Parkoviště Jde o úsměvnou situaci, jaká se může v různých formách odehrávat Cíl: Technika pomáhá objasnit, podle jakých kritérií se rozhodujeme, pomáhá zlepšit schopnosti účastníků argumentovat (ale nejen argumentovat, ale i naslouchat), vcítit se do role a tuto roli hrát. Matriál: · Pracovní karty s popisem rolí (pro každého účastníka jedna z pěti kartiček) · Arch pozorovatele pro aktivní naslouchání (každý účastník mimo účastníky v rolích) · Hodnoticí škála pro argumentační cvičení (každý účastník mimo účastníky v rolích) Administrace 1. Ze skupiny se vybere 5 osob. Ty budou představovat pracovníky firmy, kteří si nárokují parkovací místa před budovou firmy. 2. Vybraných 5 dobrovolníků se posadí doprostřed místnosti a ostatní kolem nich. 3. Vedoucí nyní předá pěti dobrovolníkům karty s popisem jejich role, uvede členy skupiny do situace a sdělí jim jejich úkoly: a. Pětici dobrovolníkům sdělí: „Jste pracovníci firmy, která vyrábí papírová letadla. Přímo u budovy firmy, která stojí v klidové zóně vnitřní oblasti velkoměsta, jsou k dispozici pouze 3 místa k parkování. Ta se mají rozdělit mezi vás. Vaším úkolem je během následujícího rozhovoru uvádět argumenty, proč právy VY máte získat parkovací místo (Vy – tedy zaměstnanec, kterého představujete). Na rozhovor budete mít 15 – minut a zahájí ho obchodní ředitelka“. b. Ostatním členům skupiny sdělí vedoucí, že jejich úkolem bude pozorně sledovat rozhovor. 4. Vžít se do role Před zahájením je možné zadat následující instrukci: „Abyste mohli dobře argumentovat, zavřete si nyní oči. Máte dvě minuty na to, abyste si promysleli a zvážili svůj postoj k dané problematice v rámci role, která vám byla přidělena“. Po uběhnutí dvou minut necháme otevřít oči a dokončíme instrukci: „Nyní jste zvážili, co chcete říci, a tak můžeme začít“. 5. Ještě před zahájením rozhovoru vyzve vedoucí všech pět vybraných osob, aby seznámily ostatní členy skupiny se svou rolí – přečtou text na přidělené kartě. Diskuse po ukončení rozhovoru: Podařila se parkovací místa rozdělit? · Pokud ano, podle jakých kritérii? · Pokud ne, proč, jaké byly překážky? Co by pomohlo, aby se místa rozdělila? Jaké argumenty byly ku prospěchu, jaké ke škodě věci? Napadá někoho z vás argument, který zde nezazněl a zaznít by měl? Otázky pro pozorovatele: Jak na vás působili vaši kolegové během rozhovoru? Pokuste se podle svých záznamů popsat, jak který z nich reagoval, argumentovatl atd. Otázky pro dobrovolníky: Jak jste se cítili ve své roli? Co pro vás bylo snadné, co obtížné? Co pociťujete vůči vašim kolegům, se kterými jste vedl rozhovor? Pro všechny: Na základě jakých kritérií lidé jednají? · Morálka · Osobní prospěch · Sociální postavení · Pracovní post Víte, na základě jakých kritérií jednáte vy? (Pro psychologa je dobré vědět, jaká kritéria ovlivňují jeho chování a jednání, při jednání s klientem ví, co ho ovlivňuje. Když si to uvědomí, může na sobě pracovat) Kdybychom hru opakovali, kterou roli byste si vybrali, kterou ne a proč? Pan STANĚK / paní STAŇKOVÁ Jste u firmy 25 let. Vždy jste měl parkovací místo, mělo by to tak zůstat i nadále. Slečna HUBEROVÁ / Pan HUBER Jako zástupkyně/zástupce firmy pro vnější kontakty musíte stále vozit vzorky zákazníkům, je proto jasné, že Vám bude přiděleno parkovací místo. Paní ELIÁŠOVÁ Jste v podniku novou obchodní ředitelkou. Jako ředitelka máte samozřejmě nárok na místo k zaparkování svého vozu. Pan KOUTNÝ / paní KOUTNÁ Právě jste si koupil(a) nový mercedes třídy S, proto chcete mít svůj cenný majetek také na bezpečném parkovišti. Paní MLYNÁŘOVÁ V krátké době čekáte třetí dítě, je Vám proto jasné, že jako budoucí matka si nemůžete troufat na delší cestu do práce bez auta. Proto máte nárok na místo k parkování.