Teorie a didaktika karate III Didaktika a trénink Struktura •Trénink karate •Didaktické zásady •Organizační formy •Vyučovací postupy •Vyučovací metody •Výchovné metody •Trénink, limitující faktory, kondiční a koordinační stimulace (kihon, kata, kumite) •Technická příprava •Taktická příprava, modelové situace •Karate v sebeobraně • Trénink karate •Komplexní působení –Fyzické (kondiční, technické…) –Psychické (zvládání stresových situací, taktika, motivace, aspirace…) –Výchova (etika, etiketa, kolektiv…) – – Didaktické zásady •uvědomělosti a aktivity, •názornosti, •soustavnosti, •přiměřenosti •trvalosti •cílevědomosti •emocionálnosti •všestrannosti •jednotnosti •volnočasové principy: dosažitelnost, charakter výzvy, možnost iniciativy • Organizační formy •Hromadná –Frontální –V kruhu –Ve dvojicích, trenér mění místo – •Individuální –Při opravování chyb –Individuální trénink • Vyučovací postupy •patří k základním strategiím ve vzdělávacím procesu: •Komplexní postup: užívá se při nácviku cvičení, která se vyznačují jednoduchostí a mají přirozený charakter a není třeba je již dále rozkládat. •Analyticko-syntetický postup: se využívá u vyspělejších žáků, kteří jsou schopni tento postup přijmout. •Synteticko-analytický postup: vychází z rovnocennosti obou předchozích struktur. • •Napodobování •Vysvětlování Vyučovací metody •Motivační metoda: Smyslem při utváření optimální motivace žáků k učení je zajistit jejich vyšší aktivitu a osobní zainteresovanost vzhledem k cílům učebního procesu. •Expoziční metoda: jejím cílem je předání učiva žákovi učitelem, užívají se 4 přístupy a to: přímý přenos (popis, výklad, vysvětlení), zprostředkovaný přenos pomocí názoru (ukázka, model), heuristický přístup ( tvůrčí aktivita žáků), metody samostatné percepční činnosti žáků. •Fixační metody: jejich podstatou je procvičování, upevňování a zdokonalování již nacvičeného učiva. • Diagnostické metody: kontrola a hodnocení dosažených výsledků. –vstupní diagnostika –průběžná diagnostika –finální diagnostika Výchovné metody •Kladení požadavků učitele a jejich zvnitřnění žáky závisí na aspiracích a kontextu pedagogické praxe. Ke splnění cílů je třeba vyvíjet úsilí. •Přesvědčování učitel usiluje o zvnitřnění konkrétních a pravdivých podnětů •Cvičení - vytváření situací které vyžadují určitou žádoucí reakci •Odměna a trest •Příklad •Skupinová výchova • Trénink, limitující faktory, kondiční a koordinační stimulace - kihon •Výbušná síla •Technika – m. opakovaných úsilí, dril •Koordinace –Měnící se podmínky (rytmus, prostor plocha opory, pod tlakem,…) –Kombinace osvojených činností –Koncentrace, přesnost, plynulost, rytmus provedení (vědomá kontrola, sebekontrola) – – Trénink, limitující faktory, kondiční a koordinační stimulace - kata •Vyučovací postupy •principy •Bunkai •Koordinace – orientace v prostoru (omezení zrakové kontroly…) •Výbušná síla – vnitrosvalová a mezisvalová koordinace –Rychlostní metoda –Kontrastní metoda –Plyometrická metoda Trénink, limitující faktory, kondiční a koordinační stimulace - kumite •Flexibilita •Výbušná síla •Reakční rychlost •Vytrvalost – krátkodobá (LA), střednědobá, rychlostní (ATP-CP) –Intervalové metody –Metody nepřerušovaného zatížení – •Soustředění • – Technická příprava •Kihon •Koordinace končetin •Napětí a uvolnění •Koordinace boků a končetin •Technika postoje •Kata Taktická příprava •Techniky •Posuny •Kombinace •Řízené formy •Modelové situace •Základní principy •Koncentrace, feeling Karate v sebeobraně •Boj na větší vzdálenost •Technika kopu •Nepokračující útok •kontrola Další literatura •Pechan, J. Shotokan karate kata (sekvence/bunkai). Centrum ST: Praha, 2003. 159s. •Dovalil, J. a kol.Výkon a trénink ve sportu. Olympia: Praha 2005. 336s. ISBN 80-7033-760-5 •Král ,P. a kol. Karate : Učební text pro trenéry III. a II třídy. Olympia: Praha 1990. 281 s. ISBN 80-7033-083-X