Didaktické prostředky Androdidaktika Didaktické prostředky nVše co nám pomáhá dosažení cílů vzdělávání –Obsah, formy, metody, pomůcky, technika, organizace, komunikace atd. –Projektová příprava, prostředky didaktické diagnostiky, hodnocení efektivnosti Projektová příprava nZpracování písemného projektu –Formulace myšlenek –Zjištění požadavků zadavatele –Formulování cílů projektu –Realizace koncepce –Rozhodnutí o projektu Formulování cílů projektu nMá tři základní fáze – výstup jedné fáze je zároveň vstupem pro fázi druhou nTři základní otázky: –Proč ? – Co? - Jak? Proč? nPodrobná specifikace vzdělávací potřeby nPopisuje účel projektu nJasně stanoveny důvody a jejich uplatnění v praxi nTzv. Požadavkový dokument Co? nRozsah prací a kvalitativní kritéria produktu nStrategie řešení nZ pohledu účastníků nZ pohledu lektorů nTzv. úkolový dokument Jak? nŘešení projektu a stanovení konkrétního postupu nHarmonogram –Vyloučení chyb, průběžná, rychlá a jednoduchá kontrola průběhu Fáze vzdělávacího projektu nZákladní cíle projektu nPrvní verze projektu nPřipomínky odborníků nPřipomínky lektorů nPřipomínky zadavatele nPilotní projekt nTest projektu nPřipomínky účastníků nPřipomínky lektorů nPřipomínky zadavatele nDefinitivní projekt nRealizace projektu n Struktura projektu nNázev vzdělávací akce nJméno organizace a jméno garanta nCharakteristika a cíl vzdělávací akce nKritéria pro výběr účastníků nObsahová náplň nČasový plán nMetodika nPožadavky na lektory nVyhodnocení průběhu a účinnosti nKalkulace ceny Didaktická diagnostika ve vzdělávacích projektech nDiagnostika – poznávání a hodnocení individuálních zvláštností účastníků n nDidaktická diagnostika – zkoumá vědomosti, dovednosti a profesní návyky Organizační problémy nJak provádět sběr dat o účastnících, v jakém rozsahu, ochrana dat nVytvoření kritérií pro hodnocení úspěšnosti účastníků v průběhu výuky nZpracování systému diagnostiky a jeho implementaci v didaktickém procesu Činitelé diagnostiky nMotivy, potřeby, sklony, zájmy nPřístup ke vzdělávání nSchopnost (dovednost) učit se nKoncentrace a vůle k učení nHodnocení výsledků studia účastníkem Časové dělení diagnostiky nPředběžná diagnostika nVstupní diagnostika nPrůběžná diagnostika nVýstupní diagnostika n Předběžná a vstupní diagnostika nFormou dotazníků, indiv. konzultací, testování n nFunkce: poznání osobnosti, upřesnění vzděl. potřeb, poznání motivace, sestavení optimální výuk. skupiny, údaje o znalostech a dovednostech Průběžná diagnostika nFunkce: zjištění a zhodnocení osvojování si znalostí a dovedností nPo časovém , nebo problémovém celku nRůzné metody- dotazník, diskuze, písemné-seminární práce, testy, Výstupní diagnostika nMetody: písemné a ústní zkoušení, hospitace, praktické zkoušení, konzultace, projektové metody nFunkce: získání informací o studijním úsilí účastníků, motivace, efektivitě nSrovnání se vstupní diagnostikou nTesty: srovnávací- relativní výkon, ověřovací testy – absolutní výkon, n Hodnocení efektivity nNutné vyloučit subjektivitu nZákladem je kvalitní projekt nCo největší možné množství kvantifikovaných zdrojů nKonfrontace výsledků se zainteresovanými i nezainteresovanými osobami 4 úrovně hodnocení efektivity Kirkpatrick 1991 nRůzné metody- testy, intewiew, dotazníky, - bezprostřední reakce na kurz nKlasické školní metody – testy, referáty, zkoušení – zpracování dovedností a znalostí nSledování změn chování v průběhu kurzu- simulované situace, hry nZkoumání naplnění hlavního cíle – změna produktivity práce Základní pohledy na efektivnost výuky nÚčastník – čemu se naučil X kolik, energie, času, námahy a peněz vynaložil nPodnik – okamžitý nebo dlouhodobý efekt/ rizika X celkové náklady nLektor – akceptování lektorského vystoupení / odměna X čas a energie spotřebovaná na přípravu nVzdělávací zařízení – posílení image firmy X náklady versus příjmy Možnosti hodnocení Koubek 1995 nPorovnání výsledků vstupních a výstupních testů –Vliv náhodných faktorů –Tendence k nadhodnocování výstupních testů nPráce nezávislých pozorovatelů –Zejména hodnocení lektorů Hodnocení – kdo- koho nHodnocení –Kdo nÚčastníci nNezávislí pozorovatelé nlektoři –Koho nÚčastníky nLektory npodmínky