REFLEXE PRAXE ØVyučující Ø Mgr. Lenka Přikrylová Ø Katedra pedagogiky sportu Ø tel. č. 549494657 Ø Email : prikrylova@fsps.muni.cz ØKonání seminářů Ø 1x za 14 dní ( vždy lichý nebo sudý týden ) Ø Pondělí 9.40-11.10 hod. (sk.č.1,3) 11.15-12.45 hod. ( sk.č.2 ) Ø učebna č.236 Ø Ø Skupina č.1,2 26.9., 10.10., 24.10., 7.11., 21.11., 5.12. Ø Skupina č.3 3.10., 17.10., 31.10., 14.11., 28.11., 12.12. Ø Požadavky k zápočtu: Øaktivní účast na všech seminářích Ø Øskupinová prezentace na zadané téma Ø Øvlastní reflexe Cíle předmětu ØPodpořit osobnostní a profesionální rozvoj Ø ØUmožnit reflexi a analýzu vlastní zkušenosti ze školního prostředí Ø ØZaměřit se na rozvoj dovednosti reflektovat vlastní práci Náplň seminářů: ØSeminář č.1 ØVymezení pojmů- reflexe praxe ØCíle a úkoly praxe ØKlíčové kompetence žáků ØSeminář č.2 ØRámcově-vzdělávací programy ØPrůřezová témata a jejich využití v praxi ØPráce učitele s kurikulem ØSeminář č.3 ØOsobnost učitele (požadavky na profesi učitele, kompetence v učitelském vzdělávání, vyučovací styl učitele) ØSeminář č.4 ØPraktické využití didaktických metod ØDidaktické řídící styly ØSeminář č.5 ØSebereflexe ØHospitační činnost ØKázeňské problémy ØŠikana ØSeminář č.6 ØSpolupráce mezi pedagogy ØDalší vzdělávání učitelů PEDAGOGICKÁ PRAXE ØCíle praxe: ØZískat základní způsobilost k výkonu učitelského povolání Ø ØNabít zkušenosti prostřednictvím různých pedagogických činností (zkvalitňování pedagogických dovedností) Ø ØMotivace studenta pro učitelské povolání Úkoly praxe: ØRozvíjení pedagogického myšlení ØAplikace odborného vzdělání ve školní praxi ØRozvoj organizačních a manažerských schopností ØUplatnění poznatků z psychologie při práci se žáky ØRozvoj etické stránky osobnosti učitele v kontextu sociální komunikace Úkoly při vykonávání praxe ØFormulovat cíle vyučování jasně a srozumitelně ØObsah hodiny zpřístupnit žákům účelně a správně ØVyučování účelně zorganizovat ØPoužívat adekvátní metody ØPůsobit na žáky výchovně ØŽáky upoutat a udržet jejich pozornost ØDokázat udržet kázeň žáků ØVytvořit dobrou atmosféru ØMít kvalitní verbální projev (i nonverbální) ØHodnotit výkony žáků objektivně ØUmět na základě sebereflexe zhodnotit svůj výkon PĚTILÍSTEK Ø1.řádek –téma (podstatné jméno) REFLEXE Ø2.řádek- popis tématu ( 2 nejdůležitější vlastnosti) -k popisu se používají přídavná jména Ø3.řádek – uvádí se děj ( 3 slovesa ) Ø4.řádek – uveďte čtyřslovný výraz (různé slovní druhy) Ø5.řádek – uveďte podstatu tématu 1 slovem (podstatné jméno) 1. 1. REFLEXE 2. efektivní - důležitá 3. zhodnotit - posoudit - rozebrat 4. ohlédnutí se za danou aktivitou 5. ROZBOR 6. Ø REFLEXE Øohlédnutí se za danou aktivitou nebo situací Øje proces, který nám pomáhá vytěžit a zpracovat naše zkušenosti získané během aktivity, díky tomuto „ohlédnutí“ jsme pak schopni se z nabytých zkušeností efektivně učit Ørozbor, zpětná vazba Øinterpretace zkušenosti, která vede k vyšší úrovni profesionalizace Úrovně reflexe Ødynamika skupiny, dění v celé skupině - srovnáváme své prožitky (emoce) s prožitky a zkušenostmi jiných členů skupiny, zpřesňujeme význam prožitků a zatřiďujeme je do souvislostí a vytváříme z nich zkušenosti - individuální či skupinové, společné sdílení a sdělování prožitků, společné hledání toho, co jsme se od sebe vzájemně naučili Ø Ødynamika meziosobních vztahů jednotlivých členů skupiny - diskuse o projevených emocích ve skupině i mimo ní: uznávání, důvěra, bezpečnost, Reflexe výuky ØZahrnuje myšlenkové aktivity učitele, jejichž cílem je zhodnotit výuku, která proběhla, a získat tak východisko pro plánování další výuky ØJe východiskem pro vytváření pedagogických dovedností ØUčitel posuzuje kvalitu své výuky ve světle výsledků svých žáků ØProces výuky je završen jeho výsledky (znalosti, dovednosti….) Výsledky výuky: Øvědomosti (fakta, pojmy, definice), kvalita vědomostí se vyznačuje mírou jejich pochopení a schopností použití Ødovednosti (pracovní, komunikativní, motorické, poznávací) jsou chápany jako učením získané předpoklady pro úspěšné vykonávání určité činnosti Ønávyky (hygienické, držení těla, společenského chování, pracovní) jsou zautomatizované úkony Øvlastnosti osobnosti (pracovitost, čestnost, samostatnost, pečlivost) Ørozvoj myšlenkových operací Øosvojené pracovní postupy Ø Ø SOUHRNĚ MLUVÍME O KLÍČOVÝCH KOMPETENCÍCH KLÍČOVÉ KOMPETENCE -rozumí se tím „souhrn vědomostí, dovedností, schopností, postojů a hodnot důležitých pro osobní rozvoj a uplatnění každého člena společnosti“ - Økompetence k učení Økompetence k řešení problému Økompetence komunikativní Økompetence sociální a personální Økompetence občanské Økompetence pracovní Ø Ø Všechny kompetence se vzájemně prolínají a mají komplexní povahu. KLÍČOVÉ KOMPETENCE ØSmyslem a cílem vzdělávání je vybavit všechny žáky souborem klíčových kompetencí na úrovni, která je pro ně dosažitelná, a připravit je tak na další vzdělávání a uplatnění ve společnosti. Ø ØOsvojování klíčových kompetencí je proces dlouhodobý a složitý, který má svůj počátek v předškolním vzdělávání, pokračuje v základním a středním vzdělávání a postupně se dotváří v dalším průběhu života. Ø ØÚroveň klíčových kompetencí, které žáci dosáhnou na konci základního vzdělávání, nelze ještě považovat za ukončenou, ale získané klíčové kompetence tvoří neopomenutelný základ žáka pro celoživotní učení, vstup do života a do pracovního procesu. Ø 1. Kompetence k učení Øvybírá a využívá pro efektivní učení vhodné způsoby, metody a strategie, plánuje, organizuje a řídí vlastní učení, Ø Øvyhledává a třídí informace a na základě jejich pochopení, propojení a systematizace je efektivně využívá v procesu učení, tvůrčích činnostech a praktickém životě Ø Øpoznatky z různých vzdělávacích oblastí a na základě toho si vytváří komplexnější pohled na přírodní, společenské a sociokulturní jevy Ø Øsamostatně pozoruje a experimentuje, získané výsledky porovnává, kriticky posuzuje a vyvozuje z nich závěry pro využití v budoucnosti Ø Øpoznává smysl a cíl učení, posoudí vlastní pokrok a určí překážky či problémy bránící učení, naplánuje si, jakým způsobem by mohl své učení zdokonalit Ø 2. Kompetence k řešení problémů Øvnímá nejrůznější problémové situace, rozpozná a pochopí problém, přemýšlí o nesrovnalostech a jejich příčinách, promyslí a naplánuje způsob řešení problémů a využívá k tomu vlastního úsudku a zkušeností Ø Øvyhledá informace vhodné k řešení problémů, nachází jejich shodné, podobné a odlišné znaky, využívá získané vědomosti a dovednosti k objevování různých variant řešení problémů, Ø Øsamostatně řeší problémy, volí vhodné způsoby řešení, sleduje vlastní pokrok při zdolávání problémů, Ø Økriticky myslí, činí uvážlivá rozhodnutí, je schopen je obhájit, uvědomuje si zodpovědnost za svá rozhodnutí a výsledky svých činů zhodnotí Ø 3. Kompetence komunikativní Øformuluje a vyjadřuje své myšlenky a názory v logickém sledu, vyjadřuje se výstižně, souvisle a kultivovaně v písemném i ústním projevu Ø Ønaslouchá promluvám druhých lidí, porozumí jim, vhodně na ně reaguje, účinně se zapojuje do diskuse, obhajuje svůj názor a vhodně argumentuje Ø Øvyužívá informační a komunikační prostředky a technologie pro kvalitní a účinnou komunikaci s okolním světem Ø Øvyužívá získané komunikativní dovednosti k vytváření vztahů potřebných k plnohodnotnému soužití a kvalitní spolupráci s ostatními lidmi Ø 4.Kompetence sociální a personální Øúčinně spolupracuje ve skupině, podílí se společně s pedagogy na vytváření pravidel práce v týmu,podílí se na utváření příjemné atmosféry v týmu, Ø Øna základě ohleduplnosti a úcty při jednání s druhými lidmi přispívá k upevňování dobrých mezilidských vztahů, v případě potřeby poskytne pomoc nebo o ni požádá Ø Øoceňuje zkušenosti druhých lidí, respektuje různá hlediska a čerpá poučení z toho, co si druzí lidé myslí, říkají a dělají Ø Øvytváří si pozitivní představu o sobě samém, která podporuje jeho sebedůvěru a samostatný rozvoj; ovládá a řídí svoje jednání a chování tak, aby dosáhl pocitu sebeuspokojení a sebeúcty Ø 5. Kompetence občanská Ørespektuje přesvědčení druhých lidí, je schopen vcítit se do situací ostatních lidí, odmítá útlak a hrubé zacházení, uvědomuje si povinnost postavit se proti fyzickému i psychickému násilí Ø Øchápe základní principy, na nichž spočívají zákony a společenské normy, je si vědom svých práv a povinností ve škole i mimo školu Ø Ørozhoduje se zodpovědně podle dané situace, poskytne dle svých možností účinnou pomoc a chová se zodpovědně v krizových situacích i v situacích ohrožujících život a zdraví člověka Ø Øaktivně se zapojuje do kulturního dění a sportovních aktivit 6. Kompetence pracovní Øpoužívá bezpečně a účinně materiály, nástroje a vybavení, dodržuje vymezená pravidla, adaptuje se na změněné nebo nové pracovní podmínky Ø Øpřistupuje k výsledkům pracovní činnosti nejen z hlediska kvality, funkčnosti, ale i z hlediska ochrany svého zdraví i zdraví druhých, ochrany životního prostředí Ø Øvyužívá znalosti a zkušenosti získané v jednotlivých vzdělávacích oblastech v zájmu vlastního rozvoje i své přípravy na budoucnost Seminář č.2 1. Vzdělávací programy 2. 2. Průřezová témata a jejich využití v praxi 3. 3. Práce učitele s kurikulem