staví výrok, co bude student po výuce moci umět či dělat. Learning objectives • Učební úkol (plán) modulu je obvykle specifický výrok o tom, čeho hodlá učitel výukou dosáhnout. Indikuje jednu ze specifických oblastí,kterou chce učitel pokrýt v daném výukovém bloku.(V určitém kontextu se hovoří také o učebním cíli). • Příklad: „Studenti porozumí dopadu a účinkům chování a životního stylu na lokální a globální prostředí“ Zmatek v pojmech • V literatuře i v dokumentech často vzniká zmatek ve významu „objectives“,který se někdy vykládá jako záměr učitele (orientace na učitele) a jindy jako výsledek učení (orientace učícího se). • Je tedy nezbytné shodnout se, zda je „objectives“ výsledek „výuky“ (teaching) nebo procesu „učení se“ (learning) Učební výstupy a kompetence • Nejasnosti pojmu „kompetence“ • Někdy je pojem úzce spojován s dovednostmi získanými při „výcviku“ • ECTS User’s Guide: „dynamická kombinace atributů, schopností a postojů“, a dále: „Pěstování (rozvoj) kompetencí je cílem výukových programů. Kompetence se formují v různých výukových jednotkách a prověřují (přezkušují) v různých stádiích. Mohou se dělit na kompetence specifické pro oblast studia nebo na generické, společné pro všechny studijní předměty studijního programu.“ Pracovní definice • Učební výstupy jsou výroky o tom, co se očekává, že učící se (žák) bude vědět, čemu bude rozumět a co bude schopen předvést (demonstrovat) po ukončení procesu učení. • Tato definice respektuje orientaci na učícího se. Učební záměry • Učební záměr(y) nebo cíle (learning aims) jsou tvořený širokým obecným výrokem popisujícím obecný obsah a zaměření výukového modulu • Příklad: „modul je úvodem do základních principů“ nebo „ modul poskytuje obecný úvod do dějin Irska dvacátého století“ Jak vytvářet učební výstupy • Nejčastějším východiskem je práce Benjamina Blooma (1913-1999) : „Taxonomie učebních cílů: kniha 1. Kognitivní doména“ z r. 1956. Tato publikace je celosvětově přijata jako základ pro vytváření učebních plánů i jejich evaluací. Hierarchie kognitivní domény • Šest postupných úrovní poznávací domény Psaní učebních výstupů v kognitivní doméně • Podle Blooma je při formulování učebních výstupů vhodné používat správných slov. Bloom navrhl seznam vhodných sloves, který byl posléze různými autory rozšířen. Znalost, vědomost (knowledge) • Znalost je schopnost vybavit si nebo pamatovat fakta, bez nezbytného porozumění. Mezi akční slova patří: (pokus o překlad slov původně seřazených abecedně v angličtině) • uspořádat, shrnout, definovat, popsat, vyčíslit, prozkoumat, nalézt, identifikovat, označit, vyjmenovat, pamatovat, pojmenovat, seřadit, charakterizovat (outline), prezentovat, citovat, vzpomenout, rozpoznat, zaznamenat, srovnat, opakovat, reprodukovat, ukázat, prohlásit, tabelovat, říci. Příklady přítomnosti znalosti • Identifikovat a popsat etické implikace vědeckého bádání • Popsat, jak a kdy se mění zákony jako důsledek změn ve společnosti • Vyjmenovat kriteria,která je třeba vzít v úvahu při péči o pacienta s tuberkulózou • Popsat procesy používané v inženýrství při přípravě návrhu pro klienta Pochopení • Pochopení lze definovat jako schopnost porozumět a interpretovat poznanou informaci. Odpovídající akční slovesa: • Pozn. Některá slovesa s jiných úrovních opakují s posunutou sémantikou • asociovat, měnit, objasnit, klasifikovat, konstruovat, konvertovat, dekódovat, obhájit, popsat, odlišit, rozlišovat, diskutovat, odlišovat, odhadnout, vysvětlit, vyjádřit, rozšířit, zevšeobecnit, identifikovat, ilustrovat, indikovat, odvodit, interpretovat, umístit, parafrázovat, předvídat, rozeznat, přeformulovat, přepsat, rešeršovat, vybrat, řešit, přeložit Příklady přítomnosti pochopení • Rozlišit mezi občanským a trestním právem • Identifikovat účastníky a cíle ve vývoji elektronického obchodu • Vysvětlit sociální, ekonomické a politické vlivy první světové války na poválečný svět • Klasifikovat reakce jako exotermické a endotermické • Odlišit síly, které podnítily růst vzdělávacího systému Irska v 19. století Aplikace • Aplikaci lze definovat jako schopnost použít naučený materiál v nových situacích, t.j. vložit myšlenky a principy do řešení problémů. Akční slova: • Aplikovat, vyhodnotit, kalkulovat, změnit, vybrat, zkompletovat, vypočítat, demonstrovat, rozvinout, objevit, zdůraznit důležitost (dramatise), využít, přezkoumat, experimentovat, nalézt, ilustrovat, interpretovat, manipulovat, modifikovat, operovat, organizovat, praktikovat, předvídat, připravovat, produkovat, srovnávat, plánovat, vybrat, ukázat, načrtnout,řešit, přenášet, užívat Příklady přítomnosti aplikace • Vytvořit časovou osu významných událostí v dějinách Austrálie 19. století • Zvolit a využít vyspělé metody analýzy energetické účinnosti složitých průmyslových procesů • Porovnání energetických změn vázaných na lom a tváření • Modifikovat postupy tak, aby v případové studii malé výrobní firmy umožnily zlepšení řízení kvality produkce Analýza • Analýzu lze definovat jako rozklad informace na její komponenty. Některá akční slova: • Analyzovat, odhadnout, ocenit, upravit, rozložit, spočítat, kategorizovat, klasifikovat, porovnat, propojit, uvést rozdíly, kritizovat, debatovat, dedukovat, determinovat, diferencovat, rozlišovat, rozdělit, prozkoumat, experimentovat, identifikovat, ilustrovat, dovozovat, prohlížet, prozkoumat, seřadit, charakterizovat, vypíchnout, dotázat se, porovnat, oddělit, rozdělit, testovat Příklady přítomnosti analýzy • Analyzujte proč společnost kriminalizuje určité chování • Srovnejte různé modely elektronického obchodu a uveďte jejich rozdíly • Diskutujte ekonomické a environmentální účinky procesů energetické konverze • Porovnejte vyučovací praktiky mladého učitele a učitele s dvacetiletou praxí Syntéza • Syntézou se rozumí schopnost sestavit části do celku. Akční slova: • obhajovat, uspořádat, sestavit, kategorizovat, sebrat, kombinovat, kompilovat, komponovat, konstruovat, tvořit, navrhovat, vyvíjet, vynalézat, ustavovat, vysvětlovat, formulovat, generalizovat, generovat, integrovat, vymýšlet, dělat, řídit, modifikovat, organizovat, plánovat, navrhovat, restrukturalizovat, rekonstruovat, reorganizovat, revidovat, přepisovat, sestavit, sumarizovat Příklady přítomnosti syntézy • Rozpoznejte a formulujte problémy vyplývající z řešení energetického managementu • Navrhněte řešení komplexu řízení energetických problémů, jak verbálně, tak písemně • Shrňte důsledky a účinky ruské revoluce z r. 1917 Hodnocení • Hodnocení může být definováno jako schopnost posoudit hodnotu daného objektu/materiálu pro daný účel. Akční slova: • ocenit, zjistit, diskutovat, zhodnotit, připojit výrok, vybrat, porovnat, shrnout, kontrastovat, přesvědčovat, kritizovat, rozhodovat, obhajovat, odlišovat, vysvětlovat, vyhodnotit, zhodnotit, známkovat, interpretovat, posoudit, usoudit, vyjádřit míru, stanovit hranice, predikovat, doporučovat, porovnávat, rozřešit Příklady existence hodnocení • Zhodnoťte hlavní přínosy Michaela Faradaye na poli elektromagnetické indukce • Odhadněte účinek změny teploty z rovnovážného stavu • Zhodnoťte marketingové strategie různých modelů elektronického obchodu • Zhodnoťte klíčové oblasti přispívající ke znalostním dovednostem zkušených učitelů Psaní učebních výstupů v doméně postojů a pocitů (affective domain) • Bloomova taxonomie se zabývá především znalostní doménou. Bloom se spolupracovníky však prováděl výzkum také v oblasti emocionální domény, domény postojů a pocitů. Tato doména se vztahuje k emočním složkám učení a vymezuje se od základního přání získat informaci až po integraci přesvědčení, idejí a postojů. Má pět hlavních kategorizačních úrovní. Pět úrovní postojové domény Přijetí, přijímaní • Přijetí, přijímání, souhlas (receiving) vyjadřuje přání získat informaci. Jednotlivec akceptuje potřebu služby, nutnost naslouchání jiným s respektem, prokazuje schopnost vcítit se do sociálních problémů Odezva (responding) • Odezva vyjadřuje aktivní účast jednotlivce na vlastním učení se. Projevuje se ochotou podílet se na prezentaci, diskusi v kolektivu učících se, je ochoten pomáhat jiným Hodnotová škála (valuing) • Hodnotová škála reprezentuje prostou akceptaci hodnot až po komplexní přesvědčení, t.j. jednotlivec demonstruje uznávání demokratických principů, uznává roli vědy v každodenním životě, prokazuje vůli po zajištění blaha a prosperity pro všechny, je citlivý k rozdílům jednotlivců a ke kulturním rozdílům Organizace • Tato kategorizační úroveň se vyjadřuje proces, jímž jednotlivec prochází při postupném vnímání různých hodnot – rozpoznává nutnost rovnováhy mezi svobodou a zodpovědností v demokracii, akceptuje zodpovědnost za své vlastní chování, přijímá profesní etické standardy, přizpůsobuje své chování hodnotovému systému apod. Charakterizace • Na této úrovni již má jednotlivec vlastní hodnotový systém v podobě systému přesvědčení, názorů a postojů, kterými řídí své chování v konzistentní a předvídatelné podobě. Prokazuje samostatnou pracovní spolehlivost, profesní přesvědčení o etických zásadách práce, prokazuje dobrou osobní, sociální a emoční úroveň, provozuje zdravý životní styl atd. Akční slova z postojové domény • konat, lpět, oceňovat, žádat, akceptovat, odpovídat, pomáhat, zúčastnit se, přijímat vyzývat, hlásit se, kombinovat, dokončovat, souhlasit, spolupracovat, obhajovat, demonstrovat (víru v něco), rozlišovat, diskutovat, projevovat, disputovat, hájit, následovat, udržovat, iniciovat, integrovat, posuzovat, naslouchat, uspořádat, organizovat, podílet se, praktikovat, připojit se, sdílet, chválit, dotazovat se, porovnávat, reportovat, řešit, podporovat, atd. Příklady učebních výstupů • Přijetí potřeby etických kodexů a standardů • Ocenění potřeby důvěry ve vztahu profesionála a klienta • Ocenění vůle k samostatné práci • Projevení schopnosti dobré komunikace s pacientem • Schopnost řešit konfliktní situace mezi osobními ambicemi a etickými normami Psaní učebních výstupů v psychomotorické doméně • Psychomotorická doména zahrnuje fyzické dovednosti,které zahrnují koordinaci činnosti mozku a svalovou aktivitu. • Podle výzkumů, bývá v oblasti vzdělávání tato doména obvykle méně vyvinutá, než ostatní. • Psychomotorická doména se používá především v oblastech jako jsou předměty laboratorních charakteru, lékařské a zdravotnické vědy, umění, hudba, inženýrské obory, dramatické umění a sportovní vzdělávání. Bloom s kolektivem nedokončil práci v této oblasti pro nedostatek zkušeností. Jiní autoři však navrhují různé taxonomiev této doméně. Taxonomie podle Dave-ho (1970) • Imitace – pozorování chování jiné osoby a jeho napodobování. To je první fáze učení složitých dovedností, • Manipulace – schopnost provést určité akce na základě instrukcí a jisté praxe • Přesnost – schopnost provést úkol s malými odchylkami a začíná být přesnější, bez použití originálních projevů. • Artikulace – schopnost koordinovat sérii akcí kombinací dvou nebo více dovedností. Výkon může být modifikován tak, aby slpňoval určité požadavky nebo řešení problému. • Přirozenost – schopnost dosáhnout vysokou úroveň provedení (bez přemýšlení).Výkon je kombinovaný, sekvenční a provedený se snadností a lehkostí. Vybraná slova taxonomie podle Dave-ho • Adaptovat, nastavit, administrovat, změnit, upravit, sebrat, vyvážit, ohnout, postavit, kalibrovat, provést choreografii, kombinovat, konstruovat, kopírovat, navrhnout, předvést, demonstrovat, odlišovat (dotekem), zbavit se, projevit, rozebrat, řídit, odhadnout, vyzkoušet, provést, fixovat, pochopit, obrousit, uchopit, ohřát, manipulovat, identifikovat, měřit, vylepšit, gestikulovat, mixovat, operovat, organizovat, předvést, vylepšit, skicovat, reagovat, užívat Taxonomie psychometrické domény podle Simpsona (1972) • Přijetí (perception) – schopnost použít pozorované podněty k ovládání fyzické aktivity • Naladění (mindset) – připravenost k provedení nějaké akce. Představuje to mentální, fyzickou a emoční dispozici • Řízená odezva (guided responze) – snahy na základě „pokusu a omylu“,které vedou k fyzické dovednosti. Na základě dalšího cvičení to vede k lepšímu výkonu. • Mechanismus – přechodné stadium v učení se fyzické dovednosti. Naučené odezvy jsou samozřejmější a pohyby jsou prováděny s lepší úrovní důvěryhodnosti a vyspělosti • Složitá otevřená odezva (Complex Overt Response) – fyzické aktivity zahrnující možnost provádění složitých vzorů pohybů. Odezvy jsou automatické a vyspělost se projevuje přesností vysoce koordinovaným projevem s minimem zbytečné námahy • Adaptace – na této úrovni jsou dovednosti dobře vyvinuty a jednotlivec umí modifikovat pohyby tak,aby jimi řešil dané problémové situace nebo speciální požadavky • Originalita - dovednosti jsou natolik vyvinuté, že jich lze použít při kreativitě pro speciální účely Praktická rada pro psaní učebních výstupů • Fry at al (2000) doporučuje používání jednoznačných akčních sloves a uvádí řadu příkladů Stylistická doporučení • Začněte jedním akčním slovesem pro každý učební výstup, za ním uveďte předmět slovesa následovaný frází vytvářející kontext • Používejte jen jedno akční sloveso na každý výstup • Vyhýbejte se vágním termínům jako poznat, naučit se, navyknout si na (to be familiar with), být vystaven něčemu (be exposed to), seznámit se s (to be acquainted with), být si vědom čeho (to be aware of) . • Vyhýbejte se složeným větám. Je lepší mít více jednoduchých. • Ujistěte se, že učební výstupy modulu odpovídají celkovým učebním výstupům studijního programu • Učební výstupy musí být pozorovatelné a měřitelné • Ujistěte se, že uvedené učební výstupy lze ověřit • Při psaní učebních výstupů je třeba mít na zřeteli časovou osu získávání výstupů. Častou chybou jsou přehnané a nerealistické požadavky. Je třeba se kriticky ptát sám sebe,zda jsou výstupy dosažitelné v závislosti na čase a zdrojích. • Při psaní výstupů je třeba neustále sledovat, jak budou tyto výstupy ověřovány. Jsou-li příliš široké, může být ověřování neefektivní. Jsou-li příliš úzké, je seznam výstupů příliš dlouhý a detailní. • Je účelné poskytnout výsledek kolegům a dřívějším studentům, a zjistit, zda jsou výstupy adekvátní • Při psaní učebních výstupů pro studenty po prvním ročníku studijního programu je vhodné se vyhýbat výstupům specifikovaným Bloomovou taxonomií na nejnižších úrovních (poznání a porozumění). Častěji by se měly vyskytovat pojmy z vyšších kategorií (aplikace, analýza, syntéza a hodnocení). Vazba mezi učebními výstupy, vyučováním a ověřováním • Učební výstupy je třeba psát tak, aby míru jejich dosažení bylo možno prověřit. Je zapotřebí disponovat metodami nebo nástroji,jak určit rozsah dosažených učebních cílů. Metody jsou přímé a nepřímé. Mezi přímé metody patří především: písemné zkoušení, projekt, portfolio, zkušební stupnice s popisem, písemné práce (thesis) (semestrální, bakalářské, diplomní), zkoušení výkonu či předvedení atd. Mezi nepřímé metody patří reference zzaměstnavatelů, porovnání s referenčními institucemi, výzkum mezi absolventy, propadovost, alalýza kurikula apod. • Je třeba dodržet vyváženost a vyrovnanost mezi vyučováním, zkušebními metodami, hodnoticími kriterii a učebními výstupy. • Hodnocení prováděné studenty ukazují, že transparentnost usnadňuje formulovat jasná očekávání,která jsou významnou součástí účinného učení. Je vhodné studenty jasně seznámit se zkušebními metodami a kriterii. • Je nutné si uvědomit, že z pohledu studentů je kurikulum ne „to, co se vyučuje, ale to, co se zkouší“. Pohledy učitele a studenta na zkoušení Pohled učitele: Vyučovací plán Očekávané učební výstupy Vyučovací aktivity zkoušení Pohled studenta: zkoušení Učební aktivity Učební výstupy Vazba mezi učebními výstupy, vyučováním a hodnocením Hodnocení se často dělí na formativní a kumulativní • Formativní hodnocení se odkazuje na aktivity učitele a učícího se a poskytuje jasnou zpětnou vazbu o úrovni dosažení učebních výstupů. Umožňuje učiteli i učícímu se změnit způsob a přístup k učebnímu procesu. Formativní hodnocení umožňuje: • Jasný popis učebních výstupů a kriteria jejich dosažení • Rychlou a efektivní zpětnou vazbu • Aktivní zapojení studentů a dobrou vzájemnou komunikaci s učitelem • Odezvu učitele na potřeby učících se Formativní hodnocení je více součástí výuky než zkoušení • Sumativní hodnocení se provádí většinou v závěru modulu nebo studijního programu. Hodnotí dosaženou úroveň studijních výstupů a na vlastní procesu vyučování a učení již nemá vliv. Umožňuje dosažené úrovni přiřadit známku. S ohledem na svůj charakter nedovoluje sumativní hodnocení zhodnotit všechny učební výstupy. Velmi často se sumativní hodnocení omezuje na závěrečnou písemnou formu zkoušení. • Průběžné hodnocení je teoreticky kombinací formativního a sumativního hodnocení. V praxi je průběžné hodnocení většinou jen opakováním dílčích sumativních hodnocení bez valné zpětné vazby ke studentům. Budoucí vývoj učebních výstupů • Mezinárodní trendy jasně ukazují posun od tradičního modelu „orientovaného na učitele“ k modelu více „orientovaného na studenta“. Dřívější pozornost nato, co dělá učitel se přesunuje na to, co se student v průběhu procesu naučil a co na konci procesu zná a dovede předvést. Mezi tří klíčové vlastnosti takového vzdělávání patří: • Vytvoření jasně definovaných a publikovaných učebních výstupů,které musí být získánu před ukončením modulu • Vytvoření kurikula, výukových strategií a podmínek umožňujících dosažení učebních výstupů • Hodnoticí systém odpovídající učebním výstupům a hodnocení jednotlivých studentů ověřující dosažení výstupů. Výhody učebních výstupů (Jenkin and Uwin – 2001) • Učitelé mohou přesněji vyjádřit své požadavky studentům • Pomáhá studentům učit se efektivněji. Studenti vědí jak si na tom stojí a kurikulum je otevřenější • Učitelé mohou snadněji vytvářet materiály a využívat dobře navržených předloh • Dává studentům jasnější představu o tom, co mohou očekávat od daného předmětu. • Pomáhá učitelům lépe určit výukové strategie a formy • Pomáhá při navrhování zkoušení založeného na výstupech • Dává podklady k ověření, že jsou využívány odpovídající vyučovací a hodnoticí metody Čtyři výhody učebních výstupů podle Adama - 2004 • Návrh studijního programu a modulu • Umožňují zajistit konzistenci výuky mezi studijními programy a moduly • Usnadňují návrh kurikula vyjasněním oblastí překryvů mezi studijními programy a moduly • Usnadňují přesnější stanovení klíčových cílů modulu a programu a zjištění, jak na sebe jednotlivé komponenty navazují učebním postupu • Podtrhují vazby mezi vyučováním, učením a hodnocením • Podporují reflexi hodnocení, vývoj hodnoticích kriterií a více účinné a variabilní hodnocení • Zajištění kvality • Zvyšují transparentnost a srovnatelnost standardů uvnitř i vně kvalifikačního stupně • Poskytuji vyšší důvěryhodnost a využitelnost než tradiční kvalifikace • Hrají klíčovou roli jako referenční body při ustavování hodnoticích standardů • Studenti • Poskytují úplný soubor informací o tom, čeho student dosáhne na konci úspěšného ukončení modulu nebo studijního programu • Poskytuje jasnou informaci umožňující studentům volbu modulu nebo studijního programu • Poskytuje jasnou informaci zaměstnavateli a jiný vysokoškolským institucím o obsahu a a charakteristice dané kvalifikace • Mobilita • Přispívá k mobilitě studentů tím, že poskytuje možnost uznávání jejich výsledků a kvalifikace • Zvyšuje transparentnost kvalifikace • Zjednodušuje přenos výsledků • Poskytuje společný formát,který pomáhá podporu celoživotního učení a pomáhá při vytváření alternativních cest v daném i v jiných vzdělávacích systémech Potenciální problémy spojené s učebními výstupy • Jeden problém má spíše filosofický charakter. Akademické vzdělávání má být na konci otevřené (open-ended). Učební výstupy neodpovídají tomuto liberálnímu postoji. Nemusí k tomu dojít, jsou-li učební výstupy navrženy s ohledem na vysokou úroveň myšlení a aplikačních dovedností. Pokud jsou ale učební výstupy navrženy v úzkých rámcích, mohou omezovat intelektuální rozvoj výzvu studentů. • Je nebezpečí, že kurikulum orientované na hodnocení bude příliš omezené • Nesoudržné a nekonzistentní výstupy mohou působut zmatení studentů i učitelů Závěr • Mezinárodní posun od přístupu charakterizovaného jako „teacher-centred“ k přístupu orientovanému na „výstupy“ je charakteristickým rysem současného stavu Boloňského procesu. Je podrobován intenzivní diskusi, rozvoji, upřesňování a vyjasňování jak při návrhu modulů, tak studijních programů. Tento proces velmi úzce souvisí se zajištěním transparentnosti dosažených kvalifikací i kvalifikačních rámců (soustavy kvalifikací). • Oblast učebních výstupů patří k jedné z mnoha linií Boloňského procesu přispívajícího k rozvoji Evropského vysokoškolského vzdělávacího prostoru. Děkuji za pozornost Jan M Honzík FIT VUT v Brně Member of Bologna Expert Team and Bologna promoter Mailto: honzik@fit.vutbr.cz Příloha Seznam generických kompetencí podle TUNING 2008 • Schopnost abstraktního myšlení, analýzy a syntézy • Schopnost aplikovat poznatky v praktických situacích • Schopnost plánování a využití času • Poznání a porozumění předmětu studia porozumění profesi • Schopnost ústní i písemné komunikace v rodném jazyce • Schopnost komunikace v druhém jazyce • Dovednosti při využití počítačových a komunikačních technologií • Schopnost zabývat se výzkumem na jisté úrovni • Schopnost učit se a zůstat na celoživotně této úrovni • Schopnost vyhledávat, zpracovávat a analyzovat informaci z různých zdrojů • Schopnost být kritický i sebekritický • Schopnost přizpůsobit se a jednat v nových situacích • Schopnost tvořit nové myšlenky a ideje • Schopnost identifikovat, zaujmout postoj a řešit problémy • Schopnost udělat zdůvodněná rozhodnutí • Schopnost pracovat v týmu • Interpersonální a interakční dovednosti • Motivovat lidi a vést je ke společným cílům • Komunikovat z neprofesionálními partnery v dané oblasti • Přijímat sociální rozlišnost a multikulturnost • Schopnost spolupráce v mezinárodním kontextu • Schopnost nezávislé práce • Schopnost navrhovat a řídit projekty • Klást důraz na bezpečnost • Mít ducha podnikavosti a schopnost iniciativy • Schopnost jednat na základu etických zásad • Schopnost zhodnotit a udržet kvalitu produkce • Trvat na splnění zadaných úkolů a daných zodpovědnostech • Přesvědčení k zachování životního prostředí • Schopnost sociální zodpovědnosti a občanského uvědomění • Cit pro rovné příležitosti a genderové problémy Odkazy na zdroje s Bloomovou taxonomií: http://www.coun.uvic.ca/learn/program/hndouts/bloom.html http://faculty.washington.edu/krumme/guides/bloom.html http://www.utexas.edu/student/utlc/handouts/1414.html http://www.apa.org/ed/new_blooms.html Seznam akčních sloves • Znalosti (poznání) vypočítat (výčet), definovat, popsat, nakreslit, identifikovat, označit, vyjmenovat, porovnat (match) • Pochopení asociovat, spočítat, konvertovat, obhajovat, diskutovat, rozlišovat, odhadovat, vysvětlovat • Aplikace přidat, použít, kalkulovat, změnit, klasifikovat, dokončovat, zpracovat na počítači (compute), demnostrovat • Analýza analyzovat, upravovat, rozčlenit, kombinovat, navrhovat, detekovat, vyvíjet, vytvářet grafy a diagramy • Syntéza kategorizovat, kombinovat, kompilovat, komponovat, tvořit, řídit, navrhovat, vynalézat • Hodnocení oceňovat, prověřovat, hodnotit, porovnávat, dělat závěr, kritizovat, recenzovat, určovat Pro hodncení a zkoušení jednotlivých úrovní lze klást tyto otázky: • Poznání definujte, popište, identifikujte, označte, vyjmenujte, vyberte, pojmenujte, načrtněte, reprodukujte, nalezněte shodu, vysvětlete • Porozumění konvertujte, obhajte, odlište, odhadněte, rozšiřte, vysvětlete, zobecněte, uveďte příklady, odvoďte, předpovězte, sumarizujte • Aplikace demonstrujte, modifikujte, zpracujte, připravte,vytvořte, srovnejte, ukažte, řešte, použijte • Analýza vytvořte diagram či graf, odlište, diferencujte, ilustrujte, vyvoďte, vypíchněte, porovnejte, vyberte, oddělte, rozdělte, • Syntéza kategorizujte, kombinujte, kompilujte, vymyslete, navrhněte, vysvětlete, generujte, organizujte, plánujte, přeuspořádejte, rekonstruujte, revidujte, podejte zprávu • Hodnocení oceňte, porovnejte, udělejte závěr, uveďte rozdíly, popište, odlište, vysvětlete, obhajte, interpretujte, podpořte