Bojová umění Struktura předmětu nBojová umění neokcidentální tradice nObecná teorie bojových umění nTeorie japonských bojových umění nBojová umění z jednotlivých kultur n nVztahy s jinými předměty: nDějiny úpolových sportů (okcidentální tradice) nDžúdó, Karate, Aikidó Studijní literatura nReguli, Z. Úpolové sporty nGreen, T. A. Martial Arts of the World nNitobé, I. Bušido nMusaši, M. Kniha pěti kruhů nJagjú Munenori. Kniha rodinných tradic nSun‘c. O válečném umění nCleary, T. Japonské umění války nDalší články ve studijních materiálech, odkazy na webové stránky Název bojová umění nČastěji se používá od 1989 n nNejednotné chápání: nAsijské systémy nVše o úpolových sportech n Bojová umění – martial arts n nArt: nUmění n nMartial: n- Mars, syn Jova (Jupiter) a Juno , manžel Bellony a milenec Venuše (ztotožňován s řeckým Árem) n- bojový, vojenský, válečný, souvisejíci s bojem a válkou File:Ares Ludovisi Altemps Inv8602 n2.jpg Pojem bojová umění nMartial arts (martial ways, fighting arts, fighting sports, combatives) nArt martiaux nKampfkunst nArtes marciales nArti Marziali nSztuki walki (sporty walki) nBorilačke vještine nбоевое искусствa (Спортивные единоборства, Боевые единоборства) nΠολεμικές τέχνες n n n Bojová umění (definice) n n nzejména pohybové systémy, které se vyvinuli ze starých způsobů boje, a které se dnes provádějí jako součást životní cesty, pro sport, sebeobranu, nebo je jejich cílem zachování tradice a kulturního dědictví. Bojová umění a úpoly nVše, co se dotýká vedení války nTechniky, taktika, technologie n nÚpoly jsou pohybovými aktivitami, pracují s kontaktem n Bojová umění a úpoly Udělejme si pořádek v pojmech: nÚpolové sporty nBojová umění nBojové sporty Funkce bojových umění 12 Historické hledisko nNevyhnutelnost boje – rozvoj bojových dovedností nLov nObrana nBít se znamená být nSpolečenské rozdíly 13 Současné hledisko nBoj tváří v tvář není nevyhnutelný nTransformace (v procesu sakralizace) na n Soutěžní sport Sebeobrana Komplexní rozvoj 14 Čtyřdimenzionální rozvoj (funkce) biosféra sociosféra psychosféra noosféra (V. Vernadsky), spiritualita Čtyřdimenzionální rozvoj (funkce) nBiosféra nTělesný trénink a jeho složky nPsychosféra nPsychické procesy a stavy, psychomotorika nSociosféra nSpolečenské normy nNoosféra (V. I. Vernadski a Teilhard de Chardin geosféra-biosféra-noosféra (ř. νοῦς + σφαῖρα) nNěkdy i spiritualita. Všechno poznání (i duchovní) 16 Funkce nMít zdravý, funkční organizmus a umět ho použít n nBýt integrovanou lidskou bytostí n nMít dobré sociální vztahy n nMít smysl života n n biosphere sociosphere psychosphere noosphere 17 Biodromalní charakter nRozvoj těla, duše, společnosti a ducha by měl být nkontinuální nnekončící n Celoživotní cesta Bojová umění z hlediska kultury Na příkladu japonské kultury a japonských bojových uměních File:NasunoYoichi.jpg Otázky v bojových uměních (i jinde) n n nco je dobré (etika) nco je krásné (estetika) nčemu můžeme věřit (víra) Etika 7 ctností budó nčínský konfuciánský spis O pěti ctnostech: n nVelkorysost nSpravedlivost nNáležité chování nMoudrost ndobrá víra Etika 7 ctností budó nDalší ctnosti ovlivněné konfucianizmem: n nPokora nPravdivost nSrdce/duch nÚcta nLoajalita n Etika 7 ctností budó nDalší ctnosti ovlivněné budhizmem n nSoucit nDobromyslnost Etika nBojová umění byla vojenskými systémy n -etiketa (předepsané formy chování) -disciplína -příslušnost ke skupině Estetika nsabi - opuštěnost, patina věku, stáří; nwabi - všednost, zdrženlivost, skromnost; nšibui - přirozenost, elegance, harmonie; njúgen - odmlka, náznak a podtext; niki - jednoduchost a kvalita Estetika nsui – umění užívat života bez svázanosti s těmito požitky; naware - prázdné místo, zastavený pohyb s potencí zvuku, farby, tvaru, pohybu a podobně; nfúrjú - schopnost plynulé intuitivní tvorby, nmudžó - prchavost a pominutelnost, nkarumi - nenásilná inspirativní lehkost. Estetika nobliba jednoduchosti a snaha o skryté vyjádření významu nnapodobování přírody nInspirace čínskou kulturou, její transformace Víra nKonfucianizmus: nJednota jin-jang (in-jó hifumi) nPojem tao (jap. dó) n nNeokonfucianizmus: nTzv. „energie“ ki (čínsky čchi) Víra nŠintó: nPůvodní japonské animistické představy nDuchové, božství kami jsou přítomny ve všech věcech nZemřelý člověk se sám stává bohem nNemá kánonickou knihu, mytologie je částečně sepsaná v Kodžiki Víra nBudhizmus: nRůzné formy, stálá inspirace z kontinentu n nZenový budhizmus (čínsky čchan): nOčista misogi (pojem ze šintó) – satori, kenšó nVhled do vlastní podstaty (leštění zrcadla) n Systematika bojových umění nPodle používaných prostředků nBojová umění se zbraněmi, s použitím převážně zbraní: Bojová umění beze zbraní, s použitím zejména: Systematika bojových umění nPodle významu (v té-které kultuře) nHlavní (lukostřelba, šerm mečem, šerm kopím, …) nVedlejší (šerm tyčí, šerm halapartnou, boj beze zbraní, …) nSouběžná (bojová umění se skrytými, či malými zbraněmi, využití zemědělských nástrojů jako zbraní, …) n n Systematika bojových umění nPodle příslušnosti ke společenské skupině (v té-které kultuře) n nBojová umění aristokratická (dvorská), nebo vojenské šlechty nBojová umění náboženských představitelů (mnichů) nBojová umění řemeslníků nBojová umění zemědělců nBojová umění sociálně vyloučených (otroci, atd.) n n Systematika bojových umění nPodle místa vzniku (geografické dělení) nAsie nJaponsko nČína nKorea nIndie nEvropa nFrancie nNěmecko nPortugalsko nAmerika nSpojené státy nBrazílie nAfrika nEgypt nAustrálie, Oceánie earth earth Slepá mapa Cumberland wrestling Arnis Galhofa Kaliripjat Capoeira Savate Systema Tahtib Mau rákau Teorie japonských bojových umění nSystematika japonských bojových umění nStará bojová umění (kobudó) nModerní bojová umění (šinbudó) nTeoretická východiska nVývoj nZdroje nTrénink n n Vývoj japonských bojových umění nZmínky o způsobech boje v mýtech (kiki), především poměřování sil (čikara kurabe) nKodžiki (712) nBoj bohů (Takemikazuči a Takeminakata) – vítězství hodem nMeč jako jeden z mytických předmětů nNihon šoki (720) nBoj hrdinů (Sukune a Kuehara) – vítězství kopem Vývoj japonských bojových umění nBoj se zbraněmi nTechnologie výroby oceli a využití jízdy nPředevším lukostřelba, boj kopím, boj mečem nPo sjednocení Japonska (1603) vznik mnoha rjúha nBoj beze zbraní nPředevším dovednost vojáků nSumai (nativní způsob boje, také forma buke sumai) nKumi uči (také forma joroi kumi uči) nDžúdžucu n Systematika japonských bojových umění nKobudó – stará, tradiční bojová umění nKobudó, korjú, kobudžucu nNositelem byl samuraj, příp. voják nŠinbudó – nová, moderní bojová umění nŠinbudó, gendai budó nNositelem může být kdokoliv n nDžucu vs dó (žádná přímá změna z jednoho na druhé zde historicky není doložitelná) Kobudó nDžúdžucu nKendžucu nSódžucu nNaginatadžucu nKjúdžucu nBódžucu nHanbódžucu nŠurikendžucu nTorinawadžucu nDžuttedžucu nNindžucu nTradiční školy ale obvykle obsahovaly různé techniky (beze zbraní i se zbraněmi) a taktiky Džúdžucu jujutsu.gif Kendžucu kenjutsu.jpg Bódžucu bo jutsu.jpg Sódžucu sojutsu.jpg Naginatadžucu shimizu_naginata.JPG Kjúdžucu kyujutsu.jpg Bugei džúhappan Bugei džúhappan juhappan1.jpg Bugei džúhappan juhappan2.jpg Bugei džúhappan juhappan3.jpg Bugei džúhappan juhappan4.jpg Bugei džúhappan juhappan5.jpg Džúdžucu nZpůsob obran a útoků beze zbraní, nebo s použitím malých zbraní proti jednomu, nebo více neozbrojeným, nebo ozbrojeným oponentům. n nZbraně nKobuki (malé zbraně) nHibuki (skryté zbraně) Kobudó nNositelem byl samuraj nSaburomono = „ten, který očekáva příkazy“ nVojenská elita, jezdec nTřída vznikla ke konci období Heian (794 -1185) nPovinná umění samurajů (roku bugei, 1650) nKendžucu nKjúdžucu nBadžucu nSódžucu nHódžucu nDžúdžucu n Kobudó – systém výuky a zkoušek nExistence mnoha rjúha – škol nLicencování prostřednictvím menkjó – soupisu dosažených technik nMenkjó kaiden – licence o úplném předání rjúha nVzdělávací systém nŠóden (začátečnícká úroveň) nČúden (pokročilá úroveň) nOkuden (mistrovská úroveň) Kobudó – sociální struktura nCharakteristiky sociálních interakcí nPevná formální struktura nPřevaha vertikálních interakcí nDlouhodobé (celoživotní) trvání nPrincip seniority (čójó no džo) nPrincip participace nIniciativa přicházející sezdola nPreference neformálních vztahů n n Kobudó – sociální struktura nSóke – „hlava rodu“, hlavní představitel školy, obvykle i vedoucí učitel, titul je obvykle dědičný nŠihanke – vedoucí učitel (v případě, že učitelem není sóke) nŠihan – „jdoucí příkladem“, učitel učitelů, mistr nSensei - učitel n Kobudó – sociální struktura nUčideši - vnitřní žák nSotodeši - vnější žák n nSeipai - starší žák nKohai – mladší žák Šinbudó nDžúdó nKendó nNaginatadó nKaratedó nAikidó nŠórindži kenpó nDžúkendó nSumó (není zcela kobudó ani šinbudó) nModerní školy jsou obvykle relativně úzce zaměřené, zejména kvůli soutěžím n n Šinbudó – systém výuky a zkoušek nSystém kjú a dan nKjú sestupně …3., 2., 1. nDan vzestupně … 1. (šódan), 2., 3., … n nSensei, šihan (stejně jako v korjú) n nSystém šógó (titulů) Dai Nippon Butoku Kai nRenši – instruktor nKjóši – pokročilý učitel nHanši – mistr učitel, učitel učitelů n Učitelé bojových umění nCvičení (i výuka) je prostředkem, nikoli cílem nVýuka probíhá prostřednictvím bezprostřední praktické zkušenosti s pohybem nUčitel je v první řadě neformální autoritou (žáci přicházejí k učiteli, ne opačně) nVýuka není časově omezena cílem, umožňuje tedy skutečně rozvíjet osobnost žáka n Zdroje japonských bojových umění nTradice (ve smyslu konfucianismu) nPísemné záznamy nMusaši Miajmoto: Gorin no šo nMunenori Jagjú: Heihó kadenšo nZáznamy jednotlivých rjúha nJaponské filozofické spisy nV teorii ale vycházeli i z čínských zdrojů nKonfucianistických nTaoistických nVálečných (především Sun’c) n Trénink japonských bojových umění nCíl nUtilitaristický nDuchovní (především od éry Tokugawa/Edó) nMetody nPředevším kata nAle i různé způsoby (různě) volného boje n Trénink japonských bojových umění nrenšú – trénink v tělesném pojetí n nkeiko – jako každodenní praxe n nšúgjó – jako metoda k sebezdokonalování, podobně jako askeze (z řeckého ἄσκησις askésis cvičení, praxe, disciplina; z ἀσκέω askó cvičit; původně znamenala jakoukoli formu praxe, jíž se upevňuje disciplina) Trénink japonských bojových umění nŠu-ha-ri (učit se, odvázat se, přesáhnout) nŠu (chránit, naslouchat): tradované znalosti, učení se základům, bezvýhradné sledování učení nHa (rozvázání, odbočení): prolomení tradice, hledání vlastní, jiné cesty nRi (opuštění, oddělení): transcendence, dokonalost, již zde nejsou formy, techniky šu ha ri Psychofyzické principy (ki, čchi) nChápaní světa jako dynamické jednoty (hifumi) in – jó (čín. jin – jang) nNeokonfucianizmus (Ču-si) nRi hokkai – princip, idea, pravzor všeho, vší hmotné existence nDži hokkai – individuální, relativní projev ri hokkai nTato kvalita je dána přítomností ki Psychofyzické principy (ki, čchi) nV japonštině je více než 40 pojmů vztažených ke ki nVědomí, duševní zdraví nZájem, záměr přesvědčení nPocity, emocionalita, nálada nTemperament, srdce, mysl n Psychofyzické principy (ki, čchi) nV bojových uměních sledujeme tři aspekty ki nduchovní aspekt (duch, duše, étos (ang. spirit; fr. esprit; nem. Geist)), nafektivní aspekt (vnímání, intuice, cit (ang. feeling, fr. intention; nem. Stimmung)), npsycho - fyziologický aspekt (duše, dech, dýchání (gr. psyché; ang. ether)). n Psychofyzické principy (ki, čchi) nCo tedy ki není: nEnergie (v okcidentálním smyslu – skalární veličina, schopnost látky, nebo pole konat práci) nSchopnost porazit protivníka mimo technické, taktické a jiné prostředky n Teorie bojových umění nMěli bychom znát různá bojová umění z různých kultur tak, abychom pochopili jejich společné znaky i jejich různost nCo nás o BU zajímá nKde a jak vznikla nTechnické prostředky nVýstroj a výzbroj nHlavní principy n Japonská bojová umění nsumó, okinawské kobudó, iaidó, džódó, kjúdó, kendó, naginatadó, nindžucu nKobudó: nhódžucu, sódžucu, šurikendžucu, kendžucu, džúdžucu, kenpó, battódžucu, hodžódžucu http://www.kohlersjapan.com/pics/JapanInfo/map_japan.jpg Korejská a mongolská bojová umění nKorea nTaekwondo, hapkidó, tangsudó, kumdó, jusul, judó, ssireum nMongolsko nBökh http://es.rice.edu/projects/Poli378/Maps/Korea/Korea1.gif Čínská bojová umění nWušu vs. Kungfu (gongfu) vs. čuanfa nSystematika nInterní vs. externí styly nJižní vs. severní styly n nČchi kung jako integrální praxe v čínských bojových uměních Bojová umění jihovýchodní Asie nVietnam (vo thuat) nvovinam (viet vo dao) nThajsko nmuai thai, krabi krabong nBarma nbandó, banšai, letwei n n http://mabryonline.org/blogs/howard/archives/map_southeast_asia.jpg Bojová umění jihovýchodní Asie nIndonesie n(pentjak) silat, kuntao nMalaisie nbersilat (silat pulut, silat buah) nFilipíny neskrima (kali, arnis), panantukan n http://mabryonline.org/blogs/howard/archives/map_southeast_asia.jpg Bojová umění jihovýchodní Asie nIndie nKalaripajatu, mušti, dandi, pehlwani nKambodža nbokator, kbačkun boraan, pradal serei n n http://mabryonline.org/blogs/howard/archives/map_southeast_asia.jpg Evropská bojová umění nFrancie nsavate, canne de combat nAnglie nbartitsu, defendu, Westmorland wrestling, Cumberland wrestling nPortugalsko njogo do pau (žogo do pau), galhofa (gaľjofa) nIsland nglima nTurecko nyağlı güreş (jáli güreš) Americká bojová umění nBrazílie ncapoeira nUSA nkajukenbo ncatch wrestling Africká, Australská, Oceánská bojová umění nAustrálie, Oceánie nkoonomont togip baip nNový Zéland nmau rákau n mau nEgypt ntahtib nNigérie ndambe n