LEKTOR VZDĚLÁVÁNÍ DOSPĚLÝCH Androdidaktika Lektor nUčitel dospělých nObjevují se i další pojmy – rozmanitost vzdělávací činnosti Palán 2002 nKonzultant = poradce, odborník – poskytuje návod k učení nKouč = vzdělavatel- usměrňování pracovního výkonu nMentor= školitel – vzdělávání na pracovišti, motivace, předávání zkušeností nModerátor = pracuje moderační metodou, týmová práce účastníků, semináře, konference, workshopy apod. nTutor = poradce, pomocník – distanční a kombinované studium, orientace v učebních látkách, hodnotící fce nInstruktor = odborný školitel, praktický výcvik, nácvik motor. a senzomot. dovedností Typy lektorů a jejich kompetence n4 základní skupiny lektorů nLektor podnikatel nLektor zaměstnanec nLektor manažer a specialista nLektoři - dobrovolníci v neziskové sféře Lektor - podnikatel nLektorské povolání - § 25 živnostenského zákona a příloha nařízení vlády č.140/2000 Sb. nVolná živnost nNutné splnit pouze všeobecné podmínky nKategorie č.100- 114 ¡Výuka jazyků, v oblasti umění a společenského tance, odborné kurzy, výuka obsluhy technických zařízení, mimoškolní výchova a vzdělávání Lektor - zaměstnanec nPracuje ve vzdělávací instituci nMá metodickou a logistickou podporu a zabezpečení nPřímo ve firmách – zaškolení nových zaměstnanců nObchody – obchodní řetězce ¡Podniková a nadpodniková úroveň, nejsou k dispozici relevantní stat. údaje Lektor- manažer, specialista nPřevážně v podnikové sféře- interní metody nPracují přímo na pracovišti nNejsou statisticky sledováni nAž 70% zajištěno interním výcvikem n1 lektor funguje v průměru v rozsahu 20 hodin n Lektoři – dobrovolníci v neziskové sféře nV oblasti sociálních služeb, kultury, zájmové činnosti, sportu atd nAkviziční, osvětová a informační funkce nVzdělávají širší veřejnost nZaměření na didaktické a komunikační dovednosti n kolem 30 tisíc lektorů Kompetence lektora n1.kompetence ¡Schopnost práce s ostatními ¡Schopen podporovat potenciál ¡Schopnost sebe-prezentace a zdravého sebevědomého jednání ¡Schopen aktivního získávání a obohacování se o zkušenosti a rozšiřování obzoru ¡Rozšiřování znalostí a postupů Kompetence lektora n2. kompetence ¡Schopnost – práce s technologiemi, informacemi a znalostmi ¡Znalosti získávat, analyzovat, reflektovat a předávat ¡Nabídnout patřičné zdroje dalších informací ¡Mít výbornou znalost dané oblasti ¡Chápat, že učení je celoživotní proces n Kompetence lektora n3. kompetence ¡Práce se společností ¡Práce v rámci společnosti ¡Znalost faktorů vedoucích k soc. kohezi ¡Znalost faktorů způsobujících soc. exkluzi ¡Zapojen do dění místních komunit ¡ Pozice lektora n1) Lektor ¡L. = kvalifikovaný pracovník, který provádí výuku a praktický výcvik v odborných kurzech v příslušném oboru činnosti ¡Činnosti – příprava náplně a změření kurzů, přednášení, praktický výcvik, studium nových poznatků, spolupráce s vedením, správa výukových a technických prostředků, vedení administrativy a ped. dokumentace Pozice lektora n2) Odborný lektor ¡O.l.= pracovník s vyšší kvalifikací, který provádí výuku a praktický výcvik ve specializovaných odborných kurzech v příslušném oboru činnosti ¡Náplň činnosti stejně jako L. + spolupráce na zpracování a aktualizaci projektů, výukových materiálů a konceptů, ověřování způsobilosti účastníků Pozice lektora n3) Lektor specialista ¡L.S.= vysoce kvalifikovaný pracovník, který zajišťuje koncepční a metodickou činnost při realizaci odborných kurzů ¡Činnosti – zodpovědnost za – výukové a technické prostředky, zpracování, udržování a aktualizaci databáze zkušebních otázek, hodnocení odborné úrovně lektorů, provádění hospitační činnosti, zpracování plánu a rozvrhu výuky, vedení příslušné dokumentace a další