Androdidaktika Teorie vzdělávání dospělých Specifika vzdělávání dospělých pDospělí si uvědomuje objektivní požadavky na své vědomosti a dovednosti pZapojuje se do procesu z vnitřních pohnutek ⇒ selekce potřeby osvojovaných informací pSrovnávání látky se zkušenostmi pMusí mít možnost aktivně se podílet na řešení problémů a úkolů p Specifika vzdělávání dospělých pVíce modelů postupů a did. Analýzy pLektor má autonomii pro výběr učiv a a jeho zpracování pLektor si musí svou odbornou a morální autoritu sám vybudovat pMusí počítat s širší škálou reakcí pPartnerský vztah účastník- lektor a účastník- účastník Specifika učení dospělých pVztah k učení – emocionální stránka, sebehodnocení pZkušenosti se vzdělávání – navazovat na ně pDospělí jsou partneři a spoluaktéři ve vzdělávacím procesu pFormování vlastního stylu učení p Zásady vzdělávání dospělých pAktivní zapojení do procesu pMotivace pNázornost pSystémový přístup pVlastní tempo učení pRespektování věkové a individuální osobnosti Poradenství ve vzdělávání pInformativní funkce pOrientace – hledání nejvhodnějšího programu a směru pIntenzivní pomoc – vyskytne- li se konkrétní problém Vliv zkušeností na proces učení pPříznivé nKritičnost nSnaha třídění informací nPotřeba sebeuplatnění – větší motivace pNepříznivé nOdlišné názory – odmítání látky nStereotyp – odmítání řešení problémů nKonfrontace výukové situace s realitou nHledá jen bezprostředně aplikovatelné poznatky n pVzdělávání dospělých ⇒ skupinové ⇒více informací ⇒záměr proložen experimentem, objevováním a zkušeností Oblasti specifičnosti pFyziologická - sestupná tendence tělesných i senzorických funkcí pPsychická – jiné vnímání času, pocit odpovědnosti, citlivost na ztrátu prestiže pSociální – přizpůsobení soukromého života, nová životní situace Rozdíly v char. vzděl. procesu pAktivity institucionální a stabilizované pX pAktivity decentralizované a flexibilní p pCíle, obsah a formy – unifikované pX pCíle, obsah a formy – diverzifikované podle potřeb p pTradiční didaktické metody pX pTvorba operativních metodických soustav podle účastníků a podmínek p pZískané vědomosti aplikované časem pX pVědomosti a dovednosti využívány hned nebo za krátkou dobu Formy vzdělávání pKlasická – prezenční pDistanční pKombinovaná pE-learning p Trojdimenzionální model výuky dosp. p1) kognitivní dimenze – hybridní proces, osvojování vědomostí, dovedností a návyků p2) pragmatická – získávání nové kvality jednání a chování p3) kreativní – tvůrčí modifikace poznání a zkušeností