titlemaster_med Didaktické metody Androdidaktika Didaktické metody n- spočívá ve vytvoření souboru postupů, kterými lektor předává poznatky a formuje dovednosti, případně návyky účastníků. n n- postupy účastníka, kterými si vědomosti, dovednosti či návyky osvojuje. Dělení nPodle vztahu k praxi účastníků n nPodle pomoci ( podpory) vyvíjené lektorem n nPodle řešení individuálních vzdělávacích potřeb účastníků Podle vztahu k praxi účastníků výuky nTeoretické lKlasická přenáška, přednáška ex katedra, přednáška s diskuzí, cvičení, seminář nTeoreticko praktické lDiskusní metody, problémové metody, programované výuky, diagnostické a klasifikační metody, projektové metody n nPraktické lInstruktáž, koučing, mentoring, counseling, rotace práce, stáž, exkurze Metody teoretické nPředání teoretických poznatků nPůsobí na rozumovou stránku osobnosti nProcvičení teoretických operací n nZměření: poznatky, pojmy, obnovení vědomostí, logické operace, principy, teorie Metody teoreticko-praktické nNejen poznatky, ale i předpoklady k jednání nStimulace praktických podmínek nVýcvik ke koncepčnímu myšlení n nZaměření: mentální dovednosti- analýzy problému, formulace rozhodnutí, ovlivnění postojů, Metody praktické nPostupy praktického nácviku nZdokonalují pracovní schopnosti a dovednosti nV pracovním prostředí firmy nNěkdy charakter zácviku n nZaměření: motivace práci, způsob komunikace, Podle pomoci ( podpory) vyvíjených lektorem nMetody transferu lPřednáška, seminář, dialogické metody, problémové metody, konzultace, exkurze, ověřování výsledků výuky l l l nMetody facilitace lInstruktáž, koučing, workshop, open Space, studijně-řešitelská činnost, výcviková firma, E-learning n Metody transferu nLektor „Shora“ přednáší nPřenos vědomostí, dovedností a návyků nMetody facilitace n- Podpora učebních aktivit a celého procesu učení účastníka n Podle řešení individuálních vzdělávacích potřeb účastníků nMetody zaměřené na poznání problémů lPřednášky, semináře, cvičení, diskusní metody, situační metody, inscenační metody, l l nMetody zaměřené na řešení problémů lEkonomické hry, systematické pozorování, přímý zácvik, metody funkčního zařazení, exkurze a stáže Metody zaměřené na poznání problému nMetoda přednášení lTradiční metoda lČasto poukazuje na neúčinnost verbální formy výuky lMožné zařadit teoreticky náročná témata lVelké i malé skupiny posluchačů lCílem je vyvolání vnitřního dialogu u posluchačů lČasto využívaná metoda přednáška s diskuzí- dvě možnosti nBěhem přenášky nPo jejím ukončení l- Struktura přenášky nMetoda cvičení a seminářů n lNávaznost na přednášku lRozvoj schopností a dovedností lInterakce mezi posluchači lOpakování a procvičení známé látky lSamostatná práce lPráce s literaturou lVypracování písemné práce na dané téma lDiskuse l nDiskusní metody lSkupinové řešené problémů lVyžaduje pozornost, koncentraci, logické usuzování nŘízená diskuze nMalé skupinky, téma zadané, nSkupinové řešení problému nV malých skupinkách- každá své téma, diskuze mezi skupinkami nDiskuze v plénu nČasový limit příspěvků, velké skupiny, možné rozdělení, nPanelová a pódiová diskuze nŘešení problematiky mezi odborníky – teoretici i praktici, interdisciplinární přístup, velmi konkrétní téma Situační metody nVytváření intelektuálních i praktických dovedností nProblematika řízení a rozhodování nDemonstrace na konkrétních případech lRozborová situace- rozbor konkrétních případů lKonfliktní situace – lMetoda incidentu – krátká zpráva o problému- dotazy účastníků lPostupné seznamování s případem lMetoda došlé pošty Metody zaměřené na řešení problému nEkonomické ( manažerské hry) lPodnikové a funkční hry lŘešení konkrétní situace ve firmě , podniku lNapodobování dané funkce v podniku -Systematické pozorování -Pasivní role účastníků vzdělávání -Pozorování starších kolegů při výkonu povolání -Posuzování pozorovaných situací -Přímý zácvik -Pracovníkem -Přímým nadřízeným -Kvalifikovaným instruktorem nMetoda rezerv lKaždá pozice má svého náhradníka, zaučení přímo od pracovníka -Metoda rotace zaměstnanců -U mladých zaměstnanců, manažerů -Školení metodou přímého zácviku -Prokázání specifických dovedností -Exkurze a stáže -Poznání praxe z již předané teorie -V závěru diskuze -Krátkodobé studijní pobyty -Prozatímní pověření, létající tým, metoda několikanásobného vedení n n