Seminář č.2 1.Vzdělávací programy 2. 2.Průřezová témata a jejich využití v praxi 3. 3.Práce učitele s kurikulem PROGRAMY VZDĚLÁVÁNÍ nNárodní program rozvoje vzdělávání v ČR (koncepční dokument české vzdělávací politiky- tzv. Bílá kniha)- obsahuje záměry rozvoje vzdělávání žáků od 3 do 19 let nRámcové vzdělávací programy n (kurikulární dokumenty státní úrovně, které normativně stanovují obecný rámec pro jednotlivé etapy vzdělávání a jsou závazné pro tvorbu ŠVP) nŠkolní vzdělávací programy n (kurikulární dokumenty školní úrovně, tvoří konkrétní podobu RVP) 1. Národní program rozvoje vzdělávání v ČR nvznikl 7.4 1999 nje to závazný dokument, z něhož vychází konkrétní realizační plány pro vzdělávací politiku nje zde zpracována nová koncepce vzdělávání a rozvoje v ČR, která s sebou přináší řadu změn (v oblasti cílů, obsahu vzdělávání- zavedení systému více úrovní vzdělávacích programů) 2. Rámcový vzdělávací program nZačal se uplatňovat od 1.9.2007 (v 1.a 6.ročníku ZŠ) nKomplexně vymezuje koncepci, cíle, obsah a jiné složky vzdělávání v určitém stupni a druhu škol nJe schvalován a zaváděn ministerstvem školství nJe závazný pro fungování příslušné úrovně vzdělávacího systému (stanovuje „co je v základním vzdělávání podstatné a co mají školy při tvorbě ŠVP respektovat) nPodle něj školy vytvářejí své vlastní ŠVP (specifikuje závazné požadavky a formuluje pravidla pro tvorbu ŠVP, vymezuje rámec pro návrh učebních plánů) nDeterminuje tvorbu dalších kurikulárních dokumentů (učebnice) Principy RVP ZV nNavazuje na RVP PV a je východiskem pro RVP SV nVymezuje vše co je společné a nezbytné v povinném základním vzdělávání žáků nSpecifikuje úroveň klíčových kompetencí, jíž by měli žáci dosáhnout na konci zákl. vzdělávání nVymezuje vzdělávací obsah - očekávané výstupy nZařazuje jako závaznou součást průřezová témata nRVP ZV je otevřený dokument, který bude v určitých časových etapách inovován podle měnících se potřeb společnosti, zkušeností učitelů se ŠVP Výhody RVP ZV nZohledňuje nové pojetí kurikula, které již není založeno převážně na osvojování si velkého množství faktů nUsiluje o rozvoj klíčových kompetencí a uplatnění získaných vědomostí a dovedností v praktickém životě nVzrůstá profesní zodpovědnost učitelů za výsledky vzdělávání Cíle RVP ZV nUmožnit žákům osvojit si strategie učení nPodněcovat žáky k tvořivému myšlení a k řešení problémů nVést žáky k všestranné a otevřené komunikaci nRozvíjet u žáků schopnost spolupracovat nPřipravovat žáky k tomu, aby se projevovali jako svobodné a zodpovědné osoby, plnili své povinnosti nUčit žáky aktivně rozvíjet a chránit fyzické, duševní a sociální zdraví nVést žáky k toleranci a ohleduplnosti k jiným lidem, jiným kulturám nPomáhat žákům poznávat a rozvíjet vlastní schopnosti Rozdělení RVP ZV nVzdělávací obsah v RVP je rozdělen do 9 vzdělávacích oblastí : 1.Jazyk a jazyková komunikace (Český jazyk, Anglický jazyk..) 2.Matematika a její aplikace 3.Informační a komunikační technologie 4.Člověk a jeho svět 5.Člověk a společnost (Dějepis, Výchova k občanství) 6.Člověk a příroda (Fyzika, Chemie, Přírodopis, Zeměpis) 7.Umění a kultura (Hv, Vv) 8.Člověk a zdraví (Výchova ke zdraví a Tělesná výchova) 9.Člověk a svět práce 3. Školní vzdělávací program nJe dokument, který zpracovala každá škola podle RVP ZV (reforma školství) nVychází z konkrétních vzdělávacích záměrů školy, zohledňuje potřeby a možnosti žáků, reálné podmínky a možnosti školy nZa zpracování odpovídá ředitel školy nŠVP je součástí povinné dokumentace školy nNaplnění ŠVP zjišťuje a hodnotí Česká školní inspekce Pravidla pro tvorbu ŠVP nZajišťuje rovnoprávný přístup k základnímu vzdělávání pro všechny žáky s povinností školní docházky nVytváří předpoklady pro realizaci vzdělávacího obsahu s ohledem na věkové zvláštnosti žáků, a tím pro postupné rozvíjení klíčových kompetencí nJe zpracován tak, aby umožňoval učitelům rozvíjet tvořivý styl práce nVede k naplňování cílů základního vzdělávání stanovením výchovných a vzdělávacích strategií na úrovni školy a na úrovni vyuč. předmětů Rizika spojená s tvorbou a uplatněním ŠVP nNa tvorbu ŠVP nabyly dostatečně a s časovým předstihem připravovány ani školy, ani učitelé n nDosud nejsou dostatečně vyvinuty evaluační procesy, které jsou nutné pro účinné užívání ŠVP nProblémy při přestupu dětí z jedné školy na druhou 4. Zákon o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (č.561/2004) nStanovuje podmínky, za nichž se vzdělávání a výchova uskutečňuje n nVymezuje práva a povinnosti fyzických a právnických osob při vzdělávání n nZákon se dělí na 20 částí 1.vzdělávací programy 2.předškolní vzdělávání 3.povinnosti školní docházky (odklad, průběh, hodnocení žáků) 4.střední vzdělávání 5.vzdělávání na konzervatoři 6.vyšší odborné vzdělávání 7.upravuje uznávání zahraničního vzdělávání 8.základní umělecké, jazykové vzdělávání 9.další vzdělávání na školách 10.školská zařízení a školské služby 11hmotné zabezpečení, odměny 12vymezuje školskou právnickou osobu (zřizovatelé, sloučení,hospodaření) 13školský rejstřík 14financování škol 15ředitel školy, školská rada 16ministerstva a česká školní inspekce 17upravuje působnost územních samosprávných celků ve školství 18přestupky 19věnuje se společným, přechodným a závěrečným ustanovením 20pojednává o účinnosti Průřezová témata ØReprezentují v RVP ZV okruhy aktuálních problémů současného světa ØTvoří povinnou součást základního vzděl. ØPomáhají rozvíjet osobnost žáka v oblasti postojů a hodnot ØTematické okruhy procházejí napříč vzdělávacími oblastmi (do vzdělávání musí být zařazena všechna témata) Průřezová témata 1.Osobnostní a sociální výchova 2.Výchova demokratického občana 3.Výchova k myšlení v evropských a globálních souvislostech 4.Multikulturní výchova 5.Environmentální výchova 6.Mediální výchova 7. Seminář č.3 ØOsobnost učitele A.požadavky na profesi učitele B. B.kompetence v učitelském vzdělávání C. C.vyučovací styly učitele Ø