Cíle, obsah a význam školního sportu Jaroslava Chovancová Cíle,obsah a význam školního sportu ž pedagogikou školního sportu u v ČR - např. Vilímová, Rychtecký, Fialová ž konkretizace pojetí školního sportu v ČR: RVP pro ZV z roku 2004 ž podstata - rozvoj klíčových kompetencí žáků: - poznávání a pochopení zdraví jako nejdůležitější životní hodnoty - vnímání radostných prožitků z činností podpořených pohybem - pochopení významu zdatnosti, dobrého fyzického vzhledu i duševní pohody Aktuální problémy školního sportu ž s narůstajícím školním věkem se snižuje se pohybová aktivita a podíl organizovaných sportovních aktivit ž rozpory mezi přáním, preferencemi, zájmy a realizovanou školní pohybovou aktivitou Změny ve výuce na oprávněné požadavky současné mládeže reagují studijní programy budoucích učitelů TV ž prohlubovat orientaci na žáka ž připravovat na zdravý životní styl ž od jednostranné orientace na výkon přejít k uspokojení žáků, podporovat jejich prožitky a seberealizaci ž více dobrodružných aktivit, tance a hry (ne „klasická“ gymnastika, plavání nebo atletika) Aktuální témata ve výzkumech školního sportu ve světě ž možnost vlastního rozhodování ve výuce tělesné výchovy je žáky vysoce ceněna ž žáci mají velký zájem o participaci na rozhodování týkajícím se obsahu výuky i metod výuky ž takto koncipované pojetí výuky tělesné výchovy hodnoceno jako efektivnější i z pohledu učitelů ž vztah školní edukace a podpory zdraví ž komunikace ve výuce tělesné výchovy ž možnosti školy při výběru sportovních talentů SOUČASNÉ TENDENCE školní TĚLESNÉ VÝCHOVY ž poznávání zdraví jako nejdůležitější životní hodnoty ž pochopení zdraví jako vyváženého stavu tělesné, duševní i sociální pohody ž získávání základní orientace v názorech na to, co je zdravé a co může zdraví prospět, i na to, co zdraví ohrožuje a poškozuje ž propojování činností a jednání souvisejících se zdravím a zdravými mezilidskými vztahy se základními etickými a morálními postoji ž chápání zdatnosti, dobrého fyzického vzhledu i duševní pohody jako významného předpokladu výběru profese, partnera ž aktivnímu zapojování do činností podporujících zdraví a do propagace zdravotně prospěšných činností ve škole i v obci CÍLE TĚLESNÉ VÝCHOVY VZDĚLÁVACÍ VÝCHOVNÉ ZDRAVOTNÍ Informativní – formativní všeobecné – specifické kompenzační - hygienické OBSAH školní Tělesné výchovy ž RVP pro VZ ž Vzdělávací oblast: Člověk a zdraví Výchova ke zdraví a Tělesná výchova (součástí je i ZTV) ž Vzdělávací obor : Tělesná výchova ž poznání vlastních pohybových možností a zájmů ž od spontánní pohybové činnosti k řízené a výběrové - smyslem je ohodnotit úroveň své zdatnosti a řadit každodenní pohyb a tím uspokojit své potřeby a zájmy ž cílem je optimální rozvoj zdatnosti a výkonnosti, regenerace sil, kompenzaci zatížení, podporu zdraví a ochrana života ž předpokladem je prožitek z pohybu a komunikace při něm - dobře zvládnutá dovednost motivuje k dalšímu rozvoji ž sleduje se rozvoj pohybového nadání, odhalování zdravotních oslabení žáků a jejich korekce v běžných i specifických formách pohybového učení - v povinné TV, případně v ZTV ž ZTV preventivně využívána pro všechny žáky a zadávána žákům se zdravotním (III. i II. zdravotní skupiny) oslabením místo činností, které jsou kontraindikací jejich oslabení, cíl – správné provedení cviku žobsah ZTV vychází z tematického okruhu: Zdravotní tělesná výchova žzařazena kvůli situaci v současné společnosti žZTV v životě usnadňuje četná zdravotní oslabení, která je nutné napravovat a korigovat důvody: ž- nedostatek intenzivního a nevhodně zaměřeného pohybu ž- dlouhodobé setrvávání ve statických polohách ž- nadměrný příjmem potravy v nevhodná skladba ž- nekvalitního ovzduší ž- stresové situace ž- nepříznivé sociální vztahy žRVP pro ZV reaguje na poznatky lékařů - zdravotních oslabení v celé populaci přibývá a zdravotně oslabené dítě potřebuje větší množství spontánních i cíleně zaměřených pohybových aktivit než dítě zdravé žúčast ve zdravotní tělesné výchově vede žáky k poznání charakteru jejich zdravotního oslabení i míry a rozsahu omezení některých činností žsoučasně předkládá konkrétní způsoby ovlivňování zdravotních oslabení (speciální cvičení, všestranně zaměřené pohybové činnosti, relaxační techniky, plavání atd.) a jejich zařazování do denního režimu TĚLESNÁ VÝCHOVA - Vzdělávací obsah vzdělávacího oboru 1. stupeň Očekávané výstupy – 1. období, žák: ž spojuje pravidelnou každodenní pohybovou činnost se zdravím a využívá nabízené příležitosti ž zvládá jednoduché pohybové činnosti jednotlivce a skupiny a usiluje o jejich zlepšení ž spolupracuje při jednoduchých týmových pohybových činnostech a soutěžích ž uplatňuje hlavní zásady hygieny a bezpečnosti ž reaguje na základní pokyny a povely k osvojované činnosti a její organizaci ž orientuje se v informačních zdrojích o sportovních akcích ve škole i v místě bydliště Očekávané výstupy – 2. období, žák: ž projevuje přiměřenou samostatnost a vůli pro zlepšení úrovně své zdatnosti ž zařazuje do pohybového režimu korektivní cvičení ž zvládá osvojované pohybové dovednosti a vytváří varianty pohybových her ž uplatňuje pravidla hygieny a bezpečného chování, reaguje v situaci úrazu spolužáka ž zhodnotí kvalitu pohybové činnosti spolužáka ž jedná v duchu fair play: pravidla her, označí přestupky proti pravidlům, respektuje opačné pohlaví ž užívá základní názvosloví; cvičí podle jednoduchého nákresu ž zorganizuje nenáročné hry a soutěže na úrovni třídy OBSAH školní Tělesné výchovy - učivo, 1. stupeň - 1)ČINNOSTI OVLIVŇUJÍCÍ ZDRAVÍ 2) ČINNOSTI OVLIVŇUJÍCÍ ÚROVEŇ POHYBOVÝCH DOVEDNOSTÍ 3) ČINNOSTI PODPORUJÍCÍ POHYBOVÉ UČENÍ OBSAH školní Tělesné výchovy - učivo - 1)ČINNOSTI OVLIVŇUJÍCÍ ZDRAVÍ žvýznam pohybu pro zdraví – pohybový režim žáků, délka a intenzita pohybu žpříprava organismu – příprava před pohybovou činností, uklidnění po zátěži, napínací a protahovací cvičení žzdravotně zaměřené činnosti – správné držení těla, správné zvedání zátěže; průpravná, kompenzační, relaxační a jiná zdravotně zaměřená cvičení a jejich praktické využití žrozvoj různých forem rychlosti, vytrvalosti, síly, pohyblivosti, koordinace pohybu žhygiena při TV – hygiena pohybových činností a cvičebního prostředí, vhodné oblečení a obutí pro pohybové aktivity žbezpečnost při pohybových činnostech – organizace a bezpečnost cvičebního prostoru, bezpečnost v šatnách a umyvárnách, bezpečná příprava a ukládání nářadí, náčiní a pomůcek, první pomoc v podmínkách TV OBSAH školní Tělesné výchovy - učivo - 2) ČINNOSTI OVLIVŇUJÍCÍ ÚROVEŇ POHYBOVÝCH DOVEDNOSTÍ ž pohybové hry – netradiční hry a aktivity; využití hraček a netradičního náčiní při cvičení; pohybová tvořivost ž základy gymnastiky – průpravná cvičení, akrobacie, cvičení s náčiním a na nářadí odpovídající velikosti a hmotnosti ž rytmické a kondiční formy cvičení pro děti – kondiční cvičení s hudbou, základy estetického pohybu, vyjádření melodie a rytmu pohybem, jednoduché tance ž průpravné úpoly – přetahy a přetlaky ž základy atletiky – rychlý/vytrvalý běh, skok do dálky/ výšky, hod míčkem ž základy sportovních her – manipulace s míčem, pálkou, … herní činnosti jednotlivce, spolupráce ve hře, průpravné hry, utkání podle zjednodušených pravidel minisportů ž turistika a pobyt v přírodě – přesun do terénu a chování v dopravních prostředcích při přesunu, chůze v terénu, táboření, ochrana přírody ž plavání – (základní plavecká výuka) hygiena, adaptace, základní plavecké dovednosti, jeden plavecký způsob (plavecká technika), prvky sebezáchrany a dopomoci tonoucímu ž lyžování, bruslení (podle podmínek školy) – hry na sněhu a na ledě, základní techniky pohybu na lyžích a bruslích ž další pohybové činnosti (podle podmínek školy a zájmu žáků) OBSAH školní Tělesné výchovy - učivo - 3) ČINNOSTI PODPORUJÍCÍ POHYBOVÉ UČENÍ ž komunikace v TV – základní tělocvičné názvosloví osvojovaných činností, smluvené povely, signály ž organizace při TV – základní organizace prostoru a činností ve známém (běžném) prostředí ž zásady jednání a chování – fair play, olympijské ideály a symboly ž pravidla zjednodušených osvojovaných pohybových činností – her, závodů, soutěží ž měření a posuzování pohybových dovedností – měření výkonů, základní pohybové testy ž zdroje informací o pohybových činnostech OBSAH školní Tělesné výchovy - učivo, 2. stupeň - 1) ČINNOSTI OVLIVŇUJÍCÍ ZDRAVÍ 2) ČINNOSTI OVLIVŇUJÍCÍ ÚROVEŇ POHYBOVÝCH DOVEDNOSTÍ 3) ČINNOSTI PODPORUJÍCÍ POHYBOVÉ UČENÍ OBSAH školní Tělesné výchovy - učivo, 2. stupeň - • ČINNOSTI OVLIVŇUJÍCÍ ZDRAVÍ Očekávané výstupy, žák: ž aktivně vstupuje do organizace svého pohybového režimu, některé pohybové činnosti zařazuje pravidelně a s konkrétním účelem ž usiluje o zlepšení své tělesné zdatnosti ž samostatně se připraví před pohybovou činností a ukončí ji ve shodě s hlavní činností -zatěžovanými svaly ž odmítá drogy a jiné škodliviny jako neslučitelné se sportovní etikou a zdravím; upraví pohybovou aktivitu vzhledem k údajům o znečištění ovzduší ž uplatňuje vhodné a bezpečné chování i v méně známém prostředí sportovišť, přírody, silničního provozu; předvídá možná nebezpečí úrazu a přizpůsobí jim svou činnost OBSAH školní Tělesné výchovy - učivo, 2. stupeň - 1) ČINNOSTI OVLIVŇUJÍCÍ ZDRAVÍ Učivo: ž pohyb pro zdraví – rekreační a výkonnostní sport, sport dívek a chlapců ž zdravotně orientovaná zdatnost – rozvoj ZOZ, kondiční programy, manipulace se zatížením ž prevence a korekce jednostranného zatížení a svalových dysbalancí – průpravná, kompenzační, vyrovnávací, relaxační a jiná zdravotně zaměřená cvičení ž hygiena a bezpečnost při pohybových činnostech – v nestandardním prostředí, první pomoc při TV a sportu v různém prostředí a klimatických podmínkách, improvizované ošetření poranění a odsun raněného OBSAH školní Tělesné výchovy - učivo, 2. stupeň - 2) ČINNOSTI OVLIVŇUJÍCÍ ÚROVEŇ POHYBOVÝCH DOVEDNOSTÍ Očekávané výstupy, žák: ž zvládá osvojované pohybové dovednosti a tvořivě je aplikuje ve hře, soutěži, při rekreačních činnostech ž posoudí provedení osvojované pohybové činnosti, označí zjevné nedostatky a jejich možné příčiny OBSAH školní Tělesné výchovy - učivo, 2. stupeň - 2) ČINNOSTI OVLIVŇUJÍCÍ ÚROVEŇ POHYBOVÝCH DOVEDNOSTÍ Učivo: ž pohybové hry – netradiční pohybové hry a aktivity ž gymnastika – akrobacie, přeskoky, cvičení s náčiním a na nářadí ž estetické a kondiční formy cvičení s hudbou a rytmickým doprovodem – základy rytmické gymnastiky, cvičení s náčiním; kondiční formy cvičení pro daný věk žáků; tance ž úpoly – základy sebeobrany, základy aikidó, judó, karatedó ž atletika – rychlý /vytrvalý běh na dráze a v terénu, základy překážkového běhu, skok do dálky/výšky, hod míčkem/granátem, vrh koulí ž sportovní hry (alespoň dvě hry podle výběru školy) – HČJ, HK, HS, utkání podle pravidel žákovské kategorie ž turistika a pobyt v přírodě – příprava turistické akce, přesun do terénu, pravidla bezpečnosti silničního provozu v roli chodce a cyklisty, chůze se zátěží i v mírně náročném terénu, táboření, ochrana přírody, základy orientačního běhu, dokumentace z turistické akce OBSAH školní Tělesné výchovy - učivo, 2. stupeň - 2) ČINNOSTI OVLIVŇUJÍCÍ ÚROVEŇ POHYBOVÝCH DOVEDNOSTÍ Učivo podle podmínek školy: ž Plavání – zdokonalovací plavecká výuka, plavecké dovednosti, další plavecký způsob (plavecká technika), dovednosti záchranného a branného plavání, prvky zdravotního plavání a plavecký sportů, rozvoj plavecké vytrvalosti ž lyžování, snowboarding, bruslení – běžecké lyžování, lyžařská turistika, sjezdové lyžování nebo jízda na snowboardu, bezpečnost pohybu v zimní horské krajině, jízda na vleku ž další (i netradiční) pohybové činnosti OBSAH školní Tělesné výchovy - učivo, 2. stupeň - 3) ČINNOSTI PODPORUJÍCÍ POHYBOVÉ UČENÍ Očekávané výstupy, žák: ž užívá osvojované názvosloví na úrovni cvičence, rozhodčího, diváka, čtenáře novin a časopisů, uživatele internetu ž naplňuje ve školních podmínkách základní olympijské myšlenky – čestné soupeření, pomoc handicapovaným, respekt k opačnému pohlavní, ochranu přírody při sportu ž dohodne se na spolupráci i jednoduché taktice vedoucí k úspěchu družstva a dodržuje ji ž rozlišuje a uplatňuje práva a povinnosti vyplývající z role hráče, rozhodčího, diváka, organizátora ž sleduje určené prvky pohybové činnosti a výkony, eviduje je a vyhodnotí ž zorganizuje samostatně i v týmu jednoduché turnaje, závody, turistické akce na úrovni školy ž zpracuje naměřená data a informace o pohybových aktivitách a podílí se na jejich prezentaci OBSAH školní Tělesné výchovy - učivo, 2. stupeň - 3) ČINNOSTI PODPORUJÍCÍ POHYBOVÉ UČENÍ Učivo: ž komunikace v TV – tělocvičné názvosloví osvojovaných činností, smluvené povely, signály, gesta, značky, základy grafického zápisu pohybu, vzájemná komunikace a spolupráce při osvojovaných pohybových činnostech ž organizace prostoru a pohybových činností – v nestandardních podmínkách; sportovní výstroj a výzbroj – výběr, ošetřování ž historie a současnost sportu – významné soutěže a sportovci, olympismus - olympijská charta ž pravidla osvojovaných pohybových činností – her, závodů, soutěží ž zásady jednání a chování v různém prostředí a při různých činnostech ž měření výkonů a posuzování pohybových dovedností – měření, evidence, vyhodnocování OBSAH školní Tělesné výchovy - ZDRAVOTNÍ TĚLESNÁ VÝCHOVA - ž POVINNÁ VÝUKA - prvky kompenzaČních cvičení ž VOLITELNÁ VÝUKA - ucelený systém PRO žákY III. (II.) zdravotní skupinY 1. stupeň Očekávané výstupy – 1. období, žák: ž správné způsoby držení těla v různých polohách a pracovních činnostech ž zvládá jednoduchá speciální cvičení související s vlastním oslabením Očekávané výstupy – 2. období, žák: ž pravidelně zařazuje speciální vyrovnávací cvičení svého oslabení ve správném počtu opakování ž zvládá základní techniku speciálních cvičení; koriguje techniku cvičení podle obrazu v zrcadle, podle pokynů učitele OBSAH školní Tělesné výchovy - ZDRAVOTNÍ TĚLESNÁ VÝCHOVA - 1. stupeň Učivo: 1) ČINNOSTI A INFORMACE PODPORUJÍCÍ KOREKCE ZDRAVOTNÍCH OSLABENÍ ž zdravotní oslabení – konkrétní zdravotní oslabení žáka, prevence, pohybový režim, vhodné oblečení a obutí pro ZTV, zásady správného držení těla, dechová cvičení, vnímání pocitů při cvičení 2) SPECIÁLNÍ CVIČENÍ ž základy speciálních cvičení – základní cvičební polohy, základní technika cvičení, soubor speciálních cvičení pro samostatné cvičení 3) VŠEOBECNĚ ROZVÍJEJÍCÍ POHYBOVÉ ČINNOSTI ž pohybové činnosti v návaznosti na obsah TV – s přihlédnutím ke konkrétnímu druhu a stupni oslabení OBSAH školní Tělesné výchovy - ZDRAVOTNÍ TĚLESNÁ VÝCHOVA - 2. stupeň Očekávané výstupy, žák: ž uplatňuje odpovídající vytrvalost a cílevědomost při korekci zdravotních oslabení ž zařazuje pravidelně a samostatně do svého pohybového režimu speciální vyrovnávací cvičení související s vlastním oslabením, usiluje o jejich optimální provedení ž aktivně se vyhýbá činnostem, které jsou kontraindikací zdravotního oslabení OBSAH školní Tělesné výchovy - ZDRAVOTNÍ TĚLESNÁ VÝCHOVA - 2. stupeň Učivo: • ČINNOSTI A INFORMACE PODPORUJÍCÍ KOREKCE ZDRAVOTNÍCH OSLABENÍ ž základní druhy oslabení jejich příčiny a možné důsledky – základní pojmy osvojovaných činností, prevence a korekce oslabení, denní režim z pohledu zdravotního oslabení, soustředění na cvičení, vědomá kontrola cvičení, nevhodná cvičení a činnosti 2) VŠESTRANNÉ ROZVÍJEJÍCÍ POHYBOVÉ ČINNOSTI ž pohybové činnosti v návaznosti na vzdělávací obsah TV – s přihlédnutím ke konkrétnímu druhu a stupni oslabení OBSAH školní Tělesné výchovy - ZDRAVOTNÍ TĚLESNÁ VÝCHOVA - 2. stupeň Učivo: 3) SPECIÁLNÍ CVIČENÍ ž oslabení podpůrně pohybového systému (A) - poruchy funkce svalových skupin (A1) - poruchy páteře – odchylky předozadního zakřivení (A2) - vybočení páteře do stran (A3) - poruchy stavby dolních končetin (A4) - lokální a celková relaxace; správné držení hlavy, pletence ramenního, pánve, kolen - protažení prsních a bederních svalů, zadní strany stehen a ohybačů kyčle - posilování svalstva a vzpřimovačů trupu - zvýšení kloubní pohyblivosti a rozsahu pohybu - uvolňování páteře - rotační cvičení - správný dýchací stereotyp OBSAH školní Tělesné výchovy - ZDRAVOTNÍ TĚLESNÁ VÝCHOVA - 2. stupeň Učivo: 3) SPECIÁLNÍ CVIČENÍ ž oslabení vnitřních orgánů (B) - oslabení oběhového a dýchacího systému (B1) - oslabení endokrinního systému (B2) - obezita (B3) - ostatní oslabení vnitřních orgánů (B4) - rozvoj hlavních a pomocných dýchacích svalů - hrudní a brániční dýchání při zvýšené zátěži - adaptace na zvýšenou zátěž - cvičení koordinace a rovnováhy OBSAH školní Tělesné výchovy - ZDRAVOTNÍ TĚLESNÁ VÝCHOVA - 2. stupeň Učivo: 3) SPECIÁLNÍ CVIČENÍ ž oslabení smyslových a nervových funkcí (C) - oslabení zraku (C1) - oslabení sluchu (C2) - neuropsychická oslabení (C3) - adaptace srdečně-cévního a dýchacího systému - koordinace pohybu - rovnovážné polohy - rozvoj sluchového, zrakového a taktilního vnímání rytmu - cvičení s hudebním doprovodem - orientace v prostoru - zraková lokalizace, rychlost zrakového vnímání A to je vše přátelé