ČLOVĚK A SPOLEČNOST V SOUDOBÉM MYŠLENÍ

Tento kurz se skládá ze dvou částí:

1.  Přednášková

2.  Práce s texty.

Ad 1. V přednáškové části budou studenti seznámeni se změnami, k nimž došlo v okcidentální (evro-americké) civilizační oblasti. Přednášky jsou rozděleny do dvou bloků:

1a) Moderní svět

1b) Svět pozdní moderny.

Oba bloky mají studentům pomoci lépe pochopit problematiku tak, aby se poté snadněji vyrovnali s vlastní komentovanou četbou.

 

Ad 2. Část: Práce s texty. Tato část bude centrální pro hodnocení kurzu. Bude probíhat jak formou domácí práce (čtení, komentář a reakce na komentáře kolegů), tak formou přímé konzultace, kdy vyučující shrne studentské komentáře, zmíní a opraví nejčastější chyby a vyzdvihne správná či zajímavá hodnocení textů. Tato část bude probíhat ve třechb blocích:

2a) Václav Bělohradský: Mezi světy a mezisvěty -- text studenty seznámí se základními charakteristikami současné doby (pozdní moderny), vykazující rysy nového druhu individualizace. Text je velmi jednoduchý a proto je předřazen před ostatní.

2b) Michel Foucault: Dohlížet a trestat -- Foucaultův text je dosti složitý a vyžaduje od studentů přípravu před samotným čtením (přednáška, vyhledání dalších informací o Foucaultově myšlenkách), text nás upozorňuje na skutečnost, jakým způsobem byla disciplinalizována naše okcidentální společnost v době vzniku moderního světa, přičemž naznačuje, že některé prvky této disciplinace jsou přítomné v našich institucích (škola, nemocnice, vězení, armáda) až dodnes.

2c) Hana Librová: Vlažní a váhaví -- poslední text je opět jednodušší a poukazuje na problémy ekologického života, míru složitosti, s níž se člověk musí vyrovnat, chce-li žít člověk ohleduplněji k životnímu prostředí v dnešní struktuře společnosti.

 

HODNOCENÍ KURZU:

Pro získání kolokvia je nutné přečíst a okomentovat všechny tři texty a aktivně se účastnit debaty nad texty samotnými během přímých konzultací. Ti, jež nesplní jeden ze tří textů, mohou zúčastnit ústního kolokvia, kde prokáží znalost textu a obou přednášek přednesených vyučujícím.