Autismus Pervazivní vývojová porucha – chorobná zaměřenost k vlastní osobě spojená s poruchou kontaktu s vnějším světem. · Postižení se projevuje v obl. komunikace, sociálního chování a vnímání. · Neschopnost pochopit smysl našeho společenského světa – jiná země, jiné pohyby, tvary, zvuky – nesrozumitelné, nepochopitelné prostředí. · Výsledkem je panický strach, který nám dává představu o tom, co to asi je AUTISMUS. Výskyt autismu: Ø Na 10 000 D se narodí 4 D s autismem. Ø Z toho ¾ D s mentálním opožděním. Ø 3-4krát častěji u chlapců. Ø ČR – potenciálně 15 – 20 000 osob s autismem, evidováno pouze několik set. Ø Tzn. každý rok se v ČR narodí 200 D s autismem. Triáda příznaků n Neschopnost společenské interakce - brání postiženým se adaptovat na prostředí, ve kterém žijí. Život je pro ně chaos bez pravidel, a tak si sami vytvářejí pravidla, jejichž logice rozumí jen oni. n Neschopnost komunikace - kvalita komunikace je silně narušena, dítě často vůbec nemluví. Chybí přátelské emoční reakce, pohledy do očí. Absentuje spontaneita a tvořivost při hře. Dítě neprojevuje zájem o okolí, děti ani dospělé, nemazlí se. n Omezený, stereotypně se opakující repertoár zájmů a aktivit - dítě nesnáší změny, mívá specifickou příchylnost k neobvyklým předmětům, trvá na vykonávání zvláštních rutin při činnostech nefunkčního charakteru. Etiologie: Ani odborná literatura nezná přesné příčiny. Etiologie autismu je středem výzkumu. Teorie podle: § Kannera § Wingové § Shattocka n Předpokládá se, že jde o neurologickou poruchu, která ovlivňuje fungování mozku n Až 4 x častěji se vyskytuje u chlapců n Většinou se projeví do tří let věku dítěte Existují však další teorie příčin, např. nedostatečný citový přístup rodičů, vliv jiných onemocnění, metabolické poruchy organismu, špatné životní prostředí, atd. V současné době n Neexistuje objektivní diagnostický nástroj pro zjiětění autismu n Diagnóza autismu je založena pouze na pozorovaném chování jedince n V raném dětství je velmi obtížné autismus diagnostikovat Možné příčiny vzniku autismu: nZarděnky,tuberkulózní skleróza v těhotenství. nMetabolické poruchy organismu jedince. nGenetické faktory. nAsfyxie při narození, další perinatální rizika. nDětské nemoci v raném věku. Spektrum autistických poruch: Ø Kannerův dětský autismus Ø Dezintegrační porucha Ø Rettův syndrom Ø Klinefelterův syndrom Ø Landau-Kleffnerův syndrom Ø Atypický autismus Ø Aspergerův syndrom Kannerův dětský a.: n- klasická varianta autismu, která se zařazuje do vývojových poruch (1943) Aspergerův s.: * typický egocentrismus, nulová schopnost či snaha po kontaktu s vrstevníky, * sociální naivita, * důsledná pravdomluvnost, * šokující poznámky, * motoricky neobratní, problém:kolo,plavání, brusle,lyže, * inteligentní v abstraktním smyslu, ale ne v praktickém smyslu. Program TEACCH Terapie, výchova a vzdělávání D s A a jiným komunikačním handicapem (Treatment and Education of Autistic and Communication Handicapped Children) USA, Eric Schopler * Model péče o D s A a jinou pervazivní vývojovou poruchou. Obecné principy práce: nIndividuální přístup: volba komunikace (piktogramy, psaný rozvrh), vhodné prac.místo, struktura prostředí,řešit strategie behaviorálních problémů; nStrukturované prostředí: pevný řád, uspořádání prostředí, namísto chaosu nastoupí pocit bezpečí a jistoty; nVizuální podpora: orientace v čase, odlišuje aktivity od sebe, vede k samostatnosti. Dítě s Autismem n Se může vyvíjet zcela normálně a až následně v období kolem 18 měsíce věku začít vykazovat znaky autismu (v těchto případech je snazší autismus rozpoznat) n Čím dříve je dítě diagnostikováno, tím dříve může započít intervence a zlepšit tak budoucí prognózu dítěte n Někteří jedinci s poruchami autistického spektra nejsou nikdy diagnostikováni Diagnostická kritéria MKN – 10 1.Autismus se projevuje před třemi roky věku dítěte 2. Kvalitativní narušení sociální interakce n nepřiměřené hodnocení společenských emočních situací n nedostačující odpověď na emoce jiných lidí n nedostatečné přizpůsobení sociálnímu kontextu n špatné používání sociálních signálů n chybí sociálně - emoční vzájemnost n slabá integrace sociálního, komunikačního a emočního chování 3. Kvalitativní narušení komunikace n nedostatečné sociální užívání řeči bez ohledu na úroveň jazykových schopností n porucha imaginační a společenské napodobivé hry n nedostatečná synchronizace a reciprocita v konverzačním rozhovoru n snížená přizpůsobivost v jazykovém vyjadřování n relativní nedostatek tvořivosti a fantazie v myšlení n chybí emoční reakce na přátelské přiblížení jiných lidí (verbální i neverbální) n narušená kadence a důraz komunikace, které jsou odrazem modulace komunikace n nedostatečná gestikulace užívaná k zvýraznění komunikace 4. Omezené, opakující se stereotypní způsoby chování, zájmy a aktivity n rigidita a rutinní chování v široké škále aspektů každodenního života (všední zvyky, hry) n specifická příchylnost k předmětům, které jsou pro daný věk netypické (jiné než např. plyšové hračky) n lpění na rutině, vykonávání speciálních rituálů n stereotypní zájmy - např. data, jízdní řády n pohybové stereotypie n zájem o nefunkční prvky předmětů (například omak, vůně) n odpor ke změnám v běžném průběhu činností nebo v detailech osobního prostředí (například přesunutí dekorací nebo nábytku v rodinném domě) Nespecifické rysy n strach (fobie) n poruchy spánku a příjmu potravy n záchvaty vzteku a agrese (zvláště pokud je přítomna těžká mentální retardace) n většinou chybí spontaneita, iniciativa a tvořivost při organizování volného času n potíže s koncepčností při rozhodování v práci i přesto, že schopnostmi na samotné úkoly stačí Diagnostická kritéria pro autistickou poruchu (autistic disorder, 299.0) dle DSM - IV K diagnóze je zapotřebí minimálně šest níže uvedených symptomů z kategorie I, a to nejméně dva symptomy z odstavce A, nejméně jeden symptom z odstavce B a nejméně jeden symptom z odstavce C. A. Kvalitativní narušení sociální interakce (nejméně dva symptomy) n Výrazně narušená schopnost přiměřeně užívat neverbální chování (oční kontakt, výraz obličeje, postoj těla a gesta) v různých sociálních situacích. n Neschopnost vytvářet vztahy s vrstevníky s přihlédnutím na dosaženou vývojovou úroveň. n Malá schopnost spontánně sdílet s ostatními radost a zájmy, mít potěšení ze společné činnosti (například dítě neukazuje věci, které ho zajímají; nepřináší ostatním věci, aby se podívali apod.). n Nedostatečná schopnost sociální a emocionální empatie (neúčastní se jednoduchých sociálních hříček, preferuje činnost o samotě, ostatní lidi může využívat jako pomocníky nebo "mechanické" pomůcky). B. Kvalitativní narušení komunikace (nejméně jeden symptom) n Opožděný vývoj řeči nebo se řeč vůbec nevyvine (dítě se nesnaží nedostatek kompenzovat jiným alternativním způsobem komunikace jako jsou například mimika a gesta). n U dětí, které mají vyvinutou řeč, je výrazně postižená schopnost iniciovat nebo udržet konverzaci s ostatními. Stereotypní a opakující se používání řeči nebo idiosynkratický jazyk. n Chybí různorodá, spontánní, symbolická a sociálně napodobivá hra odpovídající vývojové úrovni. C. Omezené, opakující se nebo stereotypní vzorce chování, zájmů nebo aktivit (nejméně jeden symptom) n Nápadně výrazné zaujetí pro jednu nebo více činností, které je abnormální buď intenzitou nebo předmětem zájmu (např. meteorologie, statistika). n Zjevné ulpívání na specifických, nefunkčních rituálech a rutinní činnosti, odpor ke změnám (mladší děti mohou mít katastrofální reakce na drobné změny jako je změna záclon, nebo změna polohy jídelního stolu, vyžadování stejné cesty). n Stereotypní a opakující se motorické manýrování (třepání či kroutivé pohyby rukama a prsty nebo komplexní specifické pohyby celým tělem). n Nepřiměřeně dlouho trvající zaujetí částmi předmětů (knoflíky, části těla) Kategorie II n Opožděný vývoj či abnormální chování alespoň v jedné z následujících kategorií se projeví před třetím rokem věku dítěte. n sociální interakce n jazyk ve vztahu k sociální komunikaci n symbolická a fantazijní hra Nespecifické rysy n nerovnoměrný profil kognitivních schopností (např. hyperlexie) n problémy s užíváním jazyka a jeho gramatickou strukturou, užívání 3. osoby singuláru namísto 1. osoby ("já"), mnoho dětí s vysocefunkčním autismem má úroveň receptivního jazyka na nižší úrovni než expresivního. n upřednostňování periferního zrakového vnímání (koutkem oka) před přímým pohledem n snížená schopnost imitace pohybů, nachýlená chůze či chůze po špičkách, tleskání, luskání prsty n fascinace pohybem (roztáčení hraček, otvírání a zavírání dveří, fén či jiné otáčející se předměty) n neobvyklé reakce na smyslové podněty (hypersenzitivita na zvuky, světla nebo doteky, nepřiměřená reakce na vůně a pachy n nepřiměřené emocionální reakce (bezdůvodný pláč nebo smích, střídání nálad, afekty, úzkost, absence strachu v nebezpečných situacích) n problémy s chováním (dyskoncentrace, agresivita, sebezraňování, impulzivita, záchvaty vzteku) n problémy se spánkem, jídle